رقابت در بازارهای نفت تغییر شکل داد شیوع کرونا تقاضای نفت و فرآورده را به شدت تحتتأثیر قرار داده و این روزها فعالان بازارهای جهانی نفت درگیر رقابت برای ذخیرهسازی هرچه بیشتر شدهاند. به گزارش مهر، همهگیری جهانی ویروس کرونا ضربه شدیدی به تقاضای فرآوردههای نفتی، سوختهای مورد استفاده در حملونقل مانند دیزل، بنزین و […]
رقابت در بازارهای نفت تغییر شکل داد
شیوع کرونا تقاضای نفت و فرآورده را به شدت تحتتأثیر قرار داده و این روزها فعالان بازارهای جهانی نفت درگیر رقابت برای ذخیرهسازی هرچه بیشتر شدهاند.
به گزارش مهر، همهگیری جهانی ویروس کرونا ضربه شدیدی به تقاضای فرآوردههای نفتی، سوختهای مورد استفاده در حملونقل مانند دیزل، بنزین و سوخت جت زده و موجب شده شرکتها با توجه به ساختار کانتانگو (ارزان بودن قیمت نقدی نفت نسبت به نرخ آتی آن) در بازار به هر طریقی به ذخیرهسازی محصولات متوسل شوند. به طور معمول در زمانی که بازار ساختار کانتانگو دارد، متقاضیان ترجیح میدهند کالای مورد نظر را فوراً خریداری کنند و در انبارهای خشکی خود یا در موارد ضروری به صورت شناور ذخیره و نگهداری کنند تا زمانی که تقاضا و ارزش سوخت افزایش یابد.
مؤسسه پلاتس در گزارشی اعلام کرد که رکود جهانی، که به شدت تقاضا برای سوخت حملونقل را تحتتأثیر قرار داده، بیسابقه بوده است و موجب شده پالایشگاهها، مخلوطکنندهها و معاملهگران روشهای عجیبی را برای ذخیره محصول به کار بگیرند.
یکی از منابع بازار در همین راستا گفت: فکر میکنم با این سرعتی که پیش میرود، مردم به زودی وانهای حمام خود را هم از نفت و فرآورده پُر کنند. در مورد فرآوردههای نفتی و میان تقطیرها، مخازن تکمیل شدهاند و با ادامه این روند، رقابت بیشتر برای ذخیرهسازی است تا خرید و فروش.
وی افزود: احتمالاً همهگیری کرونا بیشترین آسیب را از میان فرآوردههای نفتی به بنزین و سوخت جت زده است چون در این دو مورد با کمترین میزان مصرف عمومیمواجه هستیم. به نظر میرسد بازار دیزل اروپا به دو دلیل بهتر از سایر فرآوردههای نفتی است. نخست اینکه مصرف آن نسبت به سایر فرآوردهها بیشتر است و از سویی دیگر تقاضای اروپا برای سوخت جادهای و حملونقل مواد ضروری و غذایی در سطح اروپا به اندازه بنزین کاهش نیافته است. در طول بهار کامیونها مشغول جابهجایی مواد غذایی و تحویل کالاهای مختلف و محصولات کشاورزی به نقاط مختلف هستند. دلیل دوم این است که ظرفیت خالی مخازن دیزل بسیار بیشتر از بنزین است. با این حال، وضعیت ذخیرهسازی برای دیزل نیز به نگرانی تبدیل شده است. به نظر میرسد در مورد نفتا نیز وضعیت مشابه است و حجم قابلتوجهی مازاد عرضه در بازار وجود دارد.
منابع معتبر میگویند که کمبود کشتی به علت ذخیرهسازی شناور و کاهش حملونقل دریایی باعث تأخیر و اختلال در اتصال عرضه اروپا به تقاضای روبه رشد آسیا شده است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.