ریل‌باس شوشتر-اندیمشک به دلیل نبود تقاضا متوقف شد

ریل‌باس شوشتر-اندیمشک به دلیل نبود تقاضا متوقف شد  قطار ریل‌باس مسیر اندیمشک-شوشتر به علت نبود تقاضا از ۲۷ فروردین‌ماه امسال دیگر در این مسیر سیر نمی‌کند، در حالی که لازم است با حمایت‌های یارانه‌ای دولت در راستای نزول هر چه بیش‌تر نرخ بلیت این قطار‌ها، شرایط برای کاهش استفاده از حمل و نقل جاده‌ای فراهم […]

ریل‌باس شوشتر-اندیمشک به دلیل نبود تقاضا متوقف شد

 قطار ریل‌باس مسیر اندیمشک-شوشتر به علت نبود تقاضا از ۲۷ فروردین‌ماه امسال دیگر در این مسیر سیر نمی‌کند، در حالی که لازم است با حمایت‌های یارانه‌ای دولت در راستای نزول هر چه بیش‌تر نرخ بلیت این قطار‌ها، شرایط برای کاهش استفاده از حمل و نقل جاده‌ای فراهم شود.

به گزارش فارس، قطار اندیمشک-شوشتر اوایل‌ سال ۹۲ راه‌اندازی شد اما با وجود گذشت چندین سال از بهره‌‌برداری قطار مسافری این مسیر، میزان استقبال مردم خصوصاً مردم شوشتر که این قطار که با هدف تسهیل تردد مردم راه‌اندازی شد بسیار کم بوده است.

طبق بررسی انجام شده، ظاهراً ‌به دلیل نزدیکی فاصله شوشتر تا اندیمشک، مسافران ترجیح می‌دهند از سیستم حمل و نقل جاده‌ای استفاده کنند، زیرا مدت‌زمان تردد بین این دو شهر در سیستم حمل و نقل جاده‌ای کوتاه‌تر از حمل و نقل ریلی است ضمن آن‌که هزینه جابه‌جایی توسط مینی‌بوس در این مسیر، کم‌تر از قیمت بلیت ریل‌باس است.

این در حالی است که ‌در همه جای دنیا حمل و نقل ریلی به عنوان حمل و نقل ایمن و سبز، همه اهداف مذکور را محقق می‌کند تا مشوقی باشد برای کاهش استفاده از سیستم حمل و نقل جاده‌ای و شخصی.

به هر حال عدم استقبال مردم از ریل‌باس مسیر شوشتر-اندیمشک (به هر دلیل) موجب شد که از تاریخ ۲۷ فروردین‌‌ماه امسال، تردد ریل‌باس این مسیر‌ ریلی متوقف شود.

این‌‌ها را مدیرکل روابط عمومی راه‌آهن می‌گوید و ‌مدعی است: قطار اندیمشک – شوشتر روزانه در ۳ رام در این محور تردد داشت و امکان جابه‌جایی بیش از ۱۰۰۰ مسافر در روز در این مسیر وجود داشت در حالی که‌ در برخی روز‌‌‌ها تعداد مسافران یک ریل باس با ۳۳۰ صندلی، حداکثر ۱۰ نفر بود و اغلب در این مسیر، با صندلی خالی سیر می‌کرد.

‌بنا به گفته صادق‌سکری، هزینه دستمزد کارکنان راه‌آهن‌، حفظ و نگهداری ساختارهای ریلی در این مسیر، دستمزد مهمانداران، هزینه سوخت و از این قبیل، ماهانه بیش از ۳۰۰ میلیون ریال است در حالی که در این مسیر، قطار، اغلب روز‌ها با صندلی خالی تردد می‌کرد.

وی یادآور شد: یک رام ریل‌باس‌ در یک سفر رفت و برگشت در روز، امکان جابه‌جایی ۶۶۰ نفر مسافر را دارد اما در این مسیر تقاضایی وجود نداشت.

بنا به گفته سکری، هر رام ریل‌باس که متعلق به شرکت خصوصی است قیمت بسیار بالایی دارد، در هر ریل‌باس هم بیش از ۱۲ نفر نیروی انسانی فعال هستند، بنابراین سیر ریل‌باس‌‌ها باید برای شرکت خصوصی توجیه مالی مناسب داشته باشد که البته در این عرصه دولت یارانه‌ای هم اختصاص می‌دهد.

وی با تأکید بر این‌که ایستگاه راه‌آهن شوشتر از نظر تجهیزات و امکانات سالن‌ مجهز است، ‌بیان کرد: با این وجود همین تعداد مسافر اندک این مسیر هم اغلب ترجیح می‌دادند از سیستم حمل و نقل جاده‌ای استفاده کنند‌.

مدیرکل روابط عمومی راه‌آهن تأکید کرد: باید این فرهنگ‌سازی در استان خوزستان و شهرستان شوشتر توسط مدیران انجام شود تا مردم بیش‌تر از راه‌آهن این شهر استقبال کنند. البته در این زمینه رسانه‌ها هم می‌توانند با توجه به مزایای مختلف سیستم حمل و نقل ریلی، تأثیر به‌سزایی در افزایش استقبال مردم داشته باشند.

به گزارش فارس، سیستم حمل و نقل ریلی در مقایسه با سایر بخش‌های حمل و نقلی از نظر اقتصادی، زیست‌محیطی، مصرف انرژی، سلامت سیر و صرفه‌جویی زمان، بسیار مقرون به صرفه است بنابراین برنامه‌ریزی برای ‌بهره‌وری هرچه ‌بیش‌تر این مدل حمل و نقلی در کشور ‌با هدف استفاده حداکثری مردم از حمل و نقل ریلی، ضروری است.

 

‌توجیه راه‌‌اندازی قطار‌های ریل‌باس افزایش سرعت جابه‌جایی بین مبدأ و مقصد و قیمت‌های نازل با اختصاص یارانه از سوی دولت است تا بدین ترتیب استقبال مردم از سیستم ایمن حمل و نقل ریلی افزایش یابد و از سوی دیگر استقبال از حمل و نقل شخصی، ترافیک جاده‌ها و به دنبال آن سوانح رانندگی کاهش یابد ضمن آن‌که صرفه‌جویی قابل توجهی در مصرف سوخت داشته باشیم و کشور نیز از نظر زیست‌محیطی سالم بماند.