هدف اصلی برجام رونق اقتصادی بود

    رییس‌جمهور با بیان این‌که بزرگ‌ترین هدف برجام ایجاد شرایط مناسب در داخل کشور، رونق اقتصادی و اشتغال جوانان بود، گفت: نرخ رشد بیکاری ۱۱ درصد است که این نرخ بیکاری در جوانان بیش‌تر است. به گزارش مهر، حجت‌الاسلام حسن روحانی در همایش گرامیداشت هفته قوه قضاییه که با حضور سران قوا در سالن […]

    رییس‌جمهور با بیان این‌که بزرگ‌ترین هدف برجام ایجاد شرایط مناسب در داخل کشور، رونق اقتصادی و اشتغال جوانان بود، گفت: نرخ رشد بیکاری ۱۱ درصد است که این نرخ بیکاری در جوانان بیش‌تر است.

به گزارش مهر، حجت‌الاسلام حسن روحانی در همایش گرامیداشت هفته قوه قضاییه که با حضور سران قوا در سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: یاد کنیم از معمار بزرگ قانون اساسی جمهوری اسلامی و قوه ‌قضاییه (شهید بهشتی) در مدیریت فوق‌العاده، ادب، اخلاق، فروتنی و تواضع و بالاخره مظلوم زیستن و مظلوم چشم از جهان فروبستن که هیچ جمله‌ای نمی‌تواند بهشتی را تعریف کند جز کلام امام(ره) که فرمود «بهشتی یک ملت بود.»

وی افزود: شهید بهشتی بنیانگذار قضای اسلامی و نوین بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است.

رییس‌جمهور با بیان این‌که امروز نیازمند یک قوه قضاییه قوی، به روز و چابک هستیم، گفت: امروز نیازمند قوه‌قضاییه‌ای هستیم که پناهگاه برای مردم سرزمین‌مان باشد.

روحانی افزود: در هیچ کشوری امنیت آن حفظ نخواهد شد مگر آن‌که مردم در پناه یک قوه قضاییه بی‌طرف، عالم و کارآ در زمینه رفع مخاصمات و مبارزه با مجرمین و ایجاد عدل و داد در جامعه باشند.

وی تأکید کرد: ما باید قدردان قوه قضاییه برای ایجاد امنیت در کشور باشیم و اگر امروز کسی حاضر است سرمایه خود را روی زمین بگذارد و فعالیت اقتصادی کند، به دلیل اعتماد به قوه قضاییه است و الا این سرمایه در مسیر غیرشفاف و غیرمولد به‌کار گرفته می‌شد و اگر سرمایه‌ای از خارج از کشور وارد این سرزمین می‌شود باز هم اعتماد یک قوه قضاییه سالم و عادلانه در این کشور است.

رییس‌جمهور تصریح کرد: قبل از آن‌که قوه قضاییه به رفع تخاصم، احقاق حقوق مردم و اجرای عدالت بپردازد، باید مورد اعتماد جامعه باشد؛ هر مقدار اعتماد مردم به قوه قضاییه بیش‌تر باشد، در آن جامعه امنیت قضایی بیش‌تر خواهد بود.

روحانی افزود: ممکن است یک قوه قضاییه از هر نظر سالم باشد اما دید و نظر مردم نسبت به قوه قضاییه اعتمادآور نباشد؛ این بدان معناست که از قضاوت مهم‌تر شاید نحوه بیان فعالیت قوه قضاییه و شفافیت کار قضایی برای جلب اعتماد مردم است.

وی ادامه داد: مردم می‌خواهند بدانند اگر یک عده‌ای برخلاف قانون و برخلاف امنیت کشور به یک سفارت خارجی حمله کردند که عاملانشان و آمرانشان به خوبی روشن هستند، قوه قضاییه چگونه برخورد می‌کند و چگونه اجرای این حکم به سمع و نظر مردم می‌رسد؟

رییس‌جمهور گفت: این به معنای آن است که یک کشور در برابر امنیت سفارتخانه‌های خارجی مسؤولیت دارد و امنیت آن سرزمین را بر دوش گرفته است. اگر مردم ما نسبت به این‌گونه مسایل به خوبی و با شفافیت بدانند که در دستگاه قضایی چه شده است، به همان نسبت اعتماد مردم به قوه قضاییه و اعتماد جهانی به کشور بیش‌تر می‌شود.

روحانی با تأکید بر این‌که ما به دنبال نیستیم که دیگران برای ما کف بزنند، گفت: مهم این است که ما در پیشگاه وجدان خود و رفتار عمومی جهانیان چگونه عمل می‌کنیم و چگونه عدل اسلامی را به رخ جهانیان می‌کشیم که اینجا سرزمین مولای متقیان علی (ع) است و اگر اموال مردم و پول بیت‌المال و پول نفت توسط عده‌ای به تاراج و یغما رفت، مردم می‌خواهند بدانند که این سازماندهی از کجا بوده است، چه کسانی مجوز صادر کرده‌اند، چه کسانی برنامه‌ریزی کرده‌اند، چگونه در اختیار فرد یا افرادی قرار گرفته است و کجا مصرف شده است؟

وی افزود: آ‌نچه برای مردم مهم است، ختم یک پرونده نیست، بالاتر از ختم پرونده، ختم سؤالاتی است که در اذهان مردم است.

رییس‌جمهور با بیان این‌که قوه قضاییه هم باید پرونده ختم کند و هم سؤالاتی که در ذهن مردم است را پاسخ دهد، گفت: این ثمره‌اش هم ایجاد امنیت است و هم اعتماد بیش‌تر مردم به دستگاه قضاست. موضوع اعتماد مردم به نظام یک بخش بزرگش قوه قضاییه است و یک بخش دیگرش مربوط به دستگاه اجرایی است.

روحانی ادامه داد: اگر اعتماد مردم به نظام ایجاد نشود، بی‌تردید بزرگ‌ترین سرمایه را که بزرگ‌ترین سرمایه اجتماعی است، از دست داده‌ایم.

وی اولین مسؤولیت قوه قضاییه را ایجاد اعتماد بیش‌تر در جامعه دانست و گفت: جایی که مردم احساس می‌کنند که فریادرس واقعی آنان، قضات و دستگاه قضایی کشور است و دیگر آن‌که در جامعه ما مردم باید احساس کرامت و عزت کنند و در جامعه ما باید حقوق شهروندی محترم شمرده شود.

رییس‌جمهور افزود: اگر مردم در جامعه احساس تحقیر کنند، ممکن است به هر خیانتی دست بزنند. سالم‌سازی جامعه از جایگاه مردم آغاز می‌شود؛ از احساس عزت و سربلندی خود مردم آغاز می‌شود. مردم باید احساس کنند به حقوق آن‌ها احترام گذاشته شده است و باید احساس کنند که قوه قضاییه حامی آزادی مردم است.

روحانی با بیان این‌که در شرایط فعلی کشور نیازمند یک حرکت بزرگ اقتصادی برای اشتغال در جامعه هستیم، گفت: اگر می‌خواهیم از جرایم در کشور پیشگیری شود، نیازمند از بین بردن رکود اقتصادی و بیکاری هستیم.

وی تأکید کرد: منشأ بسیاری از جرایم و انحرافات در جامعه از بیکاری نشأت می‌گیرد و منشأ بیکاری نیز عدم رونق اقتصادی است.

رییس‌جمهور افزود: اگر در جامعه رشد اقتصادی منفی باشد، اگر تورم غیرقابل مهار باشد، اگر اشتغال به اندازه نیروی ورودی کار با جامعه انطباق نداشته باشد، در آن جامعه چطور می‌توانیم جلوی مفاسد را بگیریم؟

روحانی با بیان این‌که شرایط امروز بیش از هر زمان دیگر برای ایجاد رونق اقتصادی فراهم است، گفت: ما توانستیم از رشد منفی به رشد مثبت حرکت کنیم و برای رسیدن به رشد مطلوب نیازمند سرمایه‌گذاری هستیم.

وی با بیان این‌که بزرگ‌ترین هدف ما در برجام ایجاد شرایط مناسب در داخل کشور و ایجاد رونق اقتصادی و اشتغال نسل جوان بود، گفت: امروز این هدف مهیاتر از دیروز است و امروز شرایط آماده‌تر از دیروز است؛ اما حتما قوه مجریه بدون حمایت قوه قضاییه نمی‌تواند این بار را بر دوش بکشد.

رییس‌جمهور با انتقاد از عدم رابطه نزدیک میان قوه مجریه و قضاییه گفت: یک زمانی رابطه دو قوه به هم خیلی نزدیک بود و دادستانی و قضات رابطه بسیار نزدیکی با دستگاه اجرایی داشتند اما امروز فاصله‌ها بیش‌تر شده است.

روحانی گفت: امروز استقلال قوه قضاییه نسبت به قوه مجریه پررنگ‌تر شده است و راهش این است که ارتباط نزدیک‌تری بین دو قوه به وجود بیاوریم.

وی با بیان این‌که نرخ رشد بیکاری ۱۱ درصد است گفت: همین نرخ بیکاری به جوانان که می‌رسد، رقمش بسیار بالاست و این یک خطر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که برای رفع آن هماهنگی، همفکری و همدلی قوا را می‌طلبد و ما باید بالا‌ترین کمک را داشته باشیم.

رییس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بخش‌های قوه قضاییه که باید به دستگاه اجرایی یاری برساند، باید کاری کنیم که مانعی و کندی برای مدیریت ایجاد نکند.

روحانی تأکید کرد: هرچه که شفافیت بیش‌تر باشد، کار ساده‌تر و آسان‌تر خواهد شد؛ همین مسأله اخیری که سر و صدا به راه انداخت درمورد فیش حقوقی برخی از مدیران که نشان از این بود که یک غفلتی در این زمینه صورت گرفته است.

وی افزود: با وجود آن‌که ما بازرسی کل کشور داریم که بالا سر همه دستگاه‌هاست و حتی قبل از این‌که دستگاهی اقدامی انجام دهد، این سازمان ورود می‌کند، در صورتی که دیوان محاسباتی داریم که سالانه در همه مخارجی که انجام می‌گیرد، ورود می‌کند و وقتی که دیوان عدالت اداری داریم در مورد شکایت افراد ورود می‌کند؛ اما درعین حال می‌بینیم که سال‌هاست یک تداخلی رخ داده و برخی موارد حقوق‌های غیرمتعارف گرفتند که هم باید با این معضل برخورد شود که حتماً چنین کاری خواهیم کرد و نتایج آن را به استماع مردم خواهیم رساند و هم باید حواسمان جمع باشد که اکثریت قاطع مدیران سالم جامعه ما حیثیت، تلاش، ایثار و فداکاری‌شان مورد خدشه قرار نگیرد؛ در این زمینه هم ما نیازمند هر دو قوه هستیم.

وی تصریح کرد: اگر می‌خواهیم اقتصاد سالم و اشتغال قابل قبول داشته باشیم، رونق اقتصادی و رشد اقتصادی داشته باشیم و قدرت ملی داشته باشیم، باید با رانت و فساد به جد مبارزه شود.

رییس‌جمهور با بیان این‌که باید از قاچاق کالا جلوگیری شود، گفت: همه نیروهای امنیتی که مسؤولیت را بر عهده دارند، همه نیروهای مرزبانی و همه بخش‌هایی که به مسایل مرزی مربوط می‌شود، باید با همه توان در کنار قوه قضاییه دست به دست هم دهیم و در برابر فساد مبارزه کنیم.

روحانی افزود: فقط در مورد قاچاق گازوییل یک اقدام درست انجام گرفت و ۹ درصد قاچاق گازوئیل کاهش یافت.

 

وی خاطرنشان کرد: قوه مجریه با همه توان و امکاناتی که دارد در کنار قوه قضاییه است و ما در دادن امکانات به قوه قضاییه، بخل‌ورزی نمی‌کنیم، شرایط اقتصادی کشور در سال گذشته بسیار سخت بود و اگر شرایط مالی به ما اجازه دهد، تردیدی در تقویت قوه قضاییه، شفافیت قوه قضاییه و چابک‌سازی قوه قضاییه نخواهیم داشت.