یک کارشناس خودرو قیمت خودرو برای خودروسازان به صرفه شود عضو هیأت علمیگروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت گفت: امروز و به گواه دستگاههای نظارتی، تولید اکثر خودروهای پرتیراژ کشور با ضرر همراه است و باید مکانیسمیدر قیمتگذاریها تعریف کرد تا تولید این خودروها اقتصادی باشد. امیرحسن کاکایی در گفتوگو با ایرنا، درخصوص بررسی […]
یک کارشناس خودرو
قیمت خودرو برای خودروسازان به صرفه شود
عضو هیأت علمیگروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت گفت: امروز و به گواه دستگاههای نظارتی، تولید اکثر خودروهای پرتیراژ کشور با ضرر همراه است و باید مکانیسمیدر قیمتگذاریها تعریف کرد تا تولید این خودروها اقتصادی باشد.
امیرحسن کاکایی در گفتوگو با ایرنا، درخصوص بررسی قیمتگذاری خودروها در ستاد تنظیم بازار، افزود: در جامعهای زندگی میکنیم که ذینفعان اصلی مرتب در حال ضرر کردن هستند، زیرا قیمتها هر روز افزایش یافته و مردم باید هزینههای بالاتر غیر واقعی بپردازند.
وی با بیان اینکه در این شرایط خودروسازان نیز در حال ضرر کردن هستند، ادامه داد: دو سال گذشته را با این فرض گذراندیم که اگر قیمت خودرو را در خودروسازیها کنترل کنیم مردم خوشحال میشوند، اما امروز هیچ راهی برای خوشحال کردن «همه» وجود ندارد. امروز فقط میتوانیم راهحلهایی ارائه کنیم که ضررها کاهش یافته و پس از آن به تدریج شرایط را بهبود دهیم.
کاکایی تأکید کرد: تنها راهکار، ارائه مکانیسمی در قیمتگذاری است که خودروسازان ضرر نکنند، در غیر این صورت چرخ موجود نمیچرخد، زیرا تا وقتی اصل فرآیند تولید و فروش اقتصادی نباشد زیانها افزایش مییابد.
وی گفت: باید راهحلهایی ارائه کرد تا قیمت خودرو برای خودروسازان به صرفه در آید.
به گفته این کارشناس صنعت خودرو، اکثر خودروهای پرتیراژ کشور با زیان تولید میشوند و باید این چرخه معیوب را بازسازی کرد؛ این مهم در عملکرد خودروسازان که تحت نظارت چندین دستگاه نظارتی هستند قابل رصد کردن است.
این استاد دانشگاه یادآور شد: اکنون دو شیوه برای قیمتگذاری خودروها پیشنهاد شده که یکی فروش پنج درصد زیر قیمت حاشیه بازار و دومی، اضافه کردن پنج درصد به هزینههای تولید خودرو است.
وی ادامه داد: به نظر میرسد شیوه دوم بهتر باشد، زیرا نتیجه آن قیمت پایینتر برای خودروساز، زیان نکردن خودروسازان و وارد شدن تنش کمتر به جامعه است؛ البته در این شیوه کاهش قیمتها در کوتاهمدت اتفاق نخواهد افتاد.
کاکایی با بیان اینکه در خودروسازیها هر کاری زمانبر است، اضافه کرد: در صورت در پیش گرفته شدن شیوه دوم، طی دو تا سه ماه آینده همچنان با روند روبه رشد قیمتها در کف بازار مواجه خواهیم بود، اما با توانمند شدن خودروسازان تیراژ تولید افزایش یافته و بین پنج تا شش ماه آینده مردم حق انتخاب پیدا میکنند.
وی اظهار داشت: حتی نیاز نیست مردم خرید خودرو را از بازار انجام دهند، زیرا گزینههایی همچون فروش فوری یا پیشفروش خودرو وجود داشته و قیمتهای بازار نیز کنترل میشود.
این کارشناس صنعت خودرو بیان داشت: مشابه این اتفاق را در سالهای ۹۴، ۹۵ و ۹۶ نیز شاهد بودیم که به تدریج قیمتها به ثبات رسید و در برخی موارد قیمتهای بازاری پایینتر از قیمت کارخانهای خودروها شد و تنوع و کیفیت تولید خودروها ارتقاء یافت.
وی تأکید کرد: اکنون تنها راهحل واقعی همین است، بهخصوص در شرایط اقتصادی فعلی که منابع درآمدی دولت پایین است و اینکه دولت بخواهد به خودروسازان کمک کند امکانپذیر نیست و نمیتوان با دستور تولید را بالا برد.
کاکایی افزود: امروز راهکار اصلی، تمرکز بر تولید اقتصادی خودرو و رشد دادن آن است، نه اینکه مرتب روی بازار بخواهیم کنترل داشته باشیم.
وی ادامه داد: امروز شاهدیم قیمت خودرو همگام با نرخ ارز بالا و پایین میشود نه با دستور، و مکانیسمهای اقتصادی کنترل قیمت خودرو را به دست گرفته اند.
پیشتر عباس قبادی؛ معاون وزیر صنعت،معدنوتجارت گفته بود: در جلسه دوشنبه گذشته ستاد تنظیم بازار مقرر شد سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان پس از بررسی آراء و نظرات خودروسازان و شورای رقابت، به انجام بررسیهای لازم برای قیمتگذاری خودرو بپردازد.
دبیر کارگروه ستاد تنظیم بازار خاطرنشان کرد: پس از انجام بررسیهای لازم، جمعبندی نهایی توسط سازمان حمایت در کمیته خودرو انجام شده و تصمیم نهایی اتخاذ خواهد شد. قبادی گفت: هنوز زمان مشخصی برای اعلام قیمتهای جدید اعلام نشده است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.