زورمان به دلال هم نمی‌رسد !!

زورمان به دلال هم نمی‌رسد !!       می‌گویند اصل مشکل، بازارداغی و سفته‌بازی و نمی‌دونم جوسازی و جوگیری در کف خیابان است و هیچ چیز به هیچ کسی ربطی ندارد!      گرانی خودرو به خودروساز‌، شیرتوشیری بورس به وزارت اقتصاد‌، گرانی کالاهای وارداتی به نرخ ارز و تعرفه گمرکی‌، گرانی طلا و سکه به طلافروش […]

زورمان به دلال هم نمی‌رسد !!

      می‌گویند اصل مشکل، بازارداغی و سفته‌بازی و نمی‌دونم جوسازی و جوگیری در کف خیابان است و هیچ چیز به هیچ کسی ربطی ندارد!

     گرانی خودرو به خودروساز‌، شیرتوشیری بورس به وزارت اقتصاد‌، گرانی کالاهای وارداتی به نرخ ارز و تعرفه گمرکی‌، گرانی طلا و سکه به طلافروش و اتحادیه‌، دلار به صرافی و بانک‌مرکزی و همین‌طور برو جلو تا به شکر و بُنشن و گوشت و لبن برسی هیچ گرانی به هیچ مقام و منصبی ربطی ندارد و مثل روز روشن است که این حضرات و سازمان‌ها و شرکت‌های همه‌کاره‌، هیچ کاره‌اند‌، جل‌الخالق !

     کلاً هر مشکل و مصیبتی که داریم از صدقه‌سری خود ما مردم است. یعنی اینکه ما مردم‌، به چند دسته غیرمساوی تقسیم شده‌ایم‌، سازماندهی شده‌ایم‌، آموزش و دوره دیده‌ایم‌، شستشوی مغزی شده‌ایم به جهت انجام همین قسم کارهای ضاله!! 

 عده‌ای کار دلالی می‌کنیم‌، عده‌ای کار جوسازی‌، عده‌ای مسؤولیت جوگیری و شلوغ‌کاری را برعهده داریم‌، عده‌ای هم نه سر پیازیم و نه ته پیاز و مفت و مجانی و بدون بلیط شاهد شعبده‌های دیگران هستیم و دندان‌قروچه می‌رویم !

     به شما بزرگواران کاری ندارم ولی ما بدفُرم شرمنده و خجالت‌زده مسؤولان و مدیران شده‌ایم. همیشه فکرمی‌کردیم‌، در هر مصیبتی که به سر این خلق می‌آید پای یک مدیر و مسؤول در میان است و چه حرف‌ها و تهمت‌هایی به ایشان نزده و غیب‌ها و گمان‌های بد به جنابشان نبردیم‌، وای بر ما!

     بالاخره جلو ضرر را از هر کجا که بگیری منفعت است. بنابراین الیوم مقصر دانستن هر مدیر و مسؤول بای نحو کان در حکم حمایت از سفته‌باز و دلال خودجوش مردم نهاد است و فاعل به این فعل قبیحه باید با دو دست و با شدت و حدت تمام بر سر کوبیده و بر این غفلت عظیم و تهمت بزرگ‌، سال‌ها ملامت مسؤولان را به جان بخرد و دم برنیاورد !

      البته اگر همه مسؤولان متفق‌القول‌اند که همه ایرادات از مردم است و همه گرانی و تورم‌ها زیر سر دلال و واسطه و سفته‌باز کف خیابان و کوچه بازار است. آیا زور نظارتی و قضایی و بازرسی و داد خلق‌ستانی و اجرایی‌، به این چهار تا دلال مفت‌خور نمی‌رسد تا آنها را قپانی کرده و پدر بزرگوارشان را جلو چشمشان بیاورد؟!

     البته اگر قرار است باز سلطان‌ها و جمشید‌ها و مهره‌سوخته‌ها را بگیرند و سیاست کنند و کار از این هم که هست بدتر شود‌، بالاغیرتاً این‌بار سری به اندرونی مجریان و ضابطان و برنامه‌ریزان و خودروسازان و رانت‌بازان بزنید شاید اینبار اشتباهاً و از روی سهو و یا خطای انسانی ! به چند سررشته و سردسته و سلطان و ید بی‌کفایت! رسیدید.

       

                                                                        هوشنگ خان