تلنگر کرونا به اقتصاد دیجیتال عضو هیأتمدیره انجمن صنفی کسبوکارهای اینترنتی گفت: اتفاقاتی که طی دو ماه اخیر در کشور و در دنیا با شیوع ویروس کرونا شاهد آن بودیم، تلنگری برای مردم و مسؤولان بود که نگاهی به اقتصاد دیجیتالی داشته باشند. شرایط کسبوکارهای اینترنتی در شرایط جدید در دو وجه متفاوت قرار گرفته […]
تلنگر کرونا به اقتصاد دیجیتال
عضو هیأتمدیره انجمن صنفی کسبوکارهای اینترنتی گفت: اتفاقاتی که طی دو ماه اخیر در کشور و در دنیا با شیوع ویروس کرونا شاهد آن بودیم، تلنگری برای مردم و مسؤولان بود که نگاهی به اقتصاد دیجیتالی داشته باشند.
شرایط کسبوکارهای اینترنتی در شرایط جدید در دو وجه متفاوت قرار گرفته است. برخی در این فضا میتوانند بسیار موفق باشند و برخی دیگر باید کاملاً کسبوکارشان را تعطیل کنند.
به گزارش مناقصهمزایده به نقل از فدراسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران، رضا الفتنسب، عضو هیأتمدیره انجمن صنفی کسبوکارهای اینترنتی افزود: در این مدت اتفاق خاصی برای فروشگاههای اینترنتی رخ نداد. هرچند این تصور به وجود آمد که این فروشگاهها فروشهای نجومیداشتند؛ اما در عمل چنین اتفاقی هم رخ نداد.
وی ادامه داد: این اتفاق تنها برای اندکی از پلتفرمها و فروشگاههای اینترنتی رخ داد که کالاهای روز مردم را تأمین میکردند و یا اینکه بسترهایی برای آموزش آنلاین و تولید محتوا داشتند. ولی صنوف دیگر در این حوزه وضعیت خوبی را تجربه نکردند.
الفتنسب افزود: اینکه بعد از این بحران همهگیر چه اتفاقی رخ میدهد، سؤالی است که باید به آن پاسخ داد؛ تصور من این است که قطعاً سبک زندگی مردم تغییر خواهد کرد و احتمالاً کسبوکار اینترنتی و فروشگاههای اینترنتی در اذهان مردم باقی میماند و نیمنگاهی به آن خواهند داشت. زیرا اگر شرایط فعلی ادامه داشته باشد میتوان انتظار داشت که گرایش به این سمت افزایش پیدا کند. البته در سوی دیگر این نگرانی وجود دارد که با توجه به اظهارنظرهای متعددی که مسؤولان دولتی درخصوص این کسبوکارها انجام میدهند، بخواهند با وضع قوانین جدید برای آنها محدودیت ایجاد کنند.
وی اظهار داشت: امیدواریم که نگاه سرسختانهای به این موضوع نداشته باشند و در آینده شاهد دستورالعملها و موانع جدید نباشیم. به هر حال اینگونه که دوستان در دولت تصور میکنند که امروز یک جهش عظیمیدر فروش اینترنتی رخ داده، واقعیت ندارد و اگر امروز کرونا را یک تلنگر حساب کنیم، با یک زنجیره از اقدامات این حجم از خردهفروشی که حدود ۱٫۵ درصد از نیاز مردم را تامین میکند را میتوانیم طی سه سال دو یا سه برابر کنیم.
وی در ادامه افزود: در شرایط کنونی مردم صرفاً به سمت خرید کالاهای مصرفی و برخی از کسبوکارهای محتوا محور گرایش پیدا کردهاند. اما در بیشتر کسبوکارهای اینترنتی این اتفاق رخ نداده است. اکنون استفاده از تاکسیهای اینترنتی با یک افت بسیار شدید مواجه شده است.اینکه فکر کنیم کسبوکار اینترنتی که فروش کیف و کفش داشتهاند فروششان افزایش داشته، واقعیت ندارد و همه کسبوکارهای اینترنتی که به فروش کالا اختصاص داشتند نتوانستهاند در این فضا عملکرد خوبی داشته باشند. البته یک بعد دیگر این ماجرا را نیز نمیتوان نادیده گرفت. کسبوکارهایی که در شبکههای اجتماعی شکل گرفته و چندان رسمی هم نیست، وضعیت بهتری دارند.
عضو هیأتمدیره انجمن صنفی کسبوکارهای اینترنتی با بیان اینکه به نظر میرسد سبک خرید و نگاه مردم به خرید اینترنتی به سمت تهیه کالا از شبکههای اجتماعی پبش رفته است، گفت: محدودیتی که بر روی وبسایت وجود دارد در اینستاگرام و تلگرام نیست. بهخصوص در حوزه پوشاک قطعاً در اینستاگرام فروش راحتتر خواهد بود؛ زیرا بیشترین خریدار در آن فضا بانوان هستند و لباسها بر تن مدلها قرار دارد و محدودیتی مانند سایت وجود ندارد. بنابراین شاهد آن هستیم که افراد زیادی به سمت اینستاگرام سوق پیدا کردهاند و فروشندگان نیز فروش خوبی را در این شرایط داشتهاند. ولی اینکه چنین موضوعی چه مخاطراتی میتواند همراه داشته باشد اصلاً مشخص نیست.
این فعال حوزه کسبوکارهای اینترنتی درخصوص آینده کسبوکارهای اینترنتی مبتنی بر خدمات حضوری نیز گفت: نوع کسبوکارهای خدماتی اینگونه است که ارتباط مستقیمی با متقاضیان و محل کار آنها دارند و با اتفاقی که رخ داده مردم مراعات میکنند و در حالحاضر نیز کار خاصی نمیتوان انجام داد و باید منتظر بود تا از بحران خارج شویم. البته کسبوکارها میتوانند اقداماتی انجام دهند و پروتکلهای بهداشتی را افزایش دهند. اما با توجه به اینکه رسانهها بر مراقبت کردن و کاهش ارتباطات فیزیکی که اصلاً اتفاق بدی در این شرایط نیست، تأکید دارند، چارهای برای این نوع کسبوکارها وجود ندارد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.