حمایت معاونت علمی از ۹ حوزه اولویت‌دار اقتصاد دیجیتال

در شرایط شیوع کرونا حمایت معاونت علمی از ۹ حوزه اولویت‌دار اقتصاد دیجیتال دبیر ستاد توسعه اقتصاد دیجیتال معاونت عملی و فناوری ریاست‌جمهوری با اشاره به تعیین ۹ حوزه اولویت‌دار در این حوزه گفت: از ایده‌های برتر استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان که با ایده‌های خود موجب رونق برخی از کسب‌وکارها در شرایط شیوع ویروس کرونا […]

در شرایط شیوع کرونا

حمایت معاونت علمی از ۹ حوزه اولویت‌دار اقتصاد دیجیتال

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دیجیتال معاونت عملی و فناوری ریاست‌جمهوری با اشاره به تعیین ۹ حوزه اولویت‌دار در این حوزه گفت: از ایده‌های برتر استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان که با ایده‌های خود موجب رونق برخی از کسب‌وکارها در شرایط شیوع ویروس کرونا می‌شوند، حمایت خواهد شد.

به گزارش ایسنا، مهدی محمدی، در نشست خبری با اشاره به برنامه‌های حمایتی ستاد توسعه اقتصاد دیجیتال از استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان این حوزه، افزود: با توجه به اینکه بسیاری از استارت‌آپ‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالان در حوزه دیجیتال پیش از شیوع کرونا وارد عرصه عمل شده بودند، ولی به دلایلی نتوانستند کسب‌وکار خود را توسعه دهند، در صدد برآمدیم تا در این زمان که ویروس کرونا شیوع پیدا کرده، کسب‌وکارهای آنها را رونق دهیم.

وی با بیان اینکه برخی از کسب‌وکارهای سنتی به واسطه شیوع کرونا دچار رکود شده‌اند، ولی برخی از استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های حوزه آنلاین می‌توانند باعث رونق برخی از کسب‌وکارها شوند، خاطر نشان کرد: ما از همان ابتدای شیوع ویروس کرونا در توسعه خدمات آنلاین در دوران قرنطینه پویشی تحت عنوان «کرونا پلاس» را طراحی کردیم تا بتوانیم باعث تقویت کسب‌وکارهای فعال و غیرفعال در حوزه اقتصاد دیجیتال شویم.

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دیجیتال شناسایی ظرفیت‌های استارت‌آپی در حوزه آنلاین، کمک به ایجاد زیرساخت‌ها و معرفی این ظرفیت‌ استارت‌آپی به جامعه را از اهداف این پویش نام برد و ادامه داد: در این پویش ۹ حوزه «سلامت»، «ورزش»، «آموزش»، «تولید محتوا»، «حمل‌ونقل»، «توریسم»، «سودآوری اجتماعی»، «ایده‌ها» و «ابتکارات فناورانه فروشگاه‌های فعال» در نظر گرفته شد.

محمدی با اشاره به عملکرد هر یک از این حوزه‌ها توضیح داد: یکی از موضوعات مهم، سلامت جسمانی و ورزش در دوران قرنطینه است که می‌توان با استفاده از برنامه‌هایی، نظارت آنلاین بر ورزش‌ مردم در خانه داشت که این اقدام توسط استارت‌آپ‌ها می‌تواند صورت گیرد. همچنین تعامل بین باشگاه‌ها و مربیان از دیگر مواردی است که می‌تواند به واسطه استارت‌آپ‌ها اجرایی شود.

وی تمرکز حوزه آموزش را بر آموزش مدارس تحت عنوان مدارس آنلاین دانست که استارت‌آپ‌ها می‌توانند در این زمینه ایده‌های خود را مطرح کنند، خاطرنشان کرد: در حوزه سرگرمی و توریست نیز استفاده از تورهای مجازی، استفاده از بازی‌های سرگرم‌کننده با محتوای آموزشی مدنظر است.

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دیجیتال معاونت علمی با بیان اینکه در حوزه «تولید محتوا» به ارائه راه‌حل‌های کسب‌وکار در حوزه‌های موسیقی، تئاتر، سینما، آموزش و ارائه خدمات در راستای ارائه محتوا مدنظر قرار گرفته است، اضافه کرد: در بخش ایده‌های فناورانه نیز تمرکز بر فناوری‌های هوشمندسازی است که استارت‌آپ‌ها می‌توانند ایده‌های خود را در این زمینه ارائه کنند.

محمدی با بیان اینکه استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های فعال می‌توانند ایده‌های خود را در این ۹ حوزه اولویت‌دار به معاونت علمی ارائه دهند، اضافه کرد: ستاد توسعه اقتصاد دیجیتال از این استارت‌آپ‌ها حمایت‌های لازم را به عمل خواهد آورد تا مشکلات در دوران قرنطینه به واسطه آنها مرتفع شود.

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دیجیتال با بیان اینکه حمایت‌های ستاد توسعه اقتصاد دیجیتال در پنج محور خواهد بود، گفت: «کمک به تسهیل در فرآیند دانش‌بنیان شدن»، «حمایت‌های مالی مستقیم از جمله وام با بهره کم»، «رفع موانع قانونی و حقوقی و کمک به تعامل استارت‌آپ‌ها برای تبلیغات»، «کمک به تأمین زیرساخت‌های فیزیکی مانند سرور» و «شبکه‌سازی بین استارت‌آپ‌ها» از جمله حمایت‌های این ستاد از طرح‌های استارت‌آپ‌ها در حوزه‌های اولویت‌دار هستند.

وی با بیان اینکه طی دو تا سه هفته استارت‌آپ‌ها می‌توانند ایده‌ها و طرح‌های خود را از طریق معاونت علمی به ستاد توسعه اقتصاد دیجیتال معرفی کنند، اظهار کرد: طرح‌ها بعد از ارزیابی در معاونت علمی انتخاب می‌شوند و زیرساخت‌ها برای حمایت از آنها فراهم خواهد شد.