بیکاری تعمیرکاران خودرو با تعطیلی فروشگاه‌های لوازم یدکی‌

بیکاری تعمیرکاران خودرو با تعطیلی فروشگاه‌های لوازم یدکی‌ مطابق دستورالعمل بهداشتی مقابله با کرونا در طرح فاصله‌گذاری هوشمند، آغاز به کار مشاغل «غیر پُرخطر» مشروط به اخذ تعهد برای اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی مصوب وزارت بهداشت برای مقابله با کرونا از تاریخ ۲۳ فروردین در استان‌های کشور و از ۳۰ فروردین در تهران ذکر شده است. […]

بیکاری تعمیرکاران خودرو با تعطیلی فروشگاه‌های لوازم یدکی‌

مطابق دستورالعمل بهداشتی مقابله با کرونا در طرح فاصله‌گذاری هوشمند، آغاز به کار مشاغل «غیر پُرخطر» مشروط به اخذ تعهد برای اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی مصوب وزارت بهداشت برای مقابله با کرونا از تاریخ ۲۳ فروردین در استان‌های کشور و از ۳۰ فروردین در تهران ذکر شده است.

در این زمینه شاهد بروز برخی ناهماهنگی‌ها در بازوبسته بودن بعضی صنوف مرتبط با هم هستیم که از جمله آنها ارائه خدمات از سوی تعمیرگاه‌های خودرو و در عوض تعطیلی واحدهای عرضه‌کننده لوازم یدکی است.

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران از ناهماهنگی‌های به وجود آمده در تعطیلی واحدهای عرضه‌کننده لوازم یدکی، در حالی که تعمیرکاران در این ایام به خدمات‌دهی مشغولند، انتقاد کرد.

علیرضا نیکآیین در گفت‌وگو با ایرنا، افزود: در ایام پایانی سال همزمان با شیوع کرونا در کل کشور، یک شتاب‌زدگی در دسته‌بندی تعطیلی یا باز بودن اصناف را شاهد بودیم، به طوری که مقرر شد همکاران اتحادیه تعمیرکاران خودرو در ایام عید به ادامه فعالیت بپردازند، اما همزمان عرضه‌کنندگان و فروشندگان لوازم یدکی تعطیل باشند.

به گفته وی، این تصمیم فقط ضرر و زیان همکاران ما را به دنبال داشت زیرا در وهله نخست شهر تعطیل بود و مراجعه اندکی به واحدها انجام می‌شد و فقط هزینه‌های زیاد ضدعفونی کردن واحدها، هزینه برق و هزینه‌های کارگری را برایمان به دنبال داشت.

این مقام صنفی ادامه داد: از طرفی تعطیلی واحدهای عرضه‌کننده لوازم یدکی و کمبود لوازم‌یدکی و قطعات مورد نیاز، موجب شد در عمل تعمیرکاران قادر به انجام کار نباشند؛ تعطیلی که با بازگشایی بخشی از صنوف کم خطر از امروز نیز همچنان باقی است و سبب شده باز بودن تعمیرگاه‌ها در عمل بی‌فایده باشد.

وی یادآور شد: این اتحادیه فقط خودروهای سواری را تحت پوشش ندارد، بلکه به اتوبوس‌ها و کامیون‌ها نیز که به حمل مسافر بار، سوخت، کالاهای اساسی، عملیات امدادی و… مشغولند نیز سرویسدهی دارد اما با این تصمیم در عمل کار قفل شد.

نیکآیین خاطر نشان کرد: از حدود ۱۰روز پیش اعتراض خود را در این زمینه به اتاق‌های اصناف تهران و ایران وارد کردیم، اما موضوع تجمع افراد در واحدهای عرضه‌کننده لوازم یدکی را بهانه کرده‌اند، در حالی که مشابه همین وضعیت را در تعمیرگاه‌ها شاهدیم.

در این زمینه سیدمهدی کاظمی، ‌عضو هیأت‌مدیره و سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو تهران گفت: صنوف تابعه این اتحادیه طبق آخرین دستورالعمل وزارت بهداشت و درمان باید تا ۳۰ فروردین بسته بمانند.

کاظمی ‌با تأیید سخنان رئیس اتحادیه تعمیرکاران تهران، افزود: در این زمینه نهایت تلاش خود را انجام دادیم تا فروشگاه‌ها و مغازه‌های عرضه‌کننده لوازم‌یدکی خودرو دستکم به صورت شیفتی فعالیت کرده و باز بمانند، اما با این حداقل درخواست نیز موافقت نشد.

وی ادامه داد: این اتحادیه ۱۰ هزار عضو در تهران دارد که توان بالایی برای تأمین قطعات خودرو دارند، اما حتی تلاش‌های روسای اتاق اصناف تهران و ایران در این زمینه بی‌فایده بوده و تاکنون ستاد مقابله با بحران کرونا در وزارت بهداشت با بازگشایی مجدد این واحدها موافقت نکرده است.

کاظمی ‌با بیان اینکه اکنون موضوع چک‌های برگشتی به مشکلی بزرگ فراروی این واحد‌ها تبدیل شده، یادآور شد: حدود ۳۰ درصد این صنوف اجاره‌ای هستند که هر یک بین یک تا دو کارگر دارند که به دلیل رکود اقتصادی ایجاد شده حقوق خود را دریافت نکرده اند؛ در این زمینه انتظار حمایت بیشتری از سوی دولت داریم.

این مقام صنفی تأکید کرد: طی بازدیدی که اسفندماه و طی ۲۰ روز گذشته از پاساژها و واحدهای عرضه‌کننده لوازم یدکی در تهران داشته‌ایم، موارد بهداشتی به صورت کامل در این واحدها رعایت می‌شود.