منابع درآمدی دانشگاههای بزرگ کشور در سال ۹۸ اعلام شد معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: میانگین درصد منابع درآمدی این دانشگاهها در حوزه کمکهای دولتی و درآمدهای عمومی۷۴٫۱۵ درصد، در حوزه درآمد اختصاصی در بخش پژوهش ۸٫۴۲ درصد، در بخش شهریه (آموزش) ۱۱٫۰۵ درصد و سایر درآمدها نیز […]
منابع درآمدی دانشگاههای بزرگ کشور در سال ۹۸ اعلام شد
معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: میانگین درصد منابع درآمدی این دانشگاهها در حوزه کمکهای دولتی و درآمدهای عمومی۷۴٫۱۵ درصد، در حوزه درآمد اختصاصی در بخش پژوهش ۸٫۴۲ درصد، در بخش شهریه (آموزش) ۱۱٫۰۵ درصد و سایر درآمدها نیز ۶٫۳۸ است.
به گزارش ایسنا، محمدتقی نظرپور در نشست مجازی معاونان اداری و مالی دانشگاههای بزرگ که به میزبانی دانشگاه تهران برگزار شد، درخصوص راهبردهای اجرایی برای تنوعبخشی منابع آموزشعالی گفت: مطالعات انجام شده نشان میدهد که در اکثر دانشگاههای برتر (نسل سوم و چهارم) جهان، کماکان بخش عمدهای از هزینههای دانشگاه به طرق مختلف، از بودجههای دولتی تأمین میشود؛ بنابراین نباید انتظار داشت راهکارهای پیشنهادی با روندی که باید در بلندمدت طی شود به سمتی جهتگیری شود که دانشگاهها را به طور کلی از بودجههای دولتی مستغنی سازد.
وی با بیان اینکه مسؤولیت اجتماعی دانشگاهها در توسعه کشور، مسؤولیتی همهجانبه است و تمامیابعاد سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را دربرمیگیرد، افزود: نباید توجه به درآمدزایی در آموزشعالی بهگونهای باشد که از توجه به سایر وجوه غفلت شود.
معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم با اشاره به درصد منابع درآمدی برخی از دانشگاههای برتر دنیا در سال ۲۰۱۸، عنوان کرد: تأمین اعتبار این دانشگاهها از محل درآمد عمومیدولتها از حدود ۳۰ تا ۷۳ درصد متغیر است و پژوهش نقش مهمی در کسب درآمد اختصاصی بعضی از دانشگاهها (مثل کمبریج با درآمد حدود ۲۷ درصد از پژوهش) دارد.
وی درخصوص درصد منابع درآمدی دانشگاههای بزرگ کشور در سال ۱۳۹۸ خاطرنشان کرد: میانگین درصد منابع درآمدی این دانشگاهها در حوزه کمکهای دولتی و درآمدهای عمومی۷۴٫۱۵ درصد، در حوزه درآمد اختصاصی در بخش پژوهش ۸٫۴۲ درصد، در بخش شهریه (آموزش) ۱۱٫۰۵ درصد و سایر درآمدها نیز ۶٫۳۸ است.
نظرپور در ادامه سخنان خود گفت: اعتبارات هزینهای دانشگاهها و مراکز آموزشعالی شامل منابع عمومیو درآمدهای اختصاصی است؛ این اعتبارات در همه دانشگاهها و مراکز آموزشی به یک نسبت مساوی نیست و معمولاً دانشگاههای بزرگ سهم بیشتری از این اعتبارات را دریافت میکنند.
وی در ادامه با اشاره به آموزشعالی و چالشهای منابع مالی و افزود: در وضعیت آموزشعالی کشور با محدودیت منابع مالی دولتی و افزایش توقعها، تغییر کارکردها و مسؤولیتهای دانشگاه روبهرو هستیم و گزینههای پیشروی ما کاهش کیفیت و پاسخگویی به کل توقعها و مسؤولیتها نیست بلکه حفظ کیفیت و عدمپاسخگویی به کل توقعها و مسؤولیتهاست و راهحل نیز مدیریت هزینهها و صرفهجویی و متنوعسازی منابع درآمدی است.
معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، ردیفهای بودجهای مصوب دولت برای هر مؤسسه در قانون بودجه، ردیفهای متمرکز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تبصرههای بودجه سالیانه و استفاده از سایر دستگاهها، درآمدهای اختصاصی مؤسسه و هزینه در قالب بودجه تفصیلی، کمکهای خیرین و واقفین، مشارکت بخش خصوصی در ساختوسازها و اجاره بهشرط تملیک، درآمد ناشی از اجاره و واگذاری موقت اماکن و امکانات و تجهیزات و منابع بانکها و در قالب تسهیلات با نرخ کم سود بانکی را نمونههایی از محلهای تأمین منابع مالی دانشگاهها برشمرد.
بنابر اعلام روابطعمومی وزارت علوم، وی از دیگر نمونه محلهای تأمین منابع مالی دانشگاهها، به کمک بنیاد حامیان و فارغالتحصیلان مؤسسه، معافیتها و حمایتهای تسهیلاتی مانند معافیت مالیاتی، استفاده از ظرفیتهای ایرانیان مقیم خارج، استفاده از خدمات شهرداریها و سایر سازمانهای بومیو محلی، استفاده از ظرفیتهای بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، بنیاد برکت و…، استفاده از ظرفیتهای اعضای هیأت امنای مؤسسه، صنایع، معادن و کارخانجات، برقراری و تسهیل ارتباط میان بدنه اجرایی و اقتصادی با بدنه علمی و تحقیقاتی کشور (تهدیدهای حاصل از تحریم تبدیل به فرصت شود) و استقرار دولت الکترونیک برای کاهش هزینهها اشاره کرد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.