طی همکاری دوجانبه جهاد دانشگاهی و ایرانخودرو صورت میگیرد بومیسازی از تولید کاتالیست تا توسعه فناوری خودروهای برقی و هیبریدی تفاهمنامه گسترش همکاریهای فناورانه با هدف توسعه استقلال صنعتی کشور، جلو گیری از خروج ارز و کاهش آلایندگی و مصرف سوخت میان گروه صنعتی ایرانخودرو و جهاد دانشگاهی به امضاء رسید. مراسم انعقاد تفاهمنامه دیروز […]
طی همکاری دوجانبه جهاد دانشگاهی و ایرانخودرو صورت میگیرد
بومیسازی از تولید کاتالیست تا توسعه فناوری خودروهای برقی و هیبریدی
تفاهمنامه گسترش همکاریهای فناورانه با هدف توسعه استقلال صنعتی کشور، جلو گیری از خروج ارز و کاهش آلایندگی و مصرف سوخت میان گروه صنعتی ایرانخودرو و جهاد دانشگاهی به امضاء رسید.
مراسم انعقاد تفاهمنامه دیروز چهارشنبه با حضور حمیدرضا طیبی؛ رئیس جهاددانشگاهی، فرشاد مقیمی؛ مدیرعامل شرکت ایرانخودرو و مسؤولان این دو مجموعه برگزار شد. گسترش همکاریهای فناورانه، فنی، تخصصی و اجرایی برای توسعه حوزههای مرتبط با خودرو، موضوع این تفاهمنامه است.
فرشاد مقیمی، مدیرعامل شرکت ایرانخودرو در این مراسم با تأکید بر اینکه گسترش همکاری با جهاددانشگاهی در محورهای بسیارکلیدی در قالب این تفاهمنامه دنبال خواهد شد، اظهار کرد: با توجه به توانمندیهای این نهاد، بومیسازی کاتالیستهای خودرویی یکی از نیازهای ضروری برای محیطزیست کشور است و جزء اولویتهای کاری برای ماست که باید به زودی آغاز و ظرف مدتزمان کوتاه با جهاددانشگاهی به قرارداد تبدیل شود.
وی با بیان اینکه استحصال فلزات گرانبها و تولید کاتالیستها کار بسیار ارزشمندی است که عدد آن در دنیا افزایش قابلتوجهی پیدا کرده، گفت: ما به دنبال آن هستیم که همزمان اهدافی در داخل برای کاهش وابستگی و بحث میزان کمکردن از خروج ارزی کشور داشته باشیم و از طریق این تفاهمنامه، بحث فناوری ترکیبات واشکُت، دسترسی به این فناوری و تغییرات در استانداردها در این زمینه را برای کشور و جامعه و داشتن محیطزیست سبز دنبال کنیم.
مقیمی افزود: حوزه برق و الکترونیک بخش قابلتوجه دیگری است که رابطه مستقیمی با افزایش یا کاهش قیمت خودرو دارد و باید این حوزه را ارتقاء و اختلافات تکنولوژی با دنیا را کاهش دهیم.
مدیرعامل شرکت ایرانخودرو تصریح کرد: برقی کردن خودرو و ارتقای پلتفرمهای موجود در این حوزه، دو حوزه مهمی است که باید از توان دانشی جهاد دانشگاهی کمک بگیریم. در آلیاژهای خاص و سبک نیز جهاددانشگاهی میتواند به ما کمک کند؛ زیرا مصرف کمتر و آلودگی کمتر با ارتقای فناوری در این حوزه از اهداف ماست.
وی با اشاره به اینکه با اهمیتتر از انعقاد این تفاهمنامه، شروع کارهای عملیاتی و اجرایی ویژه در این زمینه است، ادامه داد: ممکن است از این تفاهمنامه صدها قرارداد خارج شود، اما مهم این است که حتی اگر دو قرارداد هم بسته شد، نیازهای اساسی ما و توان علمی جهاددانشگاهی را پوشش و نیاز ما به خارج از کشور را کاهش دهد.
مقیمی تأکید کرد: انگیزهها را باید در کوتاهمدت و از طریق اجرای با سرعت این تفاهمنامه تقویت کنیم تا شیرینیهای این همکاری ادامهدار و مراحل بعدی به صورت جدی در بلندمدت آغاز شود.
مدیرعامل شرکت ایرانخودرو گفت: امیدواریم انعقاد این تفاهمنامه باعث یک پیوند ناگسستنی بین ایرانخودرو و جهاددانشگاهی که از رکنهای اساسی و مهم تحقیقات و فناوری در داخل کشور است، شود و امروز نیز نقطه عطفی در گسترش ارتباطات بین این دو مجموعه باشد.
در ادامه، حمیدرضا طیبی؛ رئیس جهاددانشگاهی بیان کرد: صنعت خودرو یک صنعت مهم و دارای فناوری پیشرفته در دنیاست و الزام میکند که رقابت، افزایش کیفیت و روزآمدی در آن جریان داشته باشد؛ این صنعت به دلیل اینکه جلوی چشمان مردم و در ارتباط با زندگی روزمره آنها است، دارای اهمیت فوقالعادهای در دنیاست.
وی با ابراز خوشحالی از اعتماد ایرانخودرو به روزآمدی فناوری به دست فناوران داخل کشور، گفت: جهاددانشگاهی با توجه به سیاستهای ایرانخودرو، فعالیتهای خود را در حوزه کاتالیست، فلزات گرانبها و بحث کنترل موتور با این شرکت آغاز کرده است.
رئیس جهاددانشگاهی با بیان اینکه اساس تشکیل جهاددانشگاهی تولید فناوری بومی صنایع کشور و ارتقای روزآمدی آن است، اظهار کرد: در صنعت نفت فوقالعاده خوب کار کردهایم و فناوریهای پیشرفتهای را در آن به دست آوردیم.
وی ادامه داد: در زمینه برق، الکترونیک، الکتروموتورها، ارتباطات هوشمند خودرویی و آلیاژهای خاص مرتبط با صنعت خودرو نیز زمینه تحقیقاتی داشتهایم و توان رقابتی داریم.
طیبی در پایان با تشکر از حمایت مسؤولان ایرانخودرو از فناوران داخلی، بیان کرد: امیدواریم بتوانیم در توسعه و تعالی ایرانخودرو بهعنوان بزرگترین تولیدکننده خودرو در کشور، سهم و مشارکت داشته باشیم و با کارهای مناسب حمایت برای بومیسازی داخلی را جبران کنیم.
بومیسازی فناوری و تولید کاتالیست خودرو، توسعه سیستم کنترل موتور خودرو (ECU/EMS) و سیستمهای برق و الکترونیک خودروهای آتی (نظیر EPS، ESC، TPMS، ADAS و…)، توسعه پلتفرم الکترونیک خودرو برای خودروهای فعلی و آتی شرکت شامل بنزینی، هیبرید و برقی، از محورهای مهم همکاری تفاهمنامه بین جهاددانشگاهی و شرکت ایرانخودرو است.
توسعه فناوری خودروهای متصل (Connected Cars) و سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی (CVT) بهصورت بومی، بومیسازی فناوری مورد نیاز خودروهای برقی و هیبریدی، ساخت و تولید درایو و الکتروموتورهای بهکاربردهشده در خودرو و ابرخازنهای مورد استفاده در خودروهای برقی نیز از جمله موارد دیگر همکاری در این تفاهمنامه است.
همچنین محورهای همکاری دیگر شامل تأمین آلیاژهای خاص و مواد شیمیایی مورد نیاز جهت ساخت قطعات خودرو، بومیسازی فناوری و ساخت فومهای فلزی آلومینیمی سپر خودروهای مدرن خاص و فومهای پلییورتان صندلی خودروها، تجهیز و تست سازگاری الکترومغناطیسی (EMC) و بومیسازی فناوری و ساخت مواد اولیه مصرفی سنسورها و یاتاقانها میشود و مدتزمان این تفاهمنامه پنج سال است که در صورت تمایل دوطرف قابل تمدید است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.