کارشناس صنعت خودرو کاهش قیمت خودرو در سال ۹۹ امکانپذیر نیست عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران و کارشناس صنعت خودرو درخصوص تأثیر تولید محصولات جدید بر کاهش قیمتها اظهار داشت: با وجود دو قیمت کارخانه و قیمت بازار، کاهش قیمتها از سوی خودروسازان به هیچ وجه وجود ندارد. به گزارش خبرخودرو، امیرحسن […]
کارشناس صنعت خودرو
کاهش قیمت خودرو در سال ۹۹ امکانپذیر نیست
عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران و کارشناس صنعت خودرو درخصوص تأثیر تولید محصولات جدید بر کاهش قیمتها اظهار داشت: با وجود دو قیمت کارخانه و قیمت بازار، کاهش قیمتها از سوی خودروسازان به هیچ وجه وجود ندارد.
به گزارش خبرخودرو، امیرحسن کاکایی درخصوص خودروهای پرتیراژ داخلی گفت: قیمتها در این بخش نیز زیانده هستند. به عنوان مثال مبنای قیمت ۳۸ میلیونی خودروی پراید، بهمنماه ۹۷ است و با وجود تورم ۵۰ درصدی امکان کاهش آن میسر نیست.
عضو هیأت علمیدانشگاه علم و صنعت ایران درخصوص قیمت بازار افزود: قیمت ۷۰ میلیونی پراید ناشی از حباب ایجاد شده در بازار و برمبنای عرضه و تقاضای مبتنی بر سرمایهگذاری است نه بر مبنای عرضه و تقاضای واقعی مصرفکننده و تولیدکننده.
کاکایی ادامه داد: قیمت معقول پراید ۵۰ میلیون تومان است و قیمت فعلی براساس هیجان بازار شکل گرفته که درصورت افزایش تیراژ به تدریج کاهش مییابد.
وی بیان کرد: شرکت سایپا حداقل قیمت تمام شده خودرو و قطعات پراید را حدود ۴۲٫۵ میلیون تومان اعلام نموده که حداقل برمبنای اقلام خریداری شده میبایست ۵۰ میلیون تومان محاسبه شود.
این کارشناس صنعت خودرو تأکید کرد: درصورت اجرای استانداردهای آلایندگی این خودرو قیمت بالاتری نسبت به قیمت پایه فعلی خواهد داشت.
کاکایی با بیان اینکه قیمتهای بازار بالاتر از قیمتهای پایه است، گفت: کاهش قیمتها به واکنش بازار میانجامد و بنده این اطمینان را میدهم که سیر نزولی خودرو را در سال ۹۹ شاهد نخواهیم بود.
وی افزود: یک خودروی جدید در ابتدای ورود به بازار، تیراژ پایینی دارد و برای افزایش تیراژ به دو یا سه سال زمان نیازمند است که اصطلاحاً رمپاپ میگویند.
این کارشناس صنعت خودرو درخصوص داخلیسازی ۹۰ درصدی قطعات در کشور گفت: در شرایط تحریم داخلیسازی ۱۰درصد باقی مانده و به دلیلی فقدان مواد اولیه آن در کشور امکانپذیر نیست و همین موضوع روند افزایش تیراژ را کند مینماید.
کاکایی قیمت فعلی خودرو را ناشی از وضعیت اقتصادی کشور دانست و یادآور شد: تقاضای واقعی یکمیلیون و ۲۰۰هزار دستگاه در سال است که تولید فعلی حدود ۸۰۰هزار خودرو است.
وی با اشاره به افزایش مقطعی قیمت پراید همراه با افزایش تیراژ آن تصریح کرد: قیمتها با میزان عرضه ارتباطی ندارد و علت اصلی آن وجود هیجان در بازار سرمایهگذاری و کاهش ارزش ریال است.
عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت متذکر شد: در نتیجه عرضه خودروهای جدید بر قیمتها و هیجان بازار تأثیر چندانی نخواهد داشت اما در بلندمدت عملکرد قوی صنعت خودرو و ایجاد ارزشافزوده بالا به معنی افزایش قدرت اقتصاد کشور است و تأثیر آن بر ارزش ریال است که به تدریج به کاهش قیمتها و ثبات آن میانجامد.
کاکایی در پایان با تأکید بر اهمیت اقتصاد خودرو خاطرنشان کرد: این اقتصاد در حالحاضر به شدت بیمار و تحت تأثیر اتفاقات کلانی است که در کشور واقع میشود؛ فلذا نرخ خودرو در کوتاهمدت کاهش نمییابد مگر به دلیل تقویت ریال و اتفاقاتی از این دست.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.