افزایش قیمت خودرو با اجرای استاندارد یورو۵

افزایش قیمت خودرو با اجرای استاندارد یورو۵ معاونت صنایع وزارت صمت گفت: تولید خودرو یورو۵ بدون تأمین سوخت مناسب تنها افزایش هزینه برای خریداران را به همراه خواهد داشت. مهدی صادقی نیارکی؛ سرپرست معاونت صنایع وزارت صمت در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران‌جوان، درباره اجرای طرح تولید خودرو یورو۵ اظهار کرد: به طور کلی اولین اقدام […]

افزایش قیمت خودرو با اجرای استاندارد یورو۵

معاونت صنایع وزارت صمت گفت: تولید خودرو یورو۵ بدون تأمین سوخت مناسب تنها افزایش هزینه برای خریداران را به همراه خواهد داشت.

مهدی صادقی نیارکی؛ سرپرست معاونت صنایع وزارت صمت در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران‌جوان، درباره اجرای طرح تولید خودرو یورو۵ اظهار کرد: به طور کلی اولین اقدام ما در وزارت صمت رعایت استاندارد‌هاست و همواره محصولی مطابق با استاندارد‌های تعیین شده به دست هموطنانمان رسانده‌ایم. این موضوع شامل خودرو هم می‌شود و محصولات تولید شده در کشور همواره از نظر آلایندگی مطابق استاندارد‌های تعیین شده بوده‌اند.

او تأکید بر این که در صورت الزامی ‌شدن استاندارد یورو۵ مشکلی برای تولید این محصول در کشور وجود ندارد، تصریح کرد: دغدغه امروز خودروسازان کشور ما تأمین سوخت لازم برای عملکرد این محصولات است؛ در شرایط فعلی به طور قطع نمی‌توان اعلام کرد که صددرصد بنزین‌های توزیع شده در جایگاه‌های سراسر کشور استاندارد یورو۵ را دارد. تأمین سوخت مناسب یکی از ضروریات تولید خودرو در کشور است.

صادقی نیارکی با تأکید بر اینکه طی نامه‌ای به علیرضا صادق‌آبادی؛ مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران لزوم تأمین سوخت مورد نیاز برای اجرای طرح تولید خودرو با استاندارد یورو۵ اعلام شده است، گفت: علی‌رغم اینکه هنوز سوخت مورد نیاز تولید خودرو یورو۵ تأمین نشده است ما متوقف نشدیم و آمادگی لازم برای تولید این خودرو را کسب کردیم؛ موتور لازم برای تولید خودرو با استاندارد یورو۵ و نمونه خودرو تولید شده است که توانسته تأییدیه سازمان استاندارد و سازمان محیطزیست را دریافت کند، اما تولید خودرو بدون تأمین سوخت مناسب امکان‌پذیر نیست.

سرپرست معاونت صنایع وزارت صمت ادامه داد: از طرفی موضع قیمتی هم باید در نظر گرفت؛ قطعات استفاده شده در تولید خودرو یورو۵ بدون شک به افزایش قیمت تمام شده محصول منجر خواهد شد که این تفاوت قیمتی در نهایت محاسبه شده و از شخص خریدار اخذ می‌شود؛ کاتالیست‌ها مورد استفاده در تولید این خودرو‌ها وارداتی و از جمله قطعات گران‌قیمت هستند که در نهایت افزایش قیمت خودرو را به همراه خواهد داشت.

او تأکید کرد: نمی‌توان چنین هزینه‌ای را به مشتری تحمیل کرد در حالی که در عمل نتیجه لازم را به همراه ندارد. تولید خودرو با استاندارد یورو۵ بدون تأمین سوخت لازم نه‌تنها تأثیری بر کاهش آلایندگی خودرو ندارد بلکه تنها هزینه زیادی به مشتری تحمیل می‌کند.

صادقی نیارکی درباره داخلی‌سازی این قطعات گفت: در شرایط فعلی قطعاتی هستند که ارزبری بیشتری دارند و در اولویت ما برای داخلی‌سازی قرار می‌گیرند، اما قطعاً تولید این قطعه هم در دستور کار قرار گرفته و از طریق میز‌های تعمیق ساخت داخل، بومی‌سازی خواهد شد.