افزایش ۵۰ برابری هزینه‌‌ها با یورو۵ شدن خودروها

افزایش ۵۰ برابری هزینه‌‌ها با  یورو۵ شدن خودروها معاون دفتر صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صمت از ارسال درخواست تعویق اجرای استاندارد یورو۵ از سوی وزارت صمت به کمیسیون‌های زیربنایی دولت خبر داد. امیرجعفرپور در گفت‌وگو با خبرخودرو، درخصوص چالش‌های اجرای استانداردهای یورو۵، بیان کرد: افزایش سطح استانداردها از ۵۳ به ۸۵، نیازمند اعمال تغییراتی […]

افزایش ۵۰ برابری هزینه‌‌ها با  یورو۵ شدن خودروها

معاون دفتر صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صمت از ارسال درخواست تعویق اجرای استاندارد یورو۵ از سوی وزارت صمت به کمیسیون‌های زیربنایی دولت خبر داد.

امیرجعفرپور در گفت‌وگو با خبرخودرو، درخصوص چالش‌های اجرای استانداردهای یورو۵، بیان کرد: افزایش سطح استانداردها از ۵۳ به ۸۵، نیازمند اعمال تغییراتی در حجم مواد و قطعات به کار رفته در خودرو از جمله کاتالیزگر موجود در اگزوز خودرو است که آلایندگی را از یورو۴ به یورو۵ تبدیل می‌نماید و به افزایش پنج برابری هزینه‌ها می‌انجامد.

جعفرپور با بیان اینکه بررسی سامانه‌های قیمت‌گذاری فلزات گرانبها در داخل و خارج از کشور، حاکی از افزایش ۱۰ برابری قیمت مواد اولیه‌ای نظیر پالادیوم، رادیوم و کوارتز طی دو سال اخیر است، تصریح کرد: خودروسازان در حال‌حاضر با افزایش ۵۰ برابری هزینه‌ تأمین قطعه موردنیاز برای ارتقای استاندارد یورو۴ به یورو۵ مواجه هستند که به راحتی قابل اثبات است.

وی افزود: دستیابی به فناوری به کار رفته در سنسور حفاظت از عابر پیاده و اطلاع‌رسانی به تردد خودروهای مدیریت بحران با دشواری‌های بسیار همراه است که تولید فلزات گرانبهای مورد استفاده در آن نیز در داخل کشور امکان‌پذیر نیست و نیازمند واردات آن هستیم.

معاون دفتر صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صمت ادامه داد: پیشروی کشورهای دنیا به سمت استاندارد یورو۶، افزایش تقاضا و همچنین شیوع ویروس کرونا و وضعیت اقتصاد جهانی در حال‌حاضر و اجبار به اعمال استانداردهای جدید، منجر به کاهش عرضه و افزایش قیمت‌ مواد اولیه شده است.

جعفرپور همچنین به کاهش ارزش پول و افزایش نرخ ارز اشاره کرد و افزود: این موضوع بر قیمت فولاد، پتروشیمی، مس و آلومینیوم تأثیرگذار است به نحوی که مقایسه قیمت‌ها طی سال‌های ۹۷ و ۹۸، نشانگر افزایش صددرصدی قیمت‌ها و در نتیجه تغییر شرایط تولید خودرو است.

وی درخصوص امکان اجرای استانداردهای یورو ۵ گفت: خودروسازان ما آمادگی تبدیل محصولات خود به یورو۵ را دارند و این استاندارد بر تعداد قابل‌توجهی از خودروهای تولیدی اعمال شده است.

معاون دفتر صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صمت همچنین درخصوص اعمال این استاندارد بر خودروهای اتوماتیک و گازسوز گفت: به دلیل تحریم‌ها و خروج شرکت‌های خارجی از ایران، با تأخیر یک ساله و با تکیه بر شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز تحقیق و توسعه، از سوی خودروسازان با آمادگی ۹۵ درصدی در حال پیگیری است البته تعداد این خودروها از لحاظ آماری چندان زیاد نیست.

جعفرپور با تأکید بر لزوم ارتقای کیفیت سوخت توزیعی به یورو۵ بیان کرد: در صورت عدم تطابق سوخت با خودرو یورو۵ به کاهش عمر مفید کاتالیزگر خودرو و تعویض زودهنگام آن می‌انجامد که افزایش قیمت ۱۰میلیونی را به مصرف‌کننده تحمیل می‌نماید.

وی درخصوص مخالفت سازمان حفاظت محیطزیست با تعویق اجرای استاندارد یورو۵ گفت: طی مکاتبات انجام شده با این سازمان و کمیسیون‌های دولت ضمن ارائه مستندات، درخواست استمهال درخصوص اجرای این استاندارد با توجه به نیاز وزارت نفت به مهلت شش ماهه برای تأمین سوخت سراسری یورو۵ و تجهیز جایگاه‌ها، ارسال شده و در حال بررسی در کمیسیون زیربنایی دولت است.

جعفرپور با اشاره به تولید ۷۰ درصدی خودرو در داخل کشور تأکید کرد: امیدواریم در سال «جهش‌تولید» این میزان به بیش از ۸۰ درصد داخلی‌سازی برسد.