عدم شماره‌گذاری خودروهای یورو۴

تأکید دوباره سازمان محیط‌زیست عدم شماره‌گذاری خودروهای یورو۴   سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط‌زیست با اشاره به اینکه هیچ خودرویی با استاندارد یورو۴ امسال پلاک‌گذاری نخواهد شد، گفت: دستگاه‌های نظارتی باید به این تخلف رسیدگی کنند. سیدمحمدمهدی میرزایی‌قمی در گفت‌وگو با مهر، درخصوص ادامه روند نامه‌نگاری خودروسازان و مسؤولان وزارت صمت […]

تأکید دوباره سازمان محیط‌زیست

عدم شماره‌گذاری خودروهای یورو۴  

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط‌زیست با اشاره به اینکه هیچ خودرویی با استاندارد یورو۴ امسال پلاک‌گذاری نخواهد شد، گفت: دستگاه‌های نظارتی باید به این تخلف رسیدگی کنند.

سیدمحمدمهدی میرزایی‌قمی در گفت‌وگو با مهر، درخصوص ادامه روند نامه‌نگاری خودروسازان و مسؤولان وزارت صمت برای تغییر موعد فروش خودروهای با استاندارد یورو۵ در کشور گفت: سازمان محیط‌زیست کشور، اقدامات عملیاتی خود را در این زمینه انجام داده و طی مکاتبات رسمی به عنوان رئیس کارگروه کاهش آلودگی هوای کشور نظرش را در این باره بیان کرده‌ است.

وی در رابطه با پلاک‌گذاری خودروهای تولیدی که امسال احتمالاً با استاندارد یورو۴ به اشخاص فروخته شده‌اند، اظهار داشت: رئیس سازمان محیط‌زیست در این رابطه مکاتباتی با فرمانده نیروی انتظامی انجام داده و بر طبق این همفکری‌ها از ابتدای سال۹۹ خودروهایی که با استاندارد یورو۵ تولید نشود، پلاک‌گذاری نخواهند شد و تا امروز هم هیچ خودرویی با استاندارد یورو۴ امسال در کشور پلاک‌گذاری نشده است.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم با تأکید بر اینکه محیط‌زیست درباره قوانین مربوط به ارتقای استاندارد خودروها به هیچ عنوان از مواضع خود کوتاه نخواهد آمد، ابراز داشت: این سازمان تا امروز برای اجرای این قوانین در حد تکالیف و وظایف خود عمل کرده و بابت تخلفات خودروسازان در این زمینه به سازمان بازرسی کل کشور نامه نوشته است.

وی افزود: دستگاه‌های نظارتی و اجرایی هم باید به این مسأله ورود پیدا کنند، چراکه ضرر و زیان وارد شده مسلم است.

میرزایی‌قمی با اشاره به اینکه آماری از پیشفروش خودروهای این دو شرکت که در آذرماه صورت گرفته در دسترس نیست، خاطرنشان کرد: پس از اعتراض سازمان محیط‌زیست در آن زمان، نسبت به عدم ذکر تغییر استاندارد خودروهای پیش‌فروش شده، خودروسازان آگهی پیش‌فروش‌شان را تغییر دادند و اعلام کردند تحویل براساس استانداردهای روز خواهد بود.

وی با بیان اینکه سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده اعلام کرده که هم ارتقای استاندارد از حقوق مشتریان و هم کاهش آلودگی و هم مسائل اقتصادی از حقوق مشتریان است افزود: قرار است این سازمان هم برای حفظ این حقوق به مسأله ورود داشته باشد.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم با اشاره به اینکه امکان ارتقای استاندارد در همه محصولات تولیدی خودروسازان با هزینه بسیار نازل وجود دارد، گفت: خودروسازان تصور می‌کردند با گذر زمان سازمان محیط‌زیست هم کوتاه می‌آید و با همین تصور، اقدام به ارتقای استاندارد نکردند و با نامه‌نگاری و تعامل و لابی این ارتقای استاندارد معلق مانده است.

میرزایی‌قمی با تأکید بر اینکه هیچگونه مشکل اجرایی در این خصوص وجود ندارد، ادعاهای خودروسازان را بهانه‌گیری عنوان کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه هزینه ارتقای استاندارد آلایندگی با توجه به افزایش قیمت خودروهای تولیدی، بسیار اندک است اظهار داشت: در حال‌حاضر قیمت خودروهای ما زیر ۷۰ میلیون تومان نیست و عمده هزینه خودروسازان جهت ارتقای استاندارد خودروها صرف هزینه کاتالیست و ECU در قیمت می‌شود که هزینه آن نسبت به هزینه تمام شده خودروها کم است.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم خاطرنشان کرد: این هزینه‌ها با هزینه‌های آلودگی هوا قابل قیاس نیست و به همین خاطر محیط‌زیست، محکم پای این قضیه ایستاده است.

وی با اشاره به شائبه عدم استاندارد سوخت تولیدی گفت: درباره وضعیت سوخت در جوابیه‌ای به خودروسازان و وزارت صمت داده‌ایم عنوان کردیم که سوختی که در سطح کشور توزیع می‌شود استاندارد یورو۴ است و سوخت یورو۵ در پالایشگاه‌های محدودی تولید می‌شود اما به جهت مسائل زیستمحیطی مصرف سوخت یورو۴ منجر به تخریب خودروی بنزینی یورو۵ نمی‌شود. با این وجود وظیفه نظارت بر سوخت هم برعهده سازمان استاندارد است و بارها اعلام کردند، هیچ مشکلی در توزیع سوخت یورو۴ ندارد.

میرزایی‌قمی یادآور شد: بارها اعلام کرده‌ایم که اگر فعالان این حوزه، تخلف و تخطی درباره کیفیت سوخت دیده‌اند و اعلام کنند که سوخت تولیدی با استاندردهای موجود تطابق ندارد، اما تا به حال هیچ آمار و مستندی دریافت نکرده‌ایم. وزارت بهداشت هم بابت این اعتراضات با وزارت نفت مکاتباتی نداشته است.

وی ادامه داد: بنابراین بحث پایین بودن کیفیت سوخت بهانه قلمداد می‌شود، مگر اینکه منتقدان اسناد متقنی ارائه کنند و مرجع رسمی آن یعنی سازمان ملی استاندارد اعلام کند که این اسناد از لحاظ علمی مورد تأیید است.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم درخصوص نامه وزارت صمت و خودروسازان به منظور تعلیق اجرای این قانونی تا شش ماه پس از رفع تحریم‌ها، گفت: ارتقای استاندارد شش‌ماه بعد از رفع تحریم‌ها یعنی چه؟ این درخواست با منویات رهبری و تأکید ایشان بر اقتصاد مقاومتی همخوانی ندارد. وقتی رهبری اینقدر تأکید بر لزوم پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی را دارند، چطور چنین درخواستی را مطرح می‌کنند، این اظهارات به معنای این است که قرار نیست هیچ داخلی‌سازی در دستور کار آنها قرار نگرفته است.

وی در ادامه با اشاره به محتوای نامه اخیر خودروسازان که اجرای این قانون را تناقض ما شعار سال «جهش تولید» عنوان کرده بودند، گفت: به نظر می‌رسد خودروسازان، از بیانات رهبری و شعارهای سالی که از سوی ایشان مطرح می‌شود قصد سوءبرداشت کرده‌اند، در صورتی‌که اگر به صورت منطقی شعارهای سال و بیانات رهبری را مورد توجه قرار دادند، باید ارتقای استاندارد آلایندگی خودروها را در اولویت قرار می‌دادند، چون منجر به افزایش کیفیت تولید می‌شود.

میرزایی‌قمی در واکنش به این ادعا که ارتقای استاندارد آلایندگی خودروها از یورو۴ به یورو۵ تغییر آنچنانی در آلایندگی ایجاد نمی‌کند، گفت: این ادعا صحیح نیست، تفاوت سطح آلایندگی و تضمین کیفیت عدم آلایندگی یورو۴ تا ۱۰۰ هزار کیلومتر و یورو ۵ تا ۱۶۰ هزار کیلومتر است. انتظار می‌رود خودروسازان به مسائل فنی علمی‌تر اظهارنظر کنند.

وی با تشریح روش‌های آزمون برای سنجش آلایندگی خودروهای با استاندارد یورو۴ پرداخت و گفت: خودروی تولیدی با این استاندارد قبل از تحویل به مشتری به صورت رندوم تحت آزمایش قرار می‌گرفت، اما در خودروهای با استاندارد یورو۵ مسؤولیت خودروساز در رابطه تضمین کیفیت آلایندگی قطعات تا پنج سال پس از تولید است. همین مسأله مصداقی بر آلایندگی کمتر این خودروهاست.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم با اشاره به آمارهای ارائه شده از سوی مدیرعامل ستاد معاینه فنی تهران گفت: براساس مصوبه مجلس، خودروها تا چهارسال از انجام معاینه فنی معاف هستند مگر اینکه بخواهند معاینه فنی برتر بگیرند، براساس آمار ۶۰ درصد خودروها زیر چهار سال که برای دریافت معاینه فنی برتر به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده‌اند، در آزمون آلایندگی رد شده‌اند.

وی افزود: مجموعه تحقیقات دیگری نیز نشان می‌دهد، تولید ناکس در خودروهای یورو۴ با پیمایش دوساله، چهاربرابر بیشتر از حد استاندارد است. این شدت آلایندگی نشان‌دهنده این است که دوام عدم آلایندگی در این خودروها از حد استاندارد بالاتر است.