چند پیشنهاد برای کاهش ریسک اکران فیلم اینترنتی عبدا… اسفندیاری؛ تهیهکننده سینما ضمن انتقاد از رقم پیشنهادی از سوی ارشاد برای جبران خسارت فیلمهای روی پرده حین شیوع کرونا، پیشنهاداتی را برای کاهش ریسک اکران اینترنتی مطرح کرد. عبدا… اسفندیاری تهیهکننده سینما و از مدیران باسابقه بنیاد سینمایی فارابی در گفتوگو با خبرنگار مهر درباره […]
چند پیشنهاد برای کاهش ریسک اکران فیلم اینترنتی
عبدا… اسفندیاری؛ تهیهکننده سینما ضمن انتقاد از رقم پیشنهادی از سوی ارشاد برای جبران خسارت فیلمهای روی پرده حین شیوع کرونا، پیشنهاداتی را برای کاهش ریسک اکران اینترنتی مطرح کرد. عبدا… اسفندیاری تهیهکننده سینما و از مدیران باسابقه بنیاد سینمایی فارابی در گفتوگو با خبرنگار مهر درباره طرح اکران اینترنتی فیلمهای سینمایی گفت: اکرانهای اینترنتی در مرحله آزمون و خطا قرار دارد و نقاط ضعف و قوت آن هنوز مشخص نیست. البته نفس اکران اینترنتی برخی از فیلمها به شرط داشتن تبلیغات مناسب و قاچاق نشدن آن، خوب است چون ضمن کمک به کاهش هزینههای اکران، به نمایش فیلمها هم کمک میکند. اسفندیاری ادامه داد: وقتی در زمینه سال سینما مشکل داریم، سالنداران نقش تعیینکننده برای اکران فیلمها دارند و ناوگان اکران به گونهای به نمایش چند فیلم کمدی محدود شده است. در تمام دنیا باید جایگزینی برای نمایش فیزیکی فیلمها داشت که همین اکران اینترنتی یکی از راهحلهاست به شرطی که سازوکار آن مشخص باشد. در اکران فیزیکی به طور کلی دو نوع فروش داریم فروش کوتاه و هجومی و فروش تدریجی و بلندمدت که اتفاقاً دومی مخصوص فیلمهای خوب و ملی است به طوری که این آثار به تدریج شناخته میشوند و اتفاقاً مردم دوست دارند آن فیلمها را چندین بار ببینند یعنی اینگونه نیست که به یکباره به سالنها هجوم بیاورند و در زمان کمی تعداد زیادی از فیلمها دیده شوند. درواقع فروشهای هجومی برای فیلمهایی است که یک بار مصرف هستند. وی افزود: با توجه به نواقصی که در سیستم اکران و سالنها وجود دارد و فیلمهای زیادی در این میان له میشوند و باید برای آنها چارهای اندیشید، البته نمیشود گفت این امر تقصیر کسی است بلکه این موضوع به سیاستگذاری اکران برمیگردد. در این دوران کرونا هم مزیدبر علت شده است. پیش از آمدن کرونا به ایران، برخی فیلمها اکران محدودی داشتند و حدود یک هفته به نمایش درآمدند که آنها چندین برابر ضربه خوردند چون هزینههایی صرف تبلیغ کرده بودند که آن هزینهها از بین رفت. همه این مسائل عیوبی است که برای اکران در سالنهای سینما وجود دارد و باید یک راهحل جایگزین برای آن پیدا کرد این راهحل میتواند اکران آنلاین باشد. وی افزود: پیشنهاد من این است که برخی از این شرکتهای فعال در فضای مجازی، فیلمها را بخرند یعنی اگر رقمهایشان معقول باشد، درجه ریسک این نوع اکران کمتر میشود. البته نوع دیگری که در این بستر میشود امتحان کرد این است که فیلمها به صورت بسته ترکیبی ارائه شوند در این بسته چند فیلم پرفروش و کم فروش در کنار هم عرضه شود که این باعث همپوشانی و در نتیجه کاهش ضرر و زیانها میشود. اگر فیلمها به صورت تکتک اکران شود فکر نمیکنم نتیجه مطلوبی داشته باشد، چون سازوکار این نوع نمایش مشخص نیست و ریسک بالایی دارد. ولی اگر به صورت پکیج توسط دولت خریداری شود، اتفاق بهتری رخ میدهد یعنی بهاین شکل کهاین فیلمها با رقم خوبی خریداری شوند که دوستان احساس کنند تا حدی سرمایهشان برگشته است و یک اکران نیمهموفقی داشتهاند. این مدل فروش، ریسک را کمتر میکند به طوری که دوران آزمون و خطا را با ریسک کمتری سپری میکنیم. اسفندیاری اظهار کرد: ما پیشنهادهای مختلفی دادهایم، به نظرم برای اینکه هم فیلمها متضرر نشوند و هم اینکه ترافیک اکران ایجاد نشود همین خریداری کردن امتیاز فیلمها میتواند اتفاق خوبی باشد البته نه با این رقمهای پیشپا افتاده و تقریباً مضحک که دولت اعلام کرده است. باید عنوان کنم به فیلمهایی که در حال اکران بودند و به دلیل کرونا اکرانشان متوقف شد پیشنهاد داده شد که ۶۰ میلیون تومان بابت هزینه تبلیغات دریافت کنند این در حالی است که تبلیغات ما سوخته و زمان را از دست دادهایم! سؤالی که پیش میآید این است که ما بعد از اتمام این شرایط فیلمها را در چه زمانی باید اکران کنیم که دوباره از بین نروند؟ این تهیهکننده سینما تأکید کرد: اما در این میان مهم این است که مشکلات این شیوه اکران برطرف شود یعنی همه مردم به راحتی به آن دسترسی داشته باشند، پیچیده نباشد، چگونگی اخذ پول و رسیدن آن به صاحبان فیلمها مشخص باشد و فیلم قاچاق نشود. بنابراین باید ببینیم نتیجهاین اکرانهای اینترنتی چه میشود چراکه برخی پیشنهاد کردهاند صرفاً برای این دوران خانهنشینی مردم اکران اینترنتی وجود داشته باشد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.