اقتصاد ابزار دعواهای سیاسی شده است

اقتصاد ابزار دعواهای سیاسی شده است عضو اتاق بازرگانی ایران با بیان این‌که ۵۲ درصد صادرات ما نفتی است و ۲۰ تا ۳۰ درصد مابقی صادرات هم مواد خام است، گفت: تا بازی سیاسی در زمین اقتصاد هست کشور پیش نمی‌رود. به گزارش تسنیم، مجیدرضاحریری، عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: دولت به عنوان سیاست‌گذار اقتصادی […]

اقتصاد ابزار دعواهای سیاسی شده است

عضو اتاق بازرگانی ایران با بیان این‌که ۵۲ درصد صادرات ما نفتی است و ۲۰ تا ۳۰ درصد مابقی صادرات هم مواد خام است، گفت: تا بازی سیاسی در زمین اقتصاد هست کشور پیش نمی‌رود.

به گزارش تسنیم، مجیدرضاحریری، عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: دولت به عنوان سیاست‌گذار اقتصادی باید فضای کسب ‌و کار را برای بخش خصوصی آماده کند.

وی افزود: دولت باید پاسخ دهد که در ۳ سال گذشته چه اقداماتی برای کوچک‌تر شدن بخش خصولتی و تقویت بخش خصوصی انجام داده است.

این عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: براساس قانون، جلسه شورای گفت‌وگو باید هر دو هفته یک بار با ترکیب کامل تشکیل شود در صورتی که جلسه این شورا هر دو ماه یک بار و با حضور ناقص اعضا شکل می‌گیرد.

حریری افزود: براساس قانون برنامه پنجم توسعه، باید تا پایان زمان اجرای این قانون، قوانین مزاحم برای کسب‌و کار بخش خصوصی، حذف شود، حال سؤال این‌جاست که در این مدت چند قانون مزاحم کنار گذاشته شد؟

وی تصریح‌ کرد: دعواهای سیاسی در کشور ما مهم‌تر از اقتصاد شده و اقتصاد ابزاری برای این دعواهاست.

این عضو اتاق بازرگانی ایران با بیان این‌که ۵۲ درصد صادرات ما نفتی است و ۲۰ تا ۳۰ درصد مابقی صادرات هم مواد خام است، گفت: معتقدم هیچ کالایی برای تولید در زمینه صادرات غیرنفتی نداریم.

حریری افزود: مجموع صادرات غیرنفتی ما ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار آن هم به عراق و افغانستان است که هر دو بازار هم بسیار ناپایدار هستند.

وی گفت: تا اقتصاد ما شفاف، رقابتی و آزاد نشود، مشکلات همچنان ادامه خواهد داشت.

این عضو اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان ‌کرد: اگر اقتصاد کشور شفاف باشد، بانک‌ها دیگر نمی‌توانند بنگاه‌داری کنند.

حریری افزود: از سال ۹۰ تا‌کنون هیچ بنگاه اقتصادی نتوانسته است از مالیات، تسویه حساب بگیرد.

وی گفت: بخش‌های دولتی و خصوصی آلوده به رانت هستند و ضروری است که همه خودشان را در معرض شفافیت قرار دهند اگرچه این مسأله بعید است که به این زودی‌‌ها اتفاق بیفتد.

این عضو اتاق بازرگانی ایران تصریح ‌کرد: تا زمانی که دعواهای سیاسی‌مان را در زمین اقتصادی دنبال می‌کنیم، اقتصاد پیش نخواهد رفت.

حریری گفت: در حالی که صاحبان بنگاه‌های کوچک و متوسط و اقتصادی در دعواهای سیاسی، ضربه جدی خورده‌اند، عده‌ای فعال نمای اقتصادی بار خود را می‌بندند.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی؛ اقتصادی است که در آن رانت و فساد مالی نباشد و به‌طور واقعی تولید صورت گیرد.

حریری ادامه ‌داد‌: فعال اقتصادی در خلأ به سر می‌برد و نمی‌داند که برنامه‌اش برای آینده چیست؟ و این بلاتکلیفی او را آزار می‌دهد.

این عضو اتاق بازرگانی ایران گفت‌: معتقدم سیاست‌گذاری اقتصادی روشن در ۳ سال گذشته که تبیین، اعلام و اجرا شده باشد وجود نداشته است.

وی گفت‌: تنها حوزه مثبت عملکرد دولت، کاهش نرخ تورم از مرز ۴۰ درصد به مرز ۱۰ درصد است هرچند که شیرینی آن را مردم احساس نکردند، چون این کاهش نرخ به رونق اقتصادی ختم نشد.

غلامحسین جمیلی، عضو دیگر اتاق بازرگانی ایران نیز گفت: تأکید رییس‌جمهور بر این است که بخش خصوصی باید بخش اصلی در تحریک تقاضا در بازار باشد، حال سؤال این‌جاست که وقتی دولت نتواند این کار را انجام دهد بخش خصوصی چگونه می‌تواند موفق به انجام آن شود.

وی با بیان این‌که باید به نقش بخش خصوصی در اقتصاد کشور به صورت عملی توجه کنیم، افزود: فعالان اقتصادی در بخش خصوصی بار‌ها اعلام کرده‌اند که آماده همکاری با دولت و نظام برای اجرای سیاست‌های اقتصادی کشور هستند.

جمیلی گفت: تثبیت نرخ ارز، رقابت‌پذیری و تولید برای صادرات، مباحث جدی در اقتصاد کشور است.

وی با بیان این‌که تلاش‌ها و زحمات زیادی برای برجام صورت گرفته است افزود: با وجود برخی گشایش‌ها، نتایج برجام به‌طور عملی در اقتصاد کشور دیده نشده است.

این عضو اتاق بازرگانی ایران تصریح ‌کرد: برای صادرات پایدار نیازمند ثبات در نرخ ارز هستیم و این از آرزوهای بخش خصوصی است که قطعاً روی تمامی فعالیت‌های اقتصادی تأثیر خواهد گذاشت.

جمیلی افزود: دخالت نکردن دستوری دولت در قیمت‌گذاری‌ها، ازجمله مواردی است که همواره مورد تقاضای بخش خصوصی است و قطعاً‌ به رقابت‌پذیر کردن اقتصاد کشور کمک می‌کند.

این عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: باید منابع بانکی به بنگاه‌های آسیب دیده کوچک و متوسط اقتصادی اختصاص یابد تا مشکلات آن‌‌ها برطرف شود.

جمیلی گفت‌: اقتصاد ما بانک محور است و بنگاه‌های اقتصادی کشور وابستگی شدید به بانک‌ها دارند.

این عضو اتاق بازرگانی ایران افزود‌: تناقضی آشکار در رفتار بانک‌ها در حمایت از فعالیت‌های اقتصادی وجود دارد که سابقه‌ای طولانی دارد.

وی گفت‌: اولین و مهم‌ترین اقدام دولت که خواسته فعالان بخش خصوصی است، بررسی این مسأله است.

همچنین روغنی عضو دیگر اتاق بازرگانی ایران گفت: رییس‌جمهور می‌گوید نرخ تورم از ۳۹ درصد به تک رقمی کاهش یافته، اما سؤال این‌جاست که به چه قیمتی این اقدام صورت گرفته است؟

وی افزود: صنایع سیمان، آهن و فولاد کشور دچار مشکلات جدی و بزرگی هستند که باید فکری اساسی به حال آن‌‌ها کرد.

روغنی گفت: تک نرخی کردن ارز قطعاً می‌تواند بازار را رقابت‌پذیر کند.

این عضو اتاق بازرگانی ایران با بیان این‌که ۸۰ درصد اقتصاد کشور دولتی است، افزود: در واگذاری طرح‌ها، نهاد‌ها و سازمان‌های دولتی در رقابت با بخش خصوصی حضور چشم‌گیرتری دارند.

وی گفت: مقام معظم رهبری همواره بر اجرای کامل اصل ۴۴ تأکید دارند که براساس آن، بانک‌ها باید از شرکت داری خارج شوند و این مسأله نیازمند عزم ملی است.

روغنی افزود: زیرساخت‌های اقتصادی کشور به خاطر ۸ سال جنگ تحمیلی و ۸ سال تحریم‌های ظالمانه به خوبی شکل نگرفته است.

این عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: وزن اقتصاد غیرنفتی ما آن‌قدر نیست که بتوانیم به سمت بازارهای صادراتی برویم و این‌جاست که دولت باید کمک کند و مشوق‌های لازم را بدهد.

 

وی در پایان افزود: باید از بخش خصوصی حمایت همه جانبه کنیم تا بتوانیم در صادرات غیرنفتی، نقش اساسی و جدی داشته باشیم.