بیش از ۴۰ درصد از سیلاب‌های سال آبی جاری توسط سدها مهار شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان بیش از ۴۰ درصد از سیلاب‌های سال آبی جاری توسط سدها مهار شد مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان گفت: مجموع سیلاب‌های بالادست سدهای استان در سال آبی، یک‌میلیارد و ۱۳۵ میلیون مترمکعب بود که ۴۵۲ میلیون مترمکعب از آن مهار شد. به گزارش مهر، هوشنگ ملایی متوسط بارش استان هرمزگان […]

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان

بیش از ۴۰ درصد از سیلاب‌های سال آبی جاری توسط سدها مهار شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان گفت: مجموع سیلاب‌های بالادست سدهای استان در سال آبی، یکمیلیارد و ۱۳۵ میلیون مترمکعب بود که ۴۵۲ میلیون مترمکعب از آن مهار شد.

به گزارش مهر، هوشنگ ملایی متوسط بارش استان هرمزگان تا ۱۵ فروردین را ۳۴۵ میلی‌متر اعلام کرد و ادامه داد: متوسط بارش هرمزگان نسبت به متوسط ۵۲ ساله و سال آبی گذشته به ترتیب ۱۱۵ و ۸۶ درصد افزایش داشته است.

وی عنوان کرد: بیشترین میزان بارندگی در ایستگاه‌های سرخون در بندرعباس و سرکم در رودان به ترتیب ۵۶۳ و ۵۳۵ میلی‌متر ثبت و کمترین میزان بارندگی نیز در ایستگاه‌های دژگان و بندرلنگه با ۲۲۲ و ۲۰۳ میلی‌متر ثبت شده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان با بیان در حال‌حاضر مخزن سد جگین با ۲۱۰ میلیون مترمکعب ظرفیت، صددرصد پُر است، ابراز داشت: در بارش‌های سال آبی جاری (مهرماه ۹۸ تاکنون) بالغ بر ۵۵۰ میلیون مترمکعب آورد به این سد وارد شده است که ۴۹۰ میلیون مترمکعب آن در شش ماهه اول سال آبی (اول مهرماه تا پایان اسفندماه) و ۶۰ میلیون مترمکعب آن در فروردین ماه جاری به این سد وارد شده است.

وی با ذکر این نکته که در ابتدای سال آبی (مهرماه) ۱۶۹ میلیون مترمکعب معادل ۸۰ درصد مخزن سد جگین پُر بوده است، ادامه داد: به منظور مدیریت سیلاب و تخلیه رسوبات کف مخزن سد جگین ۴۵۱ میلیون مترمکعب از سیلاب ورودی به مخزن توسط سرریز و تخلیه گر تحتانی تخلیه شده است.

ملایی با ذکر این نکته که سد شمیل و نیان با ۹۸٫۵ میلیون مترمکعب ظرفیت کاملاً پُر است، تصریح کرد: در سال آبی مجموع سیلاب‌هایی که وارد این سد شد ۲۳۵ میلیون مترمکعب بود که ۱۳۰ میلیون مترمکعب از آن از طریق دریچه‌های تحتانی سد یا به دلیل سرریز رهاسازی شد.

وی با ذکر اینکه آب سدها به گونه‌ای رهاسازی خواهد شد که سفره‌های زیرزمینی و دشت‌های تغذیه و بهره‌مند شوند، بیان داشتت: در حال‌حاضر ۷۰ درصد (۴۳ میلیون مترمکعب) از حجم مخزن سد سرنی میناب با ۶۰ میلیون مترمکعب پُر است.

در پی بارندگی‌ها در یک سال آبی، ۷۵ درصد (۴۴ میلیون مترمکعب) از سد سرنی که پیش از عید نوروز ۹۹ به بهره‌برداری رسیده بود پُر شد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان گفت: مجموع سیلاب‌های بالادست سدهای استقلال میناب، سرنی و شمیل و نیان مجموعاً یکمیلیارد و ۱۳۵ میلیون مترمکعب بود که ۴۵۲ میلیون مترمکعب از آن پشت سدها ذخیره شد و ۶۸۳ میلیون مترمکعب از این مقدار رها شد.