رقابت ؛اهکار جلوگیری از افزایش قیمت باطری در سال ۹۹

رئیس اتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان باطری مطرح کرد رقابت راهکاری برای جلوگیری از افزایش قیمت باطری در سال ۹۹ در ماه‌هایی که بازار قطعات یدکی خودرو با التهاب و نوسانات قیمتی زیادی همراه است و رشد چند برابری قیمت بسیاری از این اقلام به خصوص تایر و روغن موتور فشار زیادی را به خریداران […]

رئیس اتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان باطری مطرح کرد

رقابت راهکاری برای جلوگیری از افزایش قیمت باطری در سال ۹۹

در ماه‌هایی که بازار قطعات یدکی خودرو با التهاب و نوسانات قیمتی زیادی همراه است و رشد چند برابری قیمت بسیاری از این اقلام به خصوص تایر و روغن موتور فشار زیادی را به خریداران و مشتریان وارد کرده است، بازار باطری خودرو نیز از این قافله عقب نماند و این افزایش قیمت، در حد بالایی گریبانگیر این قطعه را نیز گرفته است.

به گزارش مناقصه‌مزایده، باطری که یکی اقلام ضروری در خودرو است، از ابتدای سال گذشته و پس از رشد قیمت مواد اولیه و افزایش هزینه تولید جهش قیمتی نزدیک به ۳۰ درصد را تجربه کرد اما این جریان پس از بازگشت آرامش به بازار ارز و افزایش تولید و گرم شدن بازار رقابت به ناچار شیب نزولی به خود گرفت اما در نهایت در ماه‌های پایانی سال ۹۸ با آغاز مجدد تحولات بازار ارز و فشار ناشی از رشد نرخ دلار بر هزینه تولید، برخی انواع باطری‌ها افزایش ۱۵ درصدی قیمت را به ثبت رساندند.

این اتفاق در حالی رقم خورد که به گفته تقی‌ علی‌اکبری، رئیس اتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان باطری در سال ۹۸ بیش از تقاضای بازار داخل باطری تولید شده است و این در حالی است که بخشی از این تولیدات همچنان در انبار کارخانجات موجود است.

وی افزود: سال گذشته مشکل خاصی برای تولید و تأمین نیاز بازار باطری در کشور وجود نداشت و تولید در این بخش مازاد بر تقاضا رقم خورد و در سال جدید نیز اگر چه شیوع ویروس کرونا برخی بخش‌های تولیدی و صنعتی را متأثر کرده اما تاکنون این بحران تأثیر چندانی بر فعالیت باطری‌سازان نداشته است و با رعایت اصول بهداشتی پیشبینی می‌شود روند تولید در این صنعت با جهش همراه شود.

علی‌اکبری در ادامه تصریح کرد: البته ابتدای سال ۹۹ شیوع این بیماری تا حدودی موجب کندی تولید شده است اما با توجه به تولید مازاد بر تقاضا در سال گذشته، انتظار می‌رود در سه ماه اول امسال با مشکلی به لحاظ تأمین نیاز بازار مواجه نباشیم.

این مقام مسؤول در اتحادیه باطری فروشان در ادامه با توجه به پیک مصرف باطری در سه ماهه دوم سال، به برخی از موانع تولید طی دو ماه آتی پرداخت و خاطرنشان کرد: در سال گذشته با افزایش نرخ ارز، در تأمین بخشی از مواد اولیه وارداتی موانع و مشکلاتی ایجاد شد اما در سال جدید با افزایش ضریب تقاضا در ماه‌های آتی و تمهیدات مسؤولان پیشبینی می‌شود نیاز تولیدکنندگان در این بخش برطرف شود.

علی‌اکبری همچنین به تأثیر نوسانات نرخ ارز بر قیمت تمام شده باطری اشاره کرد و گفت: از آنجا که بخشی از مواد اولیه تولید باطری در کشور از طریق واردات تأمین می‌شود به تبع نوسان نرخ ارز، قیمت نهایی باطری را دستخوش تغییر می‌کند به طوری که این رشد نرخ ارز هم اکنون ۱۰ تا ۱۵ درصد قیمت برخی از انواع باطری را افزایش داده است.

به گفته وی در صورتی که در سال جدید تولید باطری‌سازان با رشدی بیش از سال گذشته همراه شود و همزمان نرخ ارز با ثبات قیمت روبه‌رو شود ایجاد بازار رقابت مانع از افزایش قیمت باطری در داخل خواهد شد.

وی در پایان به سهم واردکنندگان از بازار باطری در داخل اشاره و تصریح کرد: در حال‌حاضر واردات رسمی ‌باطری خودرو برای واردکنندگان مقرون به صرفه نیست به همین منظور واردات باطری با کاهش چشمگیری روبه‌رو شده و آنچه که در بازار تحت عنوان باتری خارجی موجود است از طریق قاچاق وارد شده است.