حباب که بورس ندارد!

حباب که بورس ندارد!       به نظر می‌رسد در چند سال اخیر شغل جدیدی به نام حباب‌یابی ایجاد شده که البته از شواهد و قرائن معلوم است که نان و آب خوبی هم دارد و مشتغلین در این صنف جدید، در و دکانی به هم زده و از این راه چه پول‌هایی که نمی‌برند و […]

حباب که بورس ندارد!

      به نظر می‌رسد در چند سال اخیر شغل جدیدی به نام حباب‌یابی ایجاد شده که البته از شواهد و قرائن معلوم است که نان و آب خوبی هم دارد و مشتغلین در این صنف جدید، در و دکانی به هم زده و از این راه چه پول‌هایی که نمی‌برند و چه حال‌هایی که نمی‌کنند.

      البته این شغل جدید، مراتب دارد! عده‌ای خط می‌دهند‌، عده‌ای عمل می‌کنند و عده‌ای هم جار می‌زنند. گاهی حبابی در گوشه‌ای برای خودش در حال بزرگ شدن است و حباب‌یابان محترم پس از کشف آن‌، یک حساب دو‌دوتا چهارتا می‌کنند و اگر آن حباب چرب و شیرین باشد به عامل و دادزن ندا می‌دهند که کسی صدایش را در نیاورد و اگر کاسب و کارشناس و مربوطی از حبابی شدن حرفی زد‌، قبل از آنکه دیگران را خبر کند یا با نمودار و گزارش و آمار صدایش را می‌بُرند و یا دلش را به وعده نانی و جرعه آبی نرم می‌کنند که از بیخ‌وبُن همه چیز را منکر شود و خود با خیال راحت کره از حباب می‌گیرند! اگر حباب مذکور جیب مبارک آقایان را نشانه گرفته باشد‌، با اعلام بسیج عمومی‌همه نیروها ! چنان حبابی بودن را در گوش و چشم خلق و مسؤول و خواب و بیدار فرو می‌کنند و شهر را به هم می‌ریزند که حباب‌، پنچر شود و فس‌اش در آید و برود که برود.

      چند وقتی است این جناب بورس حال و احوال خوشی ندارد‌، کلاً روی دور تند است و تخت گاز‌، به هیچ صراطی هم مستقیم نیست‌، نه زمستان و بهار سرش می‌شود‌، نه کرونا و تعطیلات‌، با نفت و دلار و طلا هم میانه‌اش به هم خورده است‌، هیچ تره‌ای هم برای جیب خلق‌ا… و تراز مالی و رکود و تورم‌، خُرد نمی‌کند. زبان‌مان لال انگار در دام روانگردان و اکس گرفتار شده و یا سرش به آخوری گرم است و ما خبر نداریم‌، بالاخره هرچه باشد این بورس آن بورس قدیم نیست و یک جای کار می‌لنگد!

     طلافروشان محترم صدایشان درآمده که مردم جهت گذران زندگی و پاس کردن چک‌ها هجوم آوردند که طلا بفروشند و ما پول نداریم (لابد هم ندارند!) دلار به‌دستان هم که در کف خیابان زیاد شده‌اند و این بار خریدار کمیاب است!

     البته علی‌الحساب دخلی به ما ندارد که اگر فروشنده زیاد و خریدار کم است‌، چرا قیمت‌ها همچنان در آن بالابالاها خوش‌نشین شده‌اند! اما در این گیرودار‌، متولیان محترم بورس فرمایش کرده‌اند که تعداد مراجعین جهت خرید سهام در همین چند وقت ابتدای سال که نصفش هم تعطیل بوده‌، در تاریخ هیچ بورسی سابقه نداشته و رکورد است که پشت سر هم می‌شکند هم سهام و هم بازده‌سهام ! و البته گوش شیطان کَر‌، بزنم به تخته همه شرکت‌ها در سال گذشته سودآور بوده‌اند و رشد و جهش داشته‌اند و رکود و تعدیل نیرو و ظرفیت پایین و تعطیلی کارخانجات و معوقات بانکی‌، همه‌اش یک توهم و کابوس شبانه بوده است و البته سندش هم موجود است !

     می‌گفتند‌، که هر چیزی می‌تواند قیمتش حبابی شود و دیدیم که می‌شود‌، خوب هم می‌شود. اما این بار‌، جناب حباب است که بورسی شده‌اند. ما که خبر نداشتیم که حباب هم می‌تواند بورس داشته باشد. آن هم بورس حباب ! !

     شما را نمی‌دانم … .

 

                                                                        هوشنگ خان