تولید بیش از ۸۶۳ هزار دستگاه خودرو در سال ۹۸

تولید بیش از ۸۶۳ هزار دستگاه خودرو در سال ۹۸ بررسی آمارهای منتشره سامانه کدال حاکی از تولید ۸۶۳ هزار و ۲۶۳ دستگاه خودرو توسط ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو در سال ۹۸ است. به گزارش ایرنا، برپایه آمارهای سامانه یاد شده، در این مدت ایران‌خودرو ۳۹۳ هزار و ۸۱۲ دستگاه خودرو تولید کرد که شامل […]

تولید بیش از ۸۶۳ هزار دستگاه خودرو در سال ۹۸

بررسی آمارهای منتشره سامانه کدال حاکی از تولید ۸۶۳ هزار و ۲۶۳ دستگاه خودرو توسط ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو در سال ۹۸ است.

به گزارش ایرنا، برپایه آمارهای سامانه یاد شده، در این مدت ایران‌خودرو ۳۹۳ هزار و ۸۱۲ دستگاه خودرو تولید کرد که شامل ۲۷۸ هزار و ۸۴دستگاه در گروه پژو، ۵۲ هزار و ۷۷۴ دستگاه در گروه سمند، ۱۲۰ دستگاه سوزوکی، هشت هزار و ۷۵۷ دستگاه رانا، ۳۲ هزار و ۴۱۹ دستگاه دنا، هزار و ۹۳۶ دستگاه تندر (ال۹۰)، هفت هزار و ۲۰۹ دستگاه‌ هایما، دو هزار و ۳۳۱ دستگاه دانگ‌فنگ، چهارهزار و ۳۵۸ دستگاه گروه وانت و سایر محصولات و پنج هزار و ۸۲۴ دستگاه پژو ۲۰۰۸ است.

۳۵ هزار و ۹۵۳ دستگاه از این خودروها در اسفندماه تولید شد.

تولیدات سایپا

سایپا در سال گذشته ۳۶۳ هزار و ۳۷۹ دستگاه خودرو تولید کرد.

این تولیدات مشتمل بر ۱۸۸ هزار و ۳۲۵ دستگاه پراید، ۱۶۰ هزار و ۹۹۴ دستگاه تیبا، سه هزار و ۶۷۰ دستگاه سراتو، ۶۴۸ دستگاه آریو، پنج هزار و ۶۲ دستگاه چانگان SC۳۵ و چهارهزار و ۶۸۰ دستگاه اس.‌کی.‌دی بوده است.

۲۳ هزار و ۶۹۶ دستگاه از تولیدات سایپا در اسفند ماه ۹۸ بوده است.

به گفته مسؤولان سایپا، اس.‌کی.‌دی‌ها برای تولید خودرو در سایت‌های خارجی این شرکت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اس.کی.دی (SKD- Semi Knocked Dawn) یا همان قطعات نیمه کامل، شیوهای است که در کارخانه‌های داخلی اجرا شده و در آن یک‌سری از قطعات به دلیل فناوری بالا، فرآیند تولید خاص و… به شکل آماده از کشور مبدأ وارد و در شرکت‌های داخلی سرهم‌بندی می‌شود.

تولیدات پارس‌خودرو

پارسال، پارس خودرو ۱۰۶ هزار و ۷۲ دستگاه خودرو تولید کرد که مشتمل بر پنج هزار و ۱۰۹ دستگاه در گروه رنو، ۵۴۶ دستگاه در گروه برلیانس، ۹۱ هزار و ۲۷۱ دستگاه خانواده X۱۰۰ (پراید)، ۹ هزار و ۱۱۷ دستگاه از گروه Q۲۰۰ (کوئیک) و ۲۹ دستگاه از گروه S۲۰۰ (ساینا) بوده است. از این تعداد، ۹هزار و ۳۰۰ دستگاه در اسفندماه تولید شد.

نکته قابل‌توجه تولید هزار و ۱۶۷ دستگاه خودرو از گروه رنو در اسفند ماه است. ۳۴۸ دستگاه خودرو از این گروه در بهمن‌ماه و ۲۲۵ دستگاه از آن در دی‌ماه تولید شده بود، این در حالی است که هیچ محصولی از این گروه در شهریور، مهر، آبان و آذرماه تولید نشده بود.

دی‌ماه سال۹۸ گروه خودروسازی سایپا اعلام کرد که با ترخیص قطعات باقی‌مانده پیشین محصولات رنو از گمرک، امکان تولید حدود سه هزار دستگاه رنو ساندرو و پارس‌تندر در شرکت پارس‌خودرو فراهم شده است.

سامانه کدال همچنین به تولید نشدن خودروهای ریچ P۲۷‌ و ون دولوکس در شرکت پارس‌خودرو از ابتدای امسال اشاره دارد.