چرا موتورسیکلتهای برقی جایگزین کاربراتوری نمیشود؟! در حالحاضر حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو فرسوده و هفت تا هشت میلیون موتورسیکلت فرسوده در کشور تردد میکنند و طبق ماده۱۱ آییننامه فنی ماده۲ لایحه هوای پاک که در شهریورماه سال ۱۳۹۷ به تصویب هیأت وزیران رسیده، «شمارهگذاری موتورسیکلت بنزینی منوط به اسقاط یک دستگاه موتورسیکلت […]
چرا موتورسیکلتهای برقی جایگزین کاربراتوری نمیشود؟!
در حالحاضر حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو فرسوده و هفت تا هشت میلیون موتورسیکلت فرسوده در کشور تردد میکنند و طبق ماده۱۱ آییننامه فنی ماده۲ لایحه هوای پاک که در شهریورماه سال ۱۳۹۷ به تصویب هیأت وزیران رسیده، «شمارهگذاری موتورسیکلت بنزینی منوط به اسقاط یک دستگاه موتورسیکلت است. موتورسیکلتهای برقی از شرط اسقاط معاف هستند». اما اسفندماه سال ۱۳۹۷ هیأت وزیران با به تعویق انداختن ماده مربوط به اسقاط موتورسیکلتهای کاربراتوری موافقت کرده و سرنوشت اجرای این طرح هنوز مشخص نیست. این در حالی است که به علت احتراق ناقص سوخت در موتورسیکلتهای کاربراتوری، میزان انتشار آلایندهها توسط هر موتورسیکلت ۱۸ برابر یک خودروی سواری است و برقی کردن ۳۰۰ هزار موتور سیکلت پرتردد، معادل انتشار آلایندههای ۵٫۵ میلیون خودروی سبک، از آلودگی هوای کلانشهرها خواهد کاست.
اما چرا موتورسیکلتهای برقی جایگزین کاربراتوری نمیشود؟ به گفته ابوالفضل حجازی؛ عضو هیأتمدیره انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت، نبود باتری موتورهای برقی و قیمت بالای آنها باعث شده که از این موتورسیکلتها استقبال نشود. باتری این موتورها در داخل تولید نمیشود؛ ضمن اینکه وارداتشان هم ممنوع است.
وی در رابطه با اینکه چرا با وجود آلودگی شدید هوا و تردد موتورسیکلتهای فرسوده که بیشتر به این مشکل دامن میزند، چندان موتورهای برقی در سطح شهر دیده نمیشود، اظهار کرد: معضل بزرگ در تولید و مصرف بسیار پایین موتورسیکلتهای برقی، باتری آنهاست. ضمن اینکه به دلیل قیمت بالا، این موتورها نسبت به موتورسیکلتهای بنزینی چندان مورد استقبال قرار نمیگیرند. به طور مثال صاحبان موتورسیکلتهای بنزینی با یک لیتر بنزین و ۳۰۰۰ تومان میتوانند مسافت زیادی را طی کنند؛ این در حالی است که چنانچه باتری موتورهای برقی خراب شود، باید هزینههای خیلی بیش از اینها صرف شود.
عضو هیأتمدیره انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت تأکید کرد: به دلیل قیمتهای بالای موتورسیکلتهای برقی بیشتر خریداران آنها، قشر ثروتمندتر جامعه و والدینی هستند که به خاطر سرعت مطمئنتر و تحت کنترل موتورهای برقی، آنها را برای نوجوانان و جوانان خود خریداری میکنند که تنها سه تا پنج درصد خریداران موتورسیکلت را شامل میشود. در حالحاضر اکثر واحدهای تولیدی، موتورسیکلت برقی در انبارهای خود دارند که روی دست آنها مانده و خریدار چندانی ندارد.
وی افزود: ضمن اینکه بعد از گذشت یک سال که عمر باتری این موتورها تمام میشود، در پارکینگ منازل متوقف میشوند؛ چراکه باتری آنها موجود نیست و همانطور که گفته شد، مشکل بزرگ این موتورها نبود باتری آنهاست. تولید داخلی برای باتری موتورسیکلتهای برقی امکانپذیر نیست که البته زدوبندهایی هم در این زمینه وجود داشته که ورود باتری موتورسیکلتهای برقی ممنوع شود تا برخی به منافع خود برسند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.