غار شگفت انگیزه چال نخجیر دلیجان

ناصربهزادفر- غار چال نخجیر در ۸ کیلومتری شرق دلیجان و در نزدیکی روستای نراق قرار دارد. غار چال نخجیر در اواخر سال ۱۳۶۷ در اثر یک انفجار در نزدیکی‌های دهانه آن توسط سازمان آب دلیجان کشف گردید. دهانه اصلی این غار دارای ۱۰ متر عرض و بین ۱۰ تا ۴۰ متر ارتفاع است که هر […]

ناصربهزادفر- غار چال نخجیر در ۸ کیلومتری شرق دلیجان و در نزدیکی روستای نراق قرار دارد. غار چال نخجیر در اواخر سال ۱۳۶۷ در اثر یک انفجار در نزدیکی‌های دهانه آن توسط سازمان آب دلیجان کشف گردید.

دهانه اصلی این غار دارای ۱۰ متر عرض و بین ۱۰ تا ۴۰ متر ارتفاع است که هر بیننده‌ای با گذر از این دهانه و ورود به غار به حیرت و تفکر فرو می‌رود .

تالارهای متعدد و حوضچه‌های آب، راهروهای طولانی، مسیرهای مشکل در بعضی از نقاط و چکنده و چکیده‌های بلورین و بسیار متنوع و زیبا و حتی در نقاطی منحصربه‌فرد از خصوصیات آن است. حدود ۹۵درصد از بدنه غار پوشیده از چکنده و چکیده است و فقط ۵درصد باقی‌مانده سنگی می‌باشد که این خود بر زیبایی غار می‌افزاید.

این غار دارای یک شاخه‌ اصلی و چند شاخه فرعی است. در فضای خشک محوطه درونی این مجموعه بیش‌تر «کریستالیزه» بوده و تزیینات بلوری و اسفنجی کف، دیوار‌ها و سقف آن از ناب‌‌ترین نمونه‌های موجود جهان است. دست خلاق طبیعت طی میلیون‌‌ها سال با مدد از شرایط خاص‌ آب و هوایی ‌و جغرافیایی درون غار، دهلیزها، دالان‌ها، کریدورها، تراس‌ها و حوضچه‌های بی‌‌نظیری را به وجود آورده که بازتاب نور از منشورهای بلور «کلسیت» در کنار آویزه‌های پر حالت آن هر بیننده‌ای را متحیر و مبهوت می‌کند.

تهویه ‌طبیعی هوای درونی غار در فصول تابستان و زمستان یکی دیگر از عجایب این غار شگفت‌انگیز است، در تابستان خنک و در زمستان گرم است و هیچ‌گاه در این مجموعه بازدیدکنندگان با کمبود اکسیژن روبه‌رو نمی‌شوند.

در گنجینه شگفتی این غار اسرارآمیز، سنگ‌‌های تزیینی با اشکال متنوع مانند عقاب، لاک‌پشت، گوزن، انسان، کبوتر و تندیس‌های عظیم‌الجثه بلورین ایجاد شده است که بیش‌تر آنان از جنس آهک است. وجود یک دریاچه در بخش انتهایی و زیردست غار که دیواره، سقف و پیکره‌های اسرارآمیز آن را سنگ‌‌های عجیب محاصره کرده، زیبایی زاید‌الوصفی به این غار داده است.

منابع:

www.irandeserts.com

www.etours.ir

ایسنا

 

آریانا سیر دالاهو