داخلیسازی قطعات خودرو با سرمایه گذاری قطعه سازان با توجه به ادامه روند تحریمها در سال ٩٨، وزارت صمت با همكاری قطعهسازان و خودروسازان تصمیم به تشكیل میزهای تعمیق داخلیسازی قطعات خودرو گرفت كه این تصمیم مبتنی بر برنامهریزی برای برگزاری پنج میز بود كه از این تعداد سه میز تشكیل شد و میز […]
داخلیسازی قطعات خودرو با سرمایه گذاری قطعه سازان
با توجه به ادامه روند تحریمها در سال ٩٨، وزارت صمت با همكاری قطعهسازان و خودروسازان تصمیم به تشكیل میزهای تعمیق داخلیسازی قطعات خودرو گرفت كه این تصمیم مبتنی بر برنامهریزی برای برگزاری پنج میز بود كه از این تعداد سه میز تشكیل شد و میز چهارم كه قرار بود در اسفندماه برگزار شود كه به دلیل شیوع ویروس كرونا به تعویق افتاد.
آرش محبینژاد، دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو در گفتوگو با خبرخودرو، در رابطه با نتایج برگزاری میزهای تعمیق تشریح كرد: در میزهای اول و دوم مقرر شد تعدادی از قطعات به تولید انبوه برسند، میز سوم نیز نیاز به حجم سرمایهگذاری بیشتری داشت كه قرار بر این شد كه این سرمایهگذاری را قطعهسازان انجام دهند و در نتیجه تعداد زیادی از قطعات وابسته داخلیسازی شوند.
وی با اشاره به نتایجی كه میزهای تعمیق ساخت داخل قطعات خودرو داشته است، بیان كرد: برگزاری این میزها تا حد زیادی میزان وابستگی صنعت خودرو را به نرخ ارز و واردات قطعات كاهش داده است و با استمرار داخلیسازی و بهخصوص حمایت دولتمردان میزهای تعمیق به سرانجام مثبتی خواهد رسید.
دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو در ادامه افزود: داخلیسازی قطعات خودرو نتیجهبخش بوده است اما رضایتبخش نبوده است زیرا قطعهسازان در این زمینه به حمایت دولت نیاز دارند كه متأسفانه دولت در این زمینه همكاری نكرده است و بسیاری از سرمایهگذاریها از سوی خود قطعهسازان انجام میشود.
مهدی مطلبزاده، نائبرئیس انجمن همگن قطعهسازی كشور نیز در این رابطه خاطرنشان كرد: جزییات نتایج عملكرد میزهای تعمیق در قالب گزارشی در دست تهیه است كه طی روزهای آینده از سوی انجمن همگن قطعهسازی كشور گزارش خواهد شد.
وی در رابطه با تأثیر داخلیسازی قطعات خودرو در كاهش قیمت خودرو عنوان كرد: قیمت خودرو را عوامل متعددی تعیین میكند كه یكی از آنها داخلیسازی قطعات است. همچنین عدم تناسب بین ورودی و خروجی در صنعت خودرو دلیل اصلی افزایش قیمت خودرو در ایران است؛ زیرا دولت مواد اولیه (ورودی) را با قیمت بالا در دسترس قطعهساز قرار میدهد و در نتیجه قیمت تمام شده خودرو (خروجی) برای خودروساز نیز بالا خواهد بود.
نائبرئیس انجمن همگن قطعهسازی كشور در پایان با انتقاد از عدم حمایتهای دولت اظهار داشت: لازمه كاهش قیمت خودرو در كشور، حمایتهای دولت به ویژه تأمین مواد اولیه و حمایتهای مالی قطعهسازان است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.