سیستم کنترل کشش یا TCS (هرزگردی) در خودروها چیست و چگونه عمل میکند؟ سیستم کنترل کشش یا TCS که مخفف کلمات لاتین Traction Control System میباشد یکی از کاربردیترین سیستمهای ایمنی محسوب میگردد که بودنش در هر خودرویی الزامیاست. امروزه سیستمهای گوناگونی بر روی خودروهای مدرن نصب شدهاند تا در لحظات حساس کمک حال راننده […]
سیستم کنترل کشش یا TCS (هرزگردی) در خودروها چیست و چگونه عمل میکند؟
سیستم کنترل کشش یا TCS که مخفف کلمات لاتین Traction Control System میباشد یکی از کاربردیترین سیستمهای ایمنی محسوب میگردد که بودنش در هر خودرویی الزامیاست. امروزه سیستمهای گوناگونی بر روی خودروهای مدرن نصب شدهاند تا در لحظات حساس کمک حال راننده باشند تا میزان درصد بروز حادثه را کاهش دهند.
به گزارش مناقصهمزایده، سادهترین تعریفی که میتوان برای این سیستم ارائه داد، عبارت است از: سیستمیکه از هرزگردی چرخهای محرک در هنگام گاز دادن از حالت سکون و یا در عین حرکت جلو گیری مینماید. به عبارت سادهتر هنگامی که خودرو در حال حرکت است و یا از حالت سکون حرکت میکند در صورتی که گاز داده شده به خودرو و گشتاور ارسالی از موتور به چرخها بیشتر از نیروی اصطکاک لاستیک با سطح زمین باشد یاعث خواهد شد که چرخهای خودرو به جای انتقال خودرو به جلو به دور خود چرخیده و به اصطلاح هرزگردی کند. این وضعیت در شرایطی که سطح جاده به دلایلی نظیر یخزدگی یا بارندگی از اصطکاک کمتری برخوردار باشد، بیشتر رخ خواهد داد اما زمانی که این سیستم بر روی خودرو نصب شده باشد از بروز چنین وضعیت و هرزگردی لاستیکها به دور خود جلوگیری میکند.
اولین بار در دهه ۶۰ سیستمی شبیه به این با نام LSD یا دیفرانسیل لغزش محدود استفاده شد که میتوانست تا حدودی هرزگردی چرخها را کنترل کند اما نمیتوانست آنها را از بین ببرد.
اما دو دهه بعد، یعنی در سال ۱۹۸۵ این سیستم اختراع شد و در همان دهه در خودروها استفاده شد.
این سیستم به وسیله حسگرهایی که به هر چرخ متصل هستند، میزان گردش چرخها را میسنجد. به عبارت بهتر وقتی سیستم کنترل هرزگردی شناسایی کند که یکی از چرخها سرعت دوران بیشتری نسبت به چرخهای دیگر دارد به طور خودکار به آن چرخ نیروی ترمز اعمال میکند تا سرعت دوران آن کمتر شده و از این طریق هرزگردی کاهش یابد. در واقع سیستم TCS اطمینان حاصل میکند که حداقل گشتاور ممکن به چرخی که در حال هرزگردی است منتقل شود تا هرزگردی آن چرخ از بین برود و چرخی که در حال هرزگردی نیست گشتاور بیشتری دریافت کند تا تعادل برقرار شود اما در صورتی که نیروی ترمز کافی نباشد، از نیروی موتور هم برای کم کردن سرعت دوران چرخ استفاده میشود.
*هنگامیکه این سیستم عمل میکند راننده لغزشهایی را در زیر پای خود بر روی پدال گاز حس میکند.
این سیستم علاوه بر شتابگیری باعث افزایش راندمان خودرو میگردد، کمک حال راننده در شرایط نامساعد جوی در مسیرهای لغزنده، به بهبود هندلینگ خودروها در سر پیچها کمک میکند و موجب حرکت مستمر خودرو میگردد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.