گِره کور ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک باز نشد

با وجود مصوبات سه‌گانه دولت گِره کور ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک باز نشد حدود سه ماه قبل (۲۹ بهمن‌ماه سال۹۸) هیأت وزیران سومین مصوبه خود برای ترخیص چندین هزار خودروی دپو شده در گمرکات مختلف کشور را صادر کرد. براساس این مصوبه، مهلت سه ماهه‌ای تا پایان اردیبهشت‌ماه سال۹۹ برای ترخیص خودروهای وارداتی […]

با وجود مصوبات سه‌گانه دولت

گِره کور ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک باز نشد

حدود سه ماه قبل (۲۹ بهمن‌ماه سال۹۸) هیأت وزیران سومین مصوبه خود برای ترخیص چندین هزار خودروی دپو شده در گمرکات مختلف کشور را صادر کرد. براساس این مصوبه، مهلت سه ماهه‌ای تا پایان اردیبهشتماه سال۹۹ برای ترخیص خودروهای وارداتی لحاظ شد تا هم گمرکات کشور خالی و حقوق و عوارض مربوطه وصول شود و هم خودروهای پیشفروش شده در اختیار خریداران قرار گیرد.

به گزارش تسنیم، پیگیری‌ها نشان می‌دهد به جز ۱۰۴۸ خودروی یک شرکت که در سال ۹۸ موفق به دریافت پروانه گمرکی شده بودند، برای بیشتر خودروها امکان انجام تشریفات گمرکی با توجه به عدم تعیینتکلیف ثبت‌سفارش، فراهم نشد.

در حال‌حاضر حدود سه هفته به پایان آخرین مهلت هیأت دولت(۲۹ اردیبهشتماه) برای ترخیص خودروهای دپویی باقی مانده است و طبق بررسی‌ها هنوز سایت ثبت‌سفارش برای تمدید ثبت‌سفارش‌های قدیمی ‌به حالت فعال درنیامده است.

مهدی دادفر؛ دبیر انجمن واردکنندگان خودرو معتقد است، در صورتی که این بار فرصت استفاده از مجوز دولت برای ترخیص خودروهای مذکور فراهم نشود، ممکن است خودروهای دپویی تحویل سازمان اموال تملیکی شده و به افرادی غیر از صاحبان خودرو فروخته شود.

وی معتقد است، اگر همان یک سال‌ونیم قبل تکلیف خودروهای وارداتی برای عدم صدور مجوز ترخیص مشخص می‌شد بسیاری از این خودروها با امید ترخیص هزینه انبارداری پرداخت نمی‌کردند و همان زمان مرجوع می‌شدند.

به گفته دادفر پیشنویس اولیه مصوبه هیأت‌دولت به گونه‌ای تنظیم شده بود که تقریباً تمام خودروهای دپویی تعیینتکلیف می‌شدند اما در نهایت در مصوبه نهایی عناوینی (مثل کسب مجدد ضوابط فنی خودرو) لحاظ شد که ظاهراً یک گره در فرآیند ترخیص و ثبت‌سفارش خودروهای دپویی ایجاد کرد.

پیگیری‌ها نشان می‌دهد، بعد از مجوز هیأت دولت دستورالعملی از سوی وزارت صمت صادر شده که براساس آن ثبت‌سفارش جدیدی صادر نخواهد شد و تنها برای خودروهایی که از قبل ثبت‌سفارش داشته‌اند فرآیند تمدید انجام می‌شود. حالا یکی از مدیران وزارت صمت برای تعیینتکلیف این موضوع بعد از دو ماه از معاونت حقوقی ریاستجمهوری استعلام گرفته و در استعلام نیز همین رویه تأیید شده است. در واقع سؤالی که مطرح است، این است که چرا این استعلام در همان روزهای نخست صدور مجوز دولت انجام نشده است؟ توجه داشته باشید که اگر ثبت‌سفارش در یک هفته آتی انجام شود، مشخص نیست که آیا در یک مهلت دو هفته‌ای امکان پیگیری مجوزهای نیرو محرکه، سازمان حمایت، مقررات و گمرک وجود دارد یا خیر؟

دادفر معتقد است، مسؤولان مربوطه بایستی درخصوص طولانی شدن غیرعادی فرآیند مذکور شفاف‌سازی کنند. به گفته دادفر اساساً چرا باید مصوبه به گونه‌ای تنظیم شود که با ابهام همراه بوده و از همین مسیر فرآیند تعیینتکلیف بسیار طولانی شود؟

هزاران میلیارد تومان ارزش خودروهای دپو شده می‌باشد و تاکنون نیز میلیونها تومان هزینه انبارداری برای این خودروها لحاظ شده، گفتنی است اما فرآیند ثبت‌سفارش با پیچیدگی‌های جدی روبه‌رو شده است.

یکی از پیچیدگی‌ها در مسیر انجام تشریفات این خودروها کسب مجدد و دوباره مجوز مربوط به ضوابط فنی خودرو است (که در سنوات قبل برخی از خودروها اخذ کرده بودند) شامل مجوز استاندارد و محیطزیست است. ظاهراً ثبت‌سفارش خودرو منوط به کسب مجوز ضوابط فنی شده است که به گفته دادفر در این مرحله کار پیش نرفته است.

به نظر می‌رسد در این بین یک نوع ناهماهنگی بین بخش بازرگانی و تولیدی وزارت صمت ایجاد شده است که برای تعیینتکلیف مصوبه دولت و رفع شبهات و ابهامات بایستی اقدامات لازم انجام شود.