دلالی و قیمتسازی منشأ آشفتگی بازار خودرو سخنگوی تعزیرات گفت: با بازار آشفته قیمت خودروهای سنگین و سبک مواجهیم و تا زمانی که دلالها در بازار قیمتسازی کنند، وضع همین گونه خواهد بود. سیدیاسر رایگانی در گفتوگو با صداوسیما، در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا قیمت خودروهای سبک و سنگین افزایش مهارگسیختهای […]
دلالی و قیمتسازی منشأ آشفتگی بازار خودرو
سخنگوی تعزیرات گفت: با بازار آشفته قیمت خودروهای سنگین و سبک مواجهیم و تا زمانی که دلالها در بازار قیمتسازی کنند، وضع همین گونه خواهد بود.
سیدیاسر رایگانی در گفتوگو با صداوسیما، در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا قیمت خودروهای سبک و سنگین افزایش مهارگسیختهای پیدا کرده است؟ افزود: خودروی سنگین افاچ که ۱۶ ماه پیش با ارز ۴۵۰۰ تومانی ۴۱۶ میلیون تومان بود، اکنون در قیمتسازیها و دلالیها حدود سهمیلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان قیمتگذاری میکنند یعنی بیش از ششبرابر؛ در شرایطی که قیمت ارز تقریباً سهبرابر شده است.
وی گفت: قیمت ولووی ۵۰۰ از ۴۲۰ میلیون تومان به دومیلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان رسیده و ماشین ولووی مدل ۱۳۵۳ که از رده خارج است در یک سال اخیر از ۶۰ میلیون به ۶۰۰ میلیون تومان رسیده است و خودروی سنگین البرز که بهمن و اسفندماه سال گذشته ۳۱۵ میلیون تومان به فروش میرسید، در قیمتسازیهای دلالها حدود ۵۹۰ میلیون تومان آگهی میشود در حالی که این خودرو در داخل مونتاژ میشود.
آقای رایگانی افزود: در این شرایط شاید سایتهایی مانند دیوار یا شیپور با این دلالها شریک هستند و نفعی از این قیمتسازیها میبرند که امیدواریم اینگونه نباشد.
وی گفت: این سایتها نباید اجازه دهند که دلالها از فضای سایتشان سوءاستفاده کنند و به رانندههای زحمتکشی به صنعت حملونقل کشور خدمت میکنند، اجحاف شود.
سخنگوی تعزیرات افزود: در فضای مجازی چند روز پیش رانندهای به من پیام داد و میگفت: خودروی سنگین خود را قبل از عید فروخته و معادل این مبلغ وام هم گرفته است و باوجود این وام حتی همان ماشین خود را نمیتواند بخرد، چه اتفاقی افتاده است؟
آقای رایگانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه مگر با دستور دادستانی قرار نشد سایتهای خودرویی قیمت را درج نکنند؟ گفت: همینطور بود و قرار شد قیمت را توافقی اعلام کنند، اما در متن آگهی خودروهای سنگین از کلمه توافقی استفاده میشود، اما وقتی جزییات و اطلاعات خودرو را بررسی میکنیم، میبینیم آنجا قیمت زدهاند.
وی افزود: خیلی از این اتفاقات در اختیار دلالان است و خیلی راحت بدون اینکه کسی کاری با آنها داشته باشد قیمتسازی میکنند و برخی ماشینها را نگه داشته و از بازار جمعآوری کردهاند و به هر قیمتی که دوست دارند میفروشند و هیچ کسی جلودار آنها نیست.
آقای رایگانی درباره افزایش مهارگسیخته قیمت خودروهای سواری نیز گفت: برای مثال کارخانه اول اسفندماه سال گذشته قیمت خودروی پژو۲۰۶ را ۶۷ میلیون تومان اعلام کرده بود در حالیکه در بازار در اول اسفندماه سال گذشته ۱۰۲ میلیون تومان، اول فروردینماه امسال ۱۱۲ میلیون تومان و اول اردیبهشتماه ۱۲۲ میلیون تومان آگهی زده میشود که این قیمتسازی معادل دو برابر قیمت مصوب کارخانه است.
وی افزود: قرار نیست میان قیمت کف بازار و کارخانه این اختلاف قیمت وجود داشته باشد تا هر کسی که میخواهد قیمتسازی کند و همه این موارد در اختیار چند دلال است.
سخنگوی تعزیرات با اشاره به اینکه ما باید در همه صنایع کشور دست دلالها و واسطهها را کوتاه کنیم، گفت: تا چه زمانی دلالها باید تعیینکننده قیمت در کشور ما باشند و یکی از خودروسازان داخل که نمایندگی خودروی چین است افزایش حدود ۲۳ درصدی قیمت داشته است.
آقای رایگانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا این شرکت مجوزی برای افزایش قیمت دریافت کرده است؟ افزود: این سؤال ما هم هست و قاعدتاً این افزایش قیمت خودرو حدود ۵۰ تا ۷۰ میلیون تومان نباید قانونی باشد و اگر قانونی است دوستان ما در سازمان حمایت حقوق مصرفکنندگان اعلام کنند.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا سازمان حمایت این قیمتها را تأیید و اعلام نمیکند؟ گفت: شما یک پرونده پیدا کنید که اتحادیه مرتبط با خودروهای سنگین به تعزیرات فرستاده باشند و مثلاً بگویند که فلان شرکت قیمتسازی کرده است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.