ردپای پارس‌جنوبی در رفع مشکل کمبود بنزین

آخرین وضعیت فاز۱۱ پارس‌جنوبی تشریح شد ردپای پارس‌جنوبی در رفع مشکل کمبود بنزین   سرپرست طرح توسعه فاز۱۱ پارس‌جنوبی ضمن تشریح اقدامات آتی مراحل اجرایی توسعه این طرح، به انتقادات مطرح‌شده درباره توسعه نیافتن آن در سال‌های گذشته پاسخ داد. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از شرکت نفت‌وگاز پارس، رسول فلاح‌نژاد درباره پیشینه قرارداد طرح […]

آخرین وضعیت فاز۱۱ پارس‌جنوبی تشریح شد

ردپای پارس‌جنوبی در رفع مشکل کمبود بنزین  

سرپرست طرح توسعه فاز۱۱ پارس‌جنوبی ضمن تشریح اقدامات آتی مراحل اجرایی توسعه این طرح، به انتقادات مطرح‌شده درباره توسعه نیافتن آن در سال‌های گذشته پاسخ داد.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از شرکت نفت‌وگاز پارس، رسول فلاح‌نژاد درباره پیشینه قرارداد طرح توسعه فاز۱۱ پارس‌جنوبی و عدم توسعه این فاز مرزی در سال‌های گذشته گفت: در فاصله سال‌های ۸۸ تا۹۱ با وجود منابع سرشار مالي ناشي از فروش مناسب نفت و قيمت بسيار بالاي آن، هیچ اقدام جدي درخصوص توسعه بلوك فاز۱۱ صورت نپذيرفته و صرفاً به يك قرارداد راكد با شرکت چیني اكتفاء شده بود كه عملاً آن قرارداد هم اجرايي نشد و در سال۹۱ خاتمه يافت، به‌عبارت ‌دیگر توسعه فاز۱۱ كه می‌توانست در فاصله سال‌های ۸۸-۹۱ به‌جاي يكي از طرح‌های دور از مرز ميدان پارس‌جنوبي در دستور كار و اولويت اجرايي قرار گيرد، به دلايلي كه مديران وقت بايد توضيح دهند، انجام نگرفت و تدبير مناسبي جهت توسعه آن نيز اتخاذ نشد.

مدیر مهندسی و ساختمان شرکت نفت‌وگاز پارس با یادآوری اینکه در سال ۱۳۹۲ با توجه به افزایش سالانه و مستمر مصرف گاز طبيعي و گستردگی شبکه توزیع گازرسانی در سطح کشور می‌بایست هرچه سریع‌تر کمبود گاز مورد نیاز از میدان پارس‌جنوبی تأمین می‌شد، گفت: این در شرایطی بود که در آن سال، هشت‌مگاپروژه نیمه‌کاره با پیشرفت‌های متفاوت بعضاً ۵۰ درصد و بالاتر در دست اجرا بود که هرکدام برای تکمیل نیاز به میلیاردها دلار منابع مالی داشت و علاوه بر اعمال تحریم‌های ظالمانه، کمبود نقدینگی و منابع مالی در کشور، ظرفیت‌های مهندسی و اجرایی و پیمانکاری کشور به‌خصوص شناورها و دکل‌های حفاری کاملاً تکمیل و پاسخگوي نياز طرح‌ها نبود، به همین دلیل از سرعت پروژه‌ها کاسته شده بود.

به گفته فلاح‌نژاد توسعه پروژه‌های ناتمام در این میدان مانند فاز ۱۲ (معادل سه فاز)، فازهای ۱۵و ۱۶ (معادل دو فاز)، فازهای ۱۷و ۱۸ (معادل دو فاز) که بلوک‌های مخزنی مربوطه تماماً در منطقه مرزی میدان پارس‌جنوبی واقع‌شده بودند با پیشرفتی معادل ۸۰ درصد و بیشتر، طبعاً در اولویت اصلی و فازهای ۱۹ و ۲۰-۲۱ که پیشرفت کمتری داشته و آن‌ها نیز در مجاورت مرز بودند در اولویت دوم قرار گرفته و اولویت سوم به سه طرح فازهای ۱۳، ۱۴و ۲۴-۲۲ که دور از مرز مشترک بودند اختصاص داده شد.

وی با بیان اینکه در نیمه مردادماه ۱۳۹۲ و در آخرين روزهاي دولت‌دهم و در فاصله تنفيذ و استقرار دولت جديد، قراردادي در قالب بيع‌متقابل با شركت پتروپارس منعقد شد، افزود: البته درخصوص تأمین منابع مالي لازم این قرارداد از سوي پيمانكار چه در خارج و چه از داخل تدبيري انديشيده نشده بود و شركت پتروپارس نيز قادر به ايفاي تعهدات قراردادي جهت تأمین مالي طرح نبود و با توجه به هشت پروژه دیگر نيمه‌كاره در پارس‌جنوبی عملاً امكان تأمین مالي از سوي وزارت نفت هم میسر نبود.

سرپرست طرح توسعه فاز۱۱ پارس‌جنوبی تأکید کرد: از سوی ديگر صرف ساخت و نصب يك جكت برای انجام عملیات اجرایی توسعه فاز۱۱ (كه البته در قالب قرارداد فاز ۱۲ساخته‌شده بود) و تنها مقدمه كوچكي از فعالیت‌های عظيم دريايي طرح است، بدون برنامه‌ريزي و اختصاص ساير منابع و امكانات جهت حفاري چاه‌ها، ساخت سكوها، احداث خطوط لوله و پالايشگاه خشكي توجيهي نداشته و صرفاً يك پروژه جديد به هشت پروژه نیمه‌کاره قبلي (البته با زمان و هزينه موردنیاز بيشتر جهت حصول به توليد) اضافه می‌کرد كه طبعاً در شرايط سخت تحریمی‌و مشكلات مالي كشور در سال‌های ۹۳-۹۲ توجيه منطقي و اقتصادی نداشت.

رسول فلاح‌نژاد تدبیر و اولویت‌بندی توسعه فازهای پارس‌جنوبی در سال ۹۲ را موجب تمرکز منابع، امکانات و توجه ویژه به این طرح‌ها عنوان کرد و گفت: علی‌رغم همه محدودیت‌ها و مشکلات حاکم بر شرایط اقتصادی کشور، نتیجه این اولویت‌بندی بلافاصله در سال‌های ۹۲ و ۹۳ منجر به تکمیل فازهای ۱۲و ۱۵-۱۶ شد و متعاقباً فازهای ۱۷و ۱۸، ۱۹و ۲۱-۲۰ نیز در سال‌های ۹۴ و ۹۵ در مدار تولید قرار گرفتند و پس از آن طرح فازهای ۱۳و ۲۲-۲۴ و بخش دریایی فاز۱۴ نیز تکمیل و از سال ۹۷ به بهره‌برداری رسیدند، بدین ترتیب هشت مگاطرح گازی نیمه‌کاره پارس‌جنوبی تکمیل شد و علی‌رغم تمام محدودیت‌ها و مزاحمت‌های استکبار جهانی، در برابر دیدگان متحیر جهانیان توانست از رقیب كاملاً مجهز قطری پیشی گرفته و گازرسانی به اقصی نقاط کشور را از جمله شبکه خانگی، صنایع، نیروگاه‌ها و واحدهای پایین‌دستی پتروشیمی‌که با مشکل تأمین سوخت و خوراک مواجه بودند، میسر کند.

وی همچنین به تأمین خوراک مستمر پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس با افزایش ظرفیت تولید میعانات گازی از مخزن پارس‌جنوبی اشاره و خاطرنشان کرد: تأمین خوراک مستمر پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس نیز موجب رفع مشکل کمبود بنزین و عقیم‌سازی تمامی‌توطئه‌های بدخواهان کشور عزیزمان در بحث تأمین بنزين شد که این موضوع جای افتخار فراوان و تقدیر از همکاران و دست‌اندرکاران زحمتکش توسعه این طرح‌ها را دارد.