جاده ناهموار جهش تولید خودرو چگونه هموار می‌شود؟

جاده ناهموار جهش تولید خودرو چگونه هموار می‌شود؟ عضو هیأت علمی ‌دانشگاه علم‌وصنعت ایران بر اصلاح نحوه قیمت‌گذاری خودرو به عنوان یکی از عوامل مؤثر بر جهش تولید تأکید کرد. ابوالفضل خلخالی در گفت‌وگو با خبرخودرو، درخصوص شاخص‌های مؤثر بر بهبود وضعیت تولید خودرو در سال ۹۹ و افزایش تیراژ اظهار داشت: جهش تولید در […]

جاده ناهموار جهش تولید خودرو چگونه هموار می‌شود؟

عضو هیأت علمی ‌دانشگاه علم‌وصنعت ایران بر اصلاح نحوه قیمتگذاری خودرو به عنوان یکی از عوامل مؤثر بر جهش تولید تأکید کرد.

ابوالفضل خلخالی در گفت‌وگو با خبرخودرو، درخصوص شاخص‌های مؤثر بر بهبود وضعیت تولید خودرو در سال ۹۹ و افزایش تیراژ اظهار داشت: جهش تولید در سال ۹۹، مستلزم اعمال تغییرات جدی در شاخص‌های اقتصادی است.

وی افزود: پرداخت مطالبات معوق زنجیره تأمین خودرو از سوی خودروسازان بزرگ کشور در پایان سال گذشته رغبتی تازه در مجموعه‌سازان و قطعه‌سازان ایجاد خواهد کرد.

عضو هیأت علمی‌دانشگاه علم و صنعت ایران با تأکید بر اهمیت رفع چالش‌های ناشی از قیمت‌گذاری خودرو و تأثیر آن بر جهش تولید گفت: برنامه‌ریزی در جهت رفع این موانع با هدف افزایش تولید یکی از اقدامات ضروری است.

خلخالی ضمن اشاره به هدف‌گذاری خودروسازان بر تولید ۶۰۰ هزار خودرو تصریح کرد: خودروسازی کشور در تأمین نیاز بازار از توانایی تولید یکمیلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه برخوردار است اما برای نیل به این هدف می‌بایست دست خودروسازان را در حوزه قیمت‌گذاری باز گذاشت زیرا در غیر این صورت با ورود ضرر و زیان، این بنگاه‌های اقتصادی برای ادامه حیات فشار مضاعفی را متحمل خواهند شد.

وی همچنین درخصوص تعمیق ساخت داخل گفت: ساخت تمامی‌ قطعات پرتیراژ از آنجا که صرفه اقتصادی به همراه دارد می‌بایست در دستور کار خودروسازان داخلی قرار گیرد که البته دسترسی به آن نیازمند دانش فنی است.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: دستیابی به دانش فنی از طریق ارتباط خودروسازان با دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز تحقیقاتی امکان‌پذیر است که در سال گذشته شاهد اتفاقات خوبی در این خصوص بودیم و امیدواریم به صورت جدی تر ادامه یابد.

خلخالی متذکر شد: الزام خودروسازان به عدم واردات و اقدام به ساخت داخلی قطعاتی که تولید آن در داخل کشور میسر است، می‌بایست در سطح زنجیره تأمین از جمله قطعه‌سازان نیز تسری یابد.

به اعتقاد وی تعمیق ساخت داخل می‌تواند جهش جدی در تولید داخل ایجاد نماید زیرا بسیاری از قطعات در حال‌حاضر از طریق واردات تأمین می‌شوند و می‌بایست تجدیدنظری در این حوزه صورت گیرد.

عضو هیأت علمی‌دانشگاه علم و صنعت ایران همچنین درخصوص تأمین مواد اولیه اذعان داشت: زیرساخت‌های تولید مواد اولیه در داخل کشور وجود دارد و از طرف دیگر درخصوص برخی مواد وارداتی از قبیل فلز و پلیمر نیارمند داخلی‌سازی یا تسهیلگری و رفع موانع وارداتی از سوی دولت هستیم.

خلخالی تأکید کرد: در صورت بررسی موضوعات فوق‌الذکر و برنامه‌ریزی در راستای رفع موانع تولید که در دو سال گذشته وجود داشته، سال ۹۹ می‌توانیم شاهد جهش تولید در صنعت خودرو باشیم.

وی با ابراز خوش‌بینی نسبت به موضوع افزایش تیراژ تولید در سال ۹۹ با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد کشور و صنعت خودرو گفت: هدف‌گذاری‌ها و عزم جدی در داخل مجموعه‌های خودروسازی، بیانگر قابلیت افزایش تیراژ در میان خودروسازان است اما اصلاح وضعیت قیمت‌گذاری، حذف واسطه‌گران از بازار خودرو و ادامه روند داخلی‌سازی قطعات در دستیابی به این اهداف مؤثر است و در غیر این صورت مشکلاتی در تحقق برنامه‌ریزی‌ها ایجاد خواهد شد.

این کارشناس صنعت خودرو درخصوص افزایش دستمزدها به عنوان یکی از هزینه‌های عمومی ‌بنگاه‌های تولیدی توضیح داد: افزایش دستمزدها هر ساله اتفاق می‌افتد و قطعاً با توجه به مبحث تورم بر قیمت تمام شده خودروها نیز تأثیرگذار است.

خلخالی افزود: شیوع ویروس کرونا موضوع دیگری است که در پایان سال گذشته منجر به تعطیلی زودهنگام یا نیمه‌تعطیل بودن برخی از زنجیره‌های تأمین خودروسازان گردید که راه‌اندازی مجدد آنها را با تاخیر همراه خواهد کرد؛ بنابراین ضروری است دولت در جهت مهلت دهی برای پرداخت وام‌ها و بیمه تأمین‌اجتماعی برای کارگران کمک‌هایی را اختصاص دهد.

عضو هیأت علمی‌دانشگاه علم و صنعت ایران در پایان خاطرنشان کرد: علی‌رغم اینکه تولید به عنوان خط‌مقدم جنگ اقتصادی در بخش تولید ناخالص ملی سهم عمده‌ای را برعهده دارد، آنچنان که می‌بایست در مقایسه با مباحثی از قبیل وام‌ها، مالیات و بیمه در بخش خدمات به آن پرداخته نشده است؛ بنابراین برای نیل به جهش تولید نیازمند نگاه حمایتی جدی‌تر و سازنده به بخش تولید هستیم.