ركوردشكني در کاهش تقاضای سوختهای فسیلی با اعمال محدودیتهای بیسابقه در زمینه سفر، کار و صنعت به منظور کنترل شیوع ویروس کرونا، انتظار میرود در سال ۲۰۲۰ بزرگترین کاهش تقاضای سوختهای فسیلی و در نتیجه کاهش انتشار جهانی کربن ثبت شود. به گزارش ایسنا، برخلاف برآوردهای قبلی، کارشناسان اقلیم انتظار دارند انتشار دیاکسیدکربن ناشی از […]
ركوردشكني در کاهش تقاضای سوختهای فسیلی
با اعمال محدودیتهای بیسابقه در زمینه سفر، کار و صنعت به منظور کنترل شیوع ویروس کرونا، انتظار میرود در سال ۲۰۲۰ بزرگترین کاهش تقاضای سوختهای فسیلی و در نتیجه کاهش انتشار جهانی کربن ثبت شود.
به گزارش ایسنا، برخلاف برآوردهای قبلی، کارشناسان اقلیم انتظار دارند انتشار دیاکسیدکربن ناشی از صنعت سوختهای فسیلی جهان در سالجاری میلادی حدود پنج درصد یا ۲٫۵ میلیاردتن کاهش یابد و به پایینترین سطح خود طی یک دهه گذشته محدود شود. این میزان کاهش انتشار در یک سال ناشی از یک بحران جهانی، یک رکورد طی ۵۰ سال گذشته محسوب میشود.
فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بینالمللی انرژی، از اینکه کاهش شدید انتشار گازهای گلخانهای در سال ۲۰۲۰ به عنوان یک پیروزی در حوزه مقابله با تغییر اقلیم تلقی شود، هشدار داده و میگوید «این کاهش انتشار به دلیل افت فعالیتهای اقتصادی اتفاق میافتد که در آن هزاران نفر معیشت خود را از دست میدهند و در نتیجه اجرای تصمیمهای درست دولتها در حوزه سیاستهای اقلیمی آنها نیست».
بررسی رایستاد انرژی که یک شرکت مشاوره و تحقیقاتی انرژی نروژی است، نشان میدهد انقباض شدید در تولید ناخالص داخلی جهان و توقف ناگهانی پروازها و رانندگی میتواند باعث شود که تقاضای نفت جهان با افت بیش از پنج برابر کاهش تقاضا ناشی از مالی جهانی بحران در سال ۲۰۰۸ مواجه شود.
اریک هولدریسو؛ رئیس گروه مشاوران رایستاد انرژی با اعلام این مطلب گفت: پاندمیکرونا ویروس رویدادی بیسابقه برای بازارهای انرژی است که تأثیر قابلتوجهی در انتشار کل کربن جهان خواهد داشت. آخرین باری که تقاضای جهانی نفت کاهش یافت مربوط به بحران مالی درسال ۲۰۰۸ تا ۲۰۰۹ بود که تقاضای جهانی نفت با کاهش ۱٫۳میلیون بشکه در روز مواجه شد. اما ویروس کووید۱۹میتواند باعث شود که تقاضای جهانی نفت بیش از پنج برابر آن کاهش یابد.
براساس اعلام دبیرخانه اوپک، تحلیلگران برآورد میکنند تقاضای جهانی نفتخام در سال ۲۰۲۰ به طور متوسط ۱۱ میلیون بشکه در روز یا چهار میلیارد تن در کل کاهش یابد.
طبق محاسبه رایستاد انرژی، این امر به تنهایی باعث کاهش انتشار ۱٫۸ میلیاردتن دیاکسیدکربن میشود. همچنین آنها انتظاردارند کاهش مصرف برق منجر به کاهش۲٫۳ درصدی تقاضا برای گاز طبیعی و زغالسنگ شده و انتشار کربن آنها را به ترتیب۲۰۰ و ۵۰۰ میلیون تن در سال کاهش دهد.
بخش عمدهای از افت بیسابقه تقاضای نفت مربوط به صنعت حملونقل هوایی جهان خواهد بود. به طور معمول، روزانه ۹۹۷۰۰ پرواز تجاری در جهان انجام میشود، اما جلوگیری از سفرهای غیرضروری برای مهار شیوع ویروس کووید۱۹ میتواند به سقوط ترافیک هوایی به طور متوسط تقریباً به یکچهارم معمول درطول سال منجر شود. حضور کمتر خودروها در جادهها نیزتقاضا برای بنزین و گازوییل را به طور متوسط ۹٫۴ درصد در طول سال کاهش داده و در نتیجه تقاضای نفت درسال ۲۰۲۰ در بخش حملونقل جادهای به طور متوسط ۲٫۶ میلیون بشکه در روز کاهش مییابد.
تحلیلگران میگویند مصرف سوختها در بخش حملونقل ممکن است در نیمه دوم سال شروع به بازیابی کند، اما این افزایش موجب بازگشت تقاضای جهانی نفت به سطوح سال گذشته نخواهد شد. در واقع، انتظار میرود تقاضای انرژی در چین، بزرگترین واردکننده نفت جهان، ماه آینده چهار ماه پس از شیوع در استان ووهان، روند احیای خود را آغاز کند.
با این حال طبق گزارش رایستاد انرژی، این افزایش تدریجی بوده و تا اوایل ماه سپتامبر به سطح عادی خود باز نخواهد گشت. اگر چه این امر میتواند باعث افزایش آهسته تقاضای جهانی انرژی در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ شود، اما انتظار نمیرود که به سطح سال ۲۰۱۹ افزایش یابد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.