شکست معاملات و تخلفات مناقصه‌گزاران در همکاری با مناقصه‌گران !

در نامه‌ رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات به معاون وزیر صمت، تأکید شد شکست معاملات و تخلفات مناقصه‌گزاران در همکاری با مناقصه‌گران ! اعتراض = لیست سیاه رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران در نامه‌ای به صادقی نیارکی؛ معاون امور صنایع وزارت صنعت،معدن‌وتجارت، درخواست کرد که نحوه‌ عملکرد مناقصه‌گزاران در سامانه مناقصات دولت مورد بررسی […]

در نامه‌ رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات به معاون وزیر صمت، تأکید شد

شکست معاملات و تخلفات مناقصه‌گزاران در همکاری با مناقصه‌گران !

اعتراض = لیست سیاه

رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران در نامه‌ای به صادقی نیارکی؛ معاون امور صنایع وزارت صنعت،معدن‌وتجارت، درخواست کرد که نحوه‌ عملکرد مناقصه‌گزاران در سامانه مناقصات دولت مورد بررسی قرار گرفته و با قانون‌گریزان و کاسبان تسلیم برخورد جدی صورت گیرد.

به گزارش سیتنا، داود ادیب؛ رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران در این نامه مطرح نموده است: در شرایطی به سر می‌بریم که بخش‌خصوصی و فعالان اقتصادی نه‌تنها به جهت تحریم‌های ناجوانمردانه در فشار قرار گرفته‌اند، بلکه از یکسو با آسیب‌های انتشار ویروس کرونا دچار وضعیت نامناسب در کسب‌وکارشان شده‌اند و از طرف دیگر با مشکلات قراردادهای یکطرفه و عدم دریافت مطالبات و صورت وضعیت‌ها و همچنین عدم نقدینگی، دست‌‌وپنجه نرم می‌نمایند. در این شرایط حاد، برخی از مناقصه‌گران دولتی نیز در این میان، این مشکلات را دوچندان نموده، فضای کسب‌وکار را برای تولیدکنندگان داخلی تنگ کرده و فرصت‌های فراوانی را برای افراد سودجو و کاسبان تسلیم فراهم آورده‌اند.

فارغ از تشریفات اداری در متن این نامه آمده است:

همان‌طور که مستحضر می‌باشید، در شرایطی به سر می‌بریم که بخش‌خصوصی و فعالان اقتصادی نه‌تنها به جهت تحریم‌های ناجوانمردانه در فشار قرارگرفته‌اند، بلکه از یکسو با آسیب‌های انتشار ویروس کرونا دچار وضعیت نامناسب در کسب‌وکارشان شده‌اند و از طرف دیگر با مشکلات قراردادهای یکطرفه و عدم دریافت مطالبات و صورت وضعیت‌ها و همچنین عدم نقدینگی دست‌‌وپنجه نرم می‌کنند.

در این شرایط حاد، برخی از مناقصه‌گران دولتی نیز در این میان، این مشکلات را دوچندان کرده، فضای کسب‌وکار را برای تولیدکنندگان داخلی تنگ نموده و فرصت‌های فراوانی را برای کاسبان تسلیم و افراد سودجو فراهم آورده‌اند که لازم می‌دانیم موارد ذیل درخصوص سامانه مناقصات دولت و نحوه عملکرد عده‌ای از مناقصه‌گزاران را به استحضار حضرتعالی برسانیم.

در سال‌های اخیر و براساس دستورات اکید مقام‌معظم‌رهبری مبنی بر حمایت از کالاهای داخلی و رونق تولید، و براساس اقدامات وزارت صمت، تعدادی از کالاهای خارجی که نمونه مشابه داخلی دارند، در لیست ممنوعیت خرید سازمان‌های دولتی قرار گرفته و این ممنوعیت ضمن تصویب در هیأت وزیران به تمامی ‌وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی ابلاغ گردیده است؛ ولیکن به کرات شاهد این می‌باشیم که تعداد زیادی از سازمان‌های دولتی و شبه‌دولتی در حوزه خرید تجهیزات مخابراتی و حوزه ICT، ممنوعیت مربوطه را نادیده گرفته و نسبت به خرید کالاهای خارجی اقدام و عملاً این حمایت را با تمسک به عناوینی غیرواقعی از قبیل «خریدهای توسعه از نوع خود»، «خرید قطعات‌یدکی» و… دور زده و بخش بزرگی از زحمات وزارت صمت را بی‌اثر و همچنین تولیدکنندگان کالا و خدمات داخلی را از این قوانین و بخشنامه‌های حمایتی دلسرد و مأیوس نمودهاند. این نهادها و سازمان‌ها علی‌رغم تأکیدات وزارت صمت و علی‌رغم وجود محصول داخلی دارای فناوری و کیفیت مناسب، در دفعات متعدد به خرید محصولات خارجی مورد نظر خود ادامه داده و سرمایهگذاری‌های انجام شده روی تحقیق و توسعه تولید داخلی این محصولات را با خطر مواجه نموده‌اند.

اعلام نام‌های تجهیزات خارجی در مناقصات درج شده در سامانه مناقصات دولت، شکست معاملات به جهت تغییر ماهیت خرید کالاها، خرید کالاهای خارجی در پوشش قطعات یدکی و ده‌ها رویکرد دیگر در خرید تجهیزات خارجی که دارای نمونه مشابه داخلی می‌باشند از مصادیق این گونه تخلفات آشکار سازمان‌ها و نهادهای دولتی و شبه دولتی می‌باشد.

برخی از تخلفات اینگونه مناقصه‌گران در سامانه مناقصات دولتی عبارت است‌از:

۱- درج نام یا برند محصولات خارجی در سامانه مناقصات دولت که دارای نمونه مشابه داخلی بوده و براساس قانون، خرید این محصولات از منابع خارجی به جهت دارا بودن نمونه مشابه داخلی ممنوع می‌باشد.

۲- تخصیص مهلت پاسخگویی در برخی از مناقصات در حد یک روز و حتی در برخی مناقصات در حد چند ساعت است که این موضوع نشانگر هماهنگی مناقصه‌گزار با مناقصه‌گران مدنظر خود بوده و طبیعتاً این مدت زمان محدود، امکان حضور شرکت‌های متعدد را فراهم نمی‌نماید.

۳- در برخی از مناقصات به عمد، مشخصات فنی مورد نیاز در سامانه اعلام نمی‌گردد که این امر باعث می‌شود فقط شرکت‌هایی که به صورت غیر رسمی ‌از شرایط مناقصه مطلع می‌باشند، در مناقصه یا استعلام مندرج در سایت مناقصات دولت حضور یابند.

۴- در برخی از مناقصات یا استعلام‌ها، به عمد مشخصات فنی به صورت مبهم و غیرمرتبط درج می‌گردد که این امر نیز باعث می‌شود فقط شرکت‌هایی که به صورت غیررسمی ‌از شرایط مناقصه مطلع می‌باشند، در مناقصه یا استعلام مندرج در سایت مناقصات دولت حضور یابند.

۵- درج مناقصات یا استعلام‌ها در روز پنجشنبه که اکثر شرکت‌ها تعطیل می‌باشند و مهلت پاسخگویی تا ساعت ۹ صبح روز شنبه نیز از مواردی است که فقط امکان حضور شرکت‌های مطلع را فراهم می‌سازد.

۶- برخی از مناقصات در قالب توسعه در مناقصه درج می‌گردد که در واقع چنین نبوده و عنوان نمودن چنین ادبیاتی در مناقصات بر اهل فن پوشیده نمی‌باشد.

۷- درج موارد اختصاصی مربوط به مشخصات برخی از سیستم‌های خارجی در مناقصات که فقط خاص آن برند خاص بوده و با هدف حذف سایر شرکت‌های تولیدی داخلی به کار می‌رود. (لازم به توضیح است که این موارد اختصاصی تأثیری در عملکرد تجهیزات مورد نیاز مناقصه‌گزار نداشته و فقط به جهت انتخاب یک گزینه خاص در مناقصه درج می‌گردد.)

این موارد روزانه به تعداد فراوان در سامانه مناقصات دولت مشاهده گردیده و در صورتی که مناقصه‌گری به مناقصه‌گزار اعتراض خود را اعلام نماید، گاهی در لیست سیاه نیز قرار می‌گیرد و خرید خارجی موردنظر مناقصه‌گزار صورت می‌پذیرد!

در پایان، اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران با حمایت و همکاری‌های صمیمانه اعضای خود به عنوان صاحبان واقعی این تشکل، آمادگی کامل خود را در اطاعت از دستور مقام‌معظم‌رهبری در جهت عزم ملی کشور در راستای جهش‌تولید در سال ۹۹ اعلام نموده و آمادگی دارد تا پتانسیل کمیسیون‌ها و کارگروه‌های تخصصی اتحادیه که متشکل از اساتید دانشگاهی و متخصصان، نخبگان و کارشناسان خبره صنعت ICT می‌باشد را در اختیار وزارت صمت در جهت رفع مشکلات و موانع مطروحه قرار داده و در کارگروه‌هایی که مدنظر وزارت محترم صمت باشد، گزارش‌های احصاشده از اعضای خود در ارتباط با مناقصات و تخلفات ناشی از عدم رعایت قوانین حمایتی ساخت داخل را ارائه نماید.