فرمول نجات سفر چیست؟ محمدرضا پوینده؛ مدیرعامل گروه هتلهای ایرانگردی و جهانگردی در نوشتاری به برخی اقدامات در ایران برای حمایت از اقتصاد گردشگری و هتلداری و با تشریح نقش دولت و مردم در حمایت از اقتصاد این صنعت، راهکارهایی را برای برونرفت گردشگری از بحران پیشنهاد کرده است. به گزارش ایسنا، مهمترین بخشهای این […]
فرمول نجات سفر چیست؟
محمدرضا پوینده؛ مدیرعامل گروه هتلهای ایرانگردی و جهانگردی در نوشتاری به برخی اقدامات در ایران برای حمایت از اقتصاد گردشگری و هتلداری و با تشریح نقش دولت و مردم در حمایت از اقتصاد این صنعت، راهکارهایی را برای برونرفت گردشگری از بحران پیشنهاد کرده است. به گزارش ایسنا، مهمترین بخشهای این یادداشت را در ادامه میخوانید: «یکی از اقدامات خوب برای کاهش صدمات اقتصادی وارده به حوزه گردشگری استمهال یا بخشودگی کامل اجاره بهای اماکن و فضاهای گردشگری واگذار شده به بخشخصوصی در طول دوره تعطیلی یا افزایش دوره بهرهبرداری برحسب شرایط چارچوبِ واگذاری بهمنظور جلوگیری از انتشار ویروس کرونا از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بود که در شرایط فعلی کمکی مهم برای فعالان این حوزه محسوب میشود. اما باید در نظر داشت این تنها یکی از اقدامات لازم برای جلوگیری از ضرر و زیان بیش از حدِ فعالان این حوزه است اما جبرانی برای درآمدِ صفرِ حاصل از گردگشگری هتلها و اقامتگاههای گردشگردی نیست. دولت چند بسته حمایتی شامل تعویق سهماهه پرداخت اقساطِ تسهیلات، مالیات، بیمه تأمیناجتماعی کارفرمایان و حاملهای انرژی برای صنایعدستی و تأسیسات گردشگری اختصاص داده است که در صورت تحقق بازخورد خوبی از این راهکار دریافت خواهد شد. اما با توجه به گستردگی برخی مجموعهها از جمله هتلهای زنجیرهای و همچنین آسیبپذیری برخی مجموعههای کوچکتر همانند بومگردیها، نیاز به برنامهای گستردهتر همچون تنفسی یکساله برای استمهال وامهای دریافتی در حوزه گردشگری است تا صاحبان مراکز و تأسیسات گردشگری در شرایط به وجود آمده اقدام به تعدیل ناخواسته نیروهای خود یا تغییر کاربری این مراکز نکنند. این درحالی است که در صورت تخصیص پیدا نکردن اعتبار، ناخواسته این اقدام رخ خواهد داد. با تزریق نقدینگی از طریق ارائه تسهیلات خاص و در نظر گرفتن وامهای کمبهره و بلاعوض به فعالان و مجموعههای گردشگری کشور اعم از هتلها تا میزان قابلتوجهی قادر به جبران خسارات ناشی از این رکود خواهیم بود. از آنجا که همهگیری این ویروس جهانی است، استفاده از تجارب و راهکارهای سایر کشورها بهمنظور تسریع در راهاندازی چرخههای اقتصادی در حوزههای مختلف اعم از گردشگری امری اجتنابناپذیر است. حوزه گردشگری پیش از بروز و ظهور کرونا در نیمه دوم سال ۹۸ به واسطه اتفاقات و حوادث منطقهای و داخلی تحتتأثیر قرار گرفت و متأسفانه شاهد زیان پیشبینینشدهای در این حوزه بودیم، در آستانه نوروز نیز با شیوع ویروس کرونا این آسیبها بیشتر شد و بسیاری از تأسیسات گردشگری در کشور دوباره متحمل ضرر شدند و بسیاری از برنامهریزیهای مربوط به این دوران نیز متوقف شد. در این بین نیاز به برندسازی مجدد مجموعههای گردشگری امری است ضروری و برای این منظور رسانهها با معرفی هرچه بهتر و بیشتر جاذبههای گردشگری توریستی استانها، مجموعههای گردشگری اقامتی و خدماتی ارائه شده توسط این مجموعهها میتوانند نقش به سزایی برای جذب گردشگر در زمان پسا کرونا ایفاء کنند چراکه همواره تبلیغات جذاب و مستمر تأثیر مثبتی در ذهن مخاطب برای خرید یک محصول کوچک دارد، پس قطعاً برای حفظ این سرمایه ملی که همان گردشگر است و متقاعد کردن او برای هزینه زمان و پول خود در یک مجموعه اقامتی نیاز به تبلیغات متداوم، تأثیرگذار و هدفمند است. از سویی دیگر، هتلها و مجموعههای اقامتی با کاهش ۵۰ درصد هزینههای اقامت میتوانند سهمی بزرگ برای جبران ضررهای اقتصادی و همچنین بازگشت سود داشته باشند. مراکز اقامتی با رعایت پروتکلهای بهداشتی میتوانند در جلب رضایت گردشگر و تسلی خاطر او مؤثر باشند. در این زمان حائزاهمیت است که معرفی مستقیم این مراکز از سوی رسانهها و وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی، خود سبب اطمینان خاطر دوچندان گردشگر میشود. مردم عزیز نیز در این دوران میتوانند بهترین سرمایهگذاری اقتصادی خود را با حمایت از صنعت گردشگری انجام دهند و با پیش رزرو کردن واحدهای اقامتی گردشگری میتوانند ارزانتر از زمان پیک سفر و پسا کرونا برنامهریزی برای برای یک سفر اقتصادی و حمایتی را در دستور کار قرار دهند و مهمتر از آن نقشی پُررنگ برای حفظ و حمایت از صنعت گردشگری کشور و کمک به اقتصاد گردشگری شهر و کشورمان داشته باشند.»
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.