نیاز ۲ میلیارد دلاری قطعهسازان در سال ۹۹ دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو گفت: نیاز ارزی قطعهسازان کمتر از دو میلیارد دلار برای تیراژ تولید یکمیلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو است. مازیار بیگلو در گفتوگو با ایرنا افزود: بزرگترین مشکلی که در حالحاضر صنعت قطعهسازی با آن مواجه است، تأمین ارز است. […]
نیاز ۲ میلیارد دلاری قطعهسازان در سال ۹۹
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو گفت: نیاز ارزی قطعهسازان کمتر از دو میلیارد دلار برای تیراژ تولید یکمیلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو است.
مازیار بیگلو در گفتوگو با ایرنا افزود: بزرگترین مشکلی که در حالحاضر صنعت قطعهسازی با آن مواجه است، تأمین ارز است.
وی بیان داشت: از ابتدای امسال تاکنون، تأمین ارز برای قطعهسازان انجام نشده و فعالان این صنعت برای حمل کالاهایشان به شدت دچار مشکل شدهاند.
این مقام صنفی یادآور شد: این در حالی است که با تلاشهای انجام شده و گام برداشتن در مسیر خودکفایی و داخلیسازی و البته حذف خودروهای سی.کی.دی (بستهای کامل، شامل همه قطعاتی است که برای تولید وسیله نقلیه باید سوار شود)، امروز در کل تاریخ صنعت قطعهسازی و خودروسازی، کشور به کمترین نیاز ارزی رسیده است.
وی ادامه داد: انتظار میرود همین نیاز حداقلی قطعهسازان از سوی بانکمرکزی تأمین شود و اگر قادر به آن نیستند حداقل مجوز بدهند تا خودمان بتوانیم به صورت مستقیم از صادرکنندگان ارز تهیه کنیم.
بیگلو در ادامه به مشکلات نقدینگی در این صنعت اشاره کرد و افزود: این مشکل به دلیل متوقف شدن شمارهگذاری خودروها به وجود آمده و هر زمان برطرف شود مجدد میتوانیم به تأمین نقدینگی بپردازیم.
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو درخصوص موضوع داغ این روزها یعنی قیمتگذاری خودروها نیز گفت: در سه ماه گذشته قیمت مواد اولیه مورد نیاز صنعت قطعهسازی به دنبال رشد قیمت ارز به طور متوسط ۵۰ درصد افزایش داشته و حتی قیمتگذاری مواد اولیه داخلی نیز به قیمت ارز وابسته شده است.
وی ادامه داد: اگر قیمت خودرو اصلاح نشود و خودروساز مجوز اصلاح قیمتهای نهادههای تولید مثل مواد اولیه داخلی و ارز پایه را در قراردادها نداشته باشد، روند خوب کنونی تولید از بین خواهد رفت.
بیگلو خاطرنشان کرد: پارسال دو خودروساز بزرگ کشور اقدام به تعدیل قیمت ارز کرده و در قیمت قراردادهای قطعهسازان نیز بازنگری کردند، در نتیجه در ماههای پایانی پارسال تیراژ خوب خودرویی را شاهد بودیم.
وی همچنین درخصوص تأثیر شیوع کرونا بر فعالیت قطعهسازان، گفت: این موضوع کمترین تأثیر را در سیستم قطعهسازی کشور داشته است، اما بیشترین مشکلات زمانی بوده که با تعطیلی کارخانجات و سیستمهای لجستیکی در چین مواجه شدیم که سبب شد مواد اولیه مورد نیاز که بیشتر آنها سفارشگذاری شده و آماده آماده حمل بودند، با تأخیر همراه شود.
این مقام صنفی ادامه داد: مشکلات بیشتر در دی و بهمنماه گریبانگیر صنعت قطعهسازی شد و پس از آن اوضاع به روال عادی بازگشت.
وی اضافه کرد: از ابتدای سال نیز قطعهسازان یک هفته برای پیاده سازی و اجرای پروتکلهای بهداشتی مهلت گرفتند و به همین دلیل اکنون آمار کرونا در صنعت خودروسازی بسیار پایین است و تقریباً هیچ واحد قطعهسازی به این دلیل تعطیل نشده و توقف در تولید نداشته است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.