دبیر انجمن صنایع همگن قطعهسازی مطرح کرد کرونا و خلفوعده نظام بانکی؛ از موانع درخشش صنعت خودرو در سال گذشته به گفته دبیر انجمن صنایع همگن قطعهسازی کشور، اگر چه سال ۹۸، سالی پُر فرازوفرود به لحاظ تیراژ تولید برای صنعت خودرو ایران بود اما در پایان این سال عملکرد و دستاورد قابل قبولی از […]
دبیر انجمن صنایع همگن قطعهسازی مطرح کرد
کرونا و خلفوعده نظام بانکی؛ از موانع درخشش صنعت خودرو در سال گذشته
به گفته دبیر انجمن صنایع همگن قطعهسازی کشور، اگر چه سال ۹۸، سالی پُر فرازوفرود به لحاظ تیراژ تولید برای صنعت خودرو ایران بود اما در پایان این سال عملکرد و دستاورد قابل قبولی از اتحاد و همبستگی خودروسازان و قطعهسازان برجای ماند.
آرش محبینژاد در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه براساس آمار، انحراف منفی و تجمیعی تولید خودروسازان از ۴۰ درصد در نیمه اول سال گذشته به حدود ۱۳ درصد در پایان سال ۹۸ رسید، افزود: در نیمه اول سال ۹۸ تولید در ایران خودرو بهخصوص در مردادماه کاهش بیشتری یافت و نوعی سقوط آزاد در تولید ایران خودرو صورت گرفت. افت تولید ایران خودرو در نیمه سال ۹۸ موجب شد که این خودروساز تا حدودی زنجیره تأمین خود را از دست بدهد. این روند نزولی تولید اگر چه در سایپا نیز با شیب بسیار ملایمتری تا مردادماه سال۹۸ ادامه داشت اما در سه ماه شهریور، مهر و آبان روند تولید سایپا به مراتب بهتر و بالاتر از ایرانخودرو شد.
دبیر انجمن صنایع همگن قطعهسازی افزود: سایپا در طول سال ۹۸ با ایجاد تناسب در پرداخت و برنامهریزی و نظم بخشی در توزیع مطالبات، روندی پایدار و ضرب آهنگ مشخصی را در تولید و پرداخت مطالبات داشت، چنانچه این شرکت در هشت ماه اول سال ۹۸ تولیدکننده برتر صنعت خودرو کشور بود و بار اصلی تولید در سال گذشته بر دوش سایپا بود. ضربآهنگ حرکت سایپا، ضرب آهنگی مشخص و نظاممند در سال گذشته بود به طوری که این روند در نهایت موجب شد این شرکت در سال ۹۸ تیراژ قابلقبولی را به لحاظ تولید از خود بر جای بگذارد و در هشتماهه هشت سال، سایپا به تنهایی بار تولید را به دوش کشید.
محبینژاد در ادامه با اشاره به تبعات شیوع ویروس کرونا بر اُفت تولید خودروسازان در ماه پایانی سال ۹۸ افزود: بدونشک در صورت نبودن تحریمها و عدم وجود ویروس کرونا، این میزان انحراف از تولید را نیز نسبت به سال ۹۷ شاهد نبودیم، بلکه این امکان وجود داشت که مرز تولید ۹۷ نیز در سال ۹۸ شکسته شود. ورود کرونا به کشور و به همراه آن خلفوعده نظام بانکی در پرداخت تسهیلات پنجهزار میلیارد تومانی به خودروسازان موجب عدم درخشش صنعت خودرو در ماه پایانی سال شد و پایان پرفروغی در انتهای سال ۹۸ برای این صنعت رقم نخورد!
وی یادآور شد: سال گذشته در قالب برگزاری چهار میزساخت داخل بیش از ۷۰ درصد قطعات وابسته با حمایت خودروسازان و جانفشانی قطعهسازان داخلیسازی شد و برخی از این قطعات نیز به تولید انبوه رسید و تعدادی از آنها نیز در آینده نزدیک به تولید انبوه خواهد رسید که به طور قطع تمام این دستاوردها و تبدیل فرودها به فراز نتیجه تلاش و برنامهریزی خودروسازان و همت قطعهسازان بوده است.
دبیر انجمن همگن قطعهسازی با اشاره به حرکت پایدار و شفاف سایپا در پرداخت مطالبات تأکید کرد: امید است در سال جدید نیز شاهد تدوام حرکت با ثبات و بر مدار پایدار در سایپا باشیم و همزمان افزایش تولیدی که سال گذشته در ایرانخودرو صورت گرفت در سالجاری تداوم پیدا کند که در صورتی که این امر اتفاق بیفتد هر دو خودروساز بزرگ با اتحاد و همدلی با زنجیره تأمین جهش تولید را رقم خواهند زد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.