مقصر گرانی خودرو کیست؟ بازار خودرو در سال ۹۹ نیز رویه سال گذشته خود را تغییر نداد و با افزایش قابل توجه، کار خود را آغاز کرد تا توجهها پس از مدت زمان کوتاه تعطیلی مجدداً به این بازار جلب شود. بازار خودرو به حدی آشفته است که نهتنها مردم و خریداران بلکه فعالان این […]
مقصر گرانی خودرو کیست؟
بازار خودرو در سال ۹۹ نیز رویه سال گذشته خود را تغییر نداد و با افزایش قابل توجه، کار خود را آغاز کرد تا توجهها پس از مدت زمان کوتاه تعطیلی مجدداً به این بازار جلب شود.
بازار خودرو به حدی آشفته است که نهتنها مردم و خریداران بلکه فعالان این بخش نیز متحیر ماندهاند.
به گزارش میزان در حالیکه تمام کسبوکارها به واسطه شیوع کرونا تعطیل بود و بازار خودرو نیز چنین شرایطی را تجربه میکرد، اما در اتفاقی عجیب قیمتها در این بازار به گونه شدیدی افزایش یافت.
در فروردین ماه هر سال طبق یک قانون نانوشته پس از تعطیلات و به دلیل کاهش تقاضای خرید، قیمت خودرو به دلایل مختلف از جمله اتمام فصل مسافرت روند نزولی به خود میگرفت و تا اوایل تابستان افزایش قیمت اندکی مییافت.
در حالی که در سال جدید به دنبال شیوع ویروس کرونا و روال هر ساله، خریداران در فروردینماه در انتظار کاهش قیمت بودند، اما شرایط به شکل معکوسی رقم خورد و نهتنها قیمتها کاهش نیافت بلکه افزایش زیادی پیدا کرد.
اما سؤال اصلی این است؛ در حالی که خرید و فروش به دلیل تعطیلی بازار و شیوع کرونا به پایینترین حد خود رسیده و بازار در رکود به سر میبرد چه شرایطی موجب شده تا قیمت خودرو تا این حد افزایش یابد.
هر چند در ابتدای هر سال کالاها افزایش قیمت مییابند اما درباره خودرو که تعدادی از آنها به وسیله دولت قیمتگذاری میشوند هنوز اتفاقی نیفتاده و دولت تنها یک جلسه برای آن تشکیل داده که آن هم خروجی خاصی نداشته و قاعدتاً نباید قیمتها در بازار تا این حد افزایش مییافت. البته برخی از فعالان این بخش درباره افزایش قیمت خودرو موضوعات دیگری را نیز مطرح میکنند.
سعید موتمنی؛ رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو درباره افزایش قیمت خودرو اظهار کرد: برخی از نمایندگیها قبل از آغاز بهکار نمایشگاهها تعدادی خودرو را به صورت ویرایشی (کارتکس) با قیمت بالا به فروش رساندند و به دلیل اینکه به عنوان تریبون رسمی شرکتها شناخته میشوند، هر قیمتی اعلام کنند خریداران و فروشندگان همان قیمت را مبنا قرار میدهند.
رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو افزود: همچنین محصولات برخی از شرکتها در حالحاضر شمارهگذاری نمیشود و خودروها پلاک ندارند که یکی دیگر از دلایل افزایش قیمتهاست.
وی با بیان اینکه از زمان بازگشایی نمایشگاهها قیمتها حدود ۳٫۵ درصد کاهش یافته است، گفت: با توجه به قیمتهای بالا، تقاضا برای خرید خودرو بسیار کم است.
موتمنی با بیان اینکه تا زمانی که ویروس کرونا ریشهکن نشود تقاضا در بازار کم خواهد بود، تصریح کرد: همچنین افرادی که در این بازار سرمایهگذاری میکنند در حالحاضر با احتیاط عمل میکنند و در انتظار برنامه خودروسازان درباره حجم تولید هستند.
رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو تأکید کرد: البته طی روزهای آینده با شروع رسمی معاملات شرایط مساعدتر خواهد شد و بازار به آرامی به حال عادی باز میگردد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.