اجاره قایق‌ها برای نگهداری سوخت آغاز شد

اجاره قایق‌ها برای نگهداری سوخت آغاز شد بازار نفت به حدی اشباع شده است که قایق‌های کوچکی که معمولاً سوخت را در‌ هاب معاملات نفت اروپا جابه‌جا می‌کنند برای ذخیره‌سازی محموله‌های معامله‌گران مورد استفاده قرار می‌گیرند. به گزارش ایسنا، چند هفته است که بازرگانان نفت و سوخت به دنبال هر گونه فضایی برای اجاره و […]

اجاره قایق‌ها برای نگهداری سوخت آغاز شد

بازار نفت به حدی اشباع شده است که قایق‌های کوچکی که معمولاً سوخت را در‌ هاب معاملات نفت اروپا جابه‌جا می‌کنند برای ذخیرهسازی محموله‌های معامله‌گران مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به گزارش ایسنا، چند هفته است که بازرگانان نفت و سوخت به دنبال هر گونه فضایی برای اجاره و نگهداری محموله‌هایشان هستند و مخازن خشکی و حتی ابرنفتکش‌ها را پُر کرده‌اند. اما کرایه قایق‌ها که در مقایسه با مخازن و کشتی‌ها ظرفیت بسیار اندکی دارند، تلاش برای پیدا کردن محل انبارسازی محموله‌های نفت و سوخت را به مرحله جدیدی رسانده است.

بن لوکاک؛ یکی از مدیران شرکت بازرگانی نفت ترافیگورا که بزرگ‌ترین شرکت بازرگانی دنیاست، در این باره به بلومبرگ گفت: ما سوخت‌های تقطیری را در هفت نوع کشتی از قایق‌های کوچک گرفته تا ابرنفتکش‌ها نگهداری می‌کنیم. بازار کشتیرانی منعکس‌کننده وخامت وضعیت بازار نفت است زیرا افت تقاضا به سبب بحران شیوع ویروس کرونا باعث شده اشباع عرضه عظیمی ‌روی دهد. نرخ‌های حمل سوخت‌های پالایش شده هفته گذشته به رکورد بالای جدیدی صعود کرد زیرا نفتکش‌های زیادی برای نگهداری محموله‌های نفتی کرایه شده‌اند.

بازرگانان در حال‌حاضر که عرضه جهانی به دلیل شیوع پاندمی‌کرونا فراتر از تقاضا رفته، ۱۶۰ میلیون بشکه نفت را در کشتی‌ها نگهداری می‌کنند که نسبت به دو هفته پیش دو برابر شده است. آخرین باری که سطح ذخیره سازی نفت در مخازن شناور به رکورد بالایی صعود کرده بود، سال ۲۰۰۹ بود که بازرگانان بیش از ۱۰۰ میلیون بشکه نفت را در دریا نگهداری می‌کردند.

قایق‌های کوچک در ‌هاب معاملات نفت آمستردام-روتردام-آنتورپ که به اختصار ARA نامیده می‌شود، معمولاً محموله‌هایی بین دو تا شش هزار تن را حمل می‌کنند و در مقایسه با نفتکش‌ها که معمولا برای ارسال نفت و سوخت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، بسیار کوچک هستند. بزرگ‌ترین قایق اقیانوسپیما می‌تواند بیش از ۲۸۰ هزار تن محموله را حمل کند.

به گفته بن لوکاک، با پُر شدن کامل مخازن نگهداری نفت، شاخص قیمت نفت آمریکا ممکن است دوباره منفی شود.

براساس گزارش بلومبرگ، شرکت ریورلیک بارکینگ که واسطه برای اجاره قایق‌ها به منظور جابه‌جایی محموله در‌هاب ARA است، تأیید کرده که شماری از این قایق‌ها به عنوان مخازن شناور کرایه شده‌اند. نبود فعالیت در این منطقه، نرخ کرایه قایق‌ها را بسیار ارزان کرده و به همین جهت به گزینه جذابی برای کرایه و نگهداری محموله‌های سوخت تبدیل شده‌اند.