چگونگی تخصیص سوخت به وانت‌بارها

چگونگی تخصیص سوخت به وانت‌بارها مدیرکل دفتر حمل‌ونقل کالای سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نحوه تخصیص سوخت به وانت‌بارها براساس پیمایش را تشریح کرد.  به گزارش مهر، غلامحسین دغاغله با تأکید بر اینکه ساماندهی وانت‌بارها شامل نیسان‌ها و بقیه وانت‌های که در حمل‌ونقل برون‌شهری فعالیت می‌کنند، برعهده سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای است، اظهار داشت: […]

چگونگی تخصیص سوخت به وانت‌بارها

مدیرکل دفتر حمل‌ونقل کالای سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نحوه تخصیص سوخت به وانت‌بارها براساس پیمایش را تشریح کرد.

 به گزارش مهر، غلامحسین دغاغله با تأکید بر اینکه ساماندهی وانت‌بارها شامل نیسان‌ها و بقیه وانت‌های که در حمل‌ونقل برون‌شهری فعالیت می‌کنند، برعهده سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای است، اظهار داشت: این سازمان به عنوان متولی حمل‌ونقل برون‌شهری طبق قانون وظیفه دارد این دسته از وانت‌بارها را انتظام‌بخشی و ساماندهی کند.

وی گفت: این در حالی است که مسؤولیت ساماندهی وانت‌بارهای فعال در داخل شهرها برعهده وزارت کشور (سازمان همیاری شهرداری‌ها و دهیاری‌ها) و شهرداری‌هاست.

مدیرکل دفتر حمل‌ونقل کالای سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای درخصوص اینکه تشخیص درون‌شهری یا برون‌شهری بودن وانت‌بارها با چه کسی است؟ تصریح کرد: براساس ثبت‌نام و فعالیت وانت‌بارها تشخیص داده می‌شود این خودروها در درون یا برون‌ شهرها فعالیت می‌کنند.

وی در زمینه تأمین سهمیه سوخت وانت‌بارها ادامه داد: سال گذشته کارگروهی در شرکت پخش فرآورده‌های نفتی متشکل از دستگاه‌های مختلف با مسؤولیت خود شرکت پخش در این زمینه تشکیل شد؛ مسؤولیت این کارگروه، تعیین سهمیه سوخت تخصیصی به ناوگان وانتی اعم از درون و برون‌شهری است.

به گفته دغاغله، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در همین راستا یکسری ضوابطی را برای ناوگان فعال در بخش برون‌شهری تعیین کرده که بر این اساس، دو روش برای ثبت‌نام وانت‌بارها در نظر گرفته شد که یکی ثبت‌نام حضوری و دیگری ثبت‌نام غیرحضوری بوده است.

وی یادآور شد: رانندگان در روش حضوری می‌بایست به مراکز مجاز صدور کارت هوشمند در استان‌های مختلف یا اداره‌های راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مراجعه و برای وانت و شخص راننده ثبت‌نام انجام دهند.

مدیر کل دفتر حمل‌ونقل کالای سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: در روش غیرحضوری هم رانندگان می‌بایست به سامانه تعبیه شده در سایت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مراجعه و برای فعالیت در بخش برون‌شهری ثبت‌نام می‌کردند.

وی افزود: بعد از ثبت‌نام، هم ناوگان و هم شخص راننده کارت هوشمند وانت دریافت و در ضمن برای تردد در سطح جاده‌های برون‌شهری ناوگان باید سند حمل بار (بارنامه) به همراه داشته باشد.

دغاغله اظهار داشت: این اسناد در پایان هر ماه در سامانه تجمیع و مقدار پیمایش هر وانت مشخص می‌شود و مطابق پیمایش صورت گرفته اعتبار سوخت به مالکان وانت‌بار تخصیص پیدا می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: این ثبت‌نام‌ها، بهمن ماه سال گذشته انجام شد و از اسفند و فروردین از سوی دارندگان وانت‌بارهایی که ثبت‌نام کرده و بارنامه گرفته بودند، مشخصات تعداد ۱۱۸ هزار دستگاه وانت همراه با میزان پیمایش انجام شده از سوی این خودروها، طی نامه‌ای به شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ارسال شد.

مدیر کل دفتر حمل‌ونقل کالای سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تصریح کرد: شرکت پخش فرآورده‌های نفتی پس از صحت‌سنجی مستندات و میزان پیمایش صورت گرفته اعتبار سوخت وانت‌بارها را شارژ کرد.

وی بیان داشت: همچنین در اردیبهشتماه سال‌جاری هم بر همین روال و براساس بارنامه و مقدار پیمایش و مسافتی که وانت‌های برون‌شهری طی می‌کنند، اعتبار سوخت هر ماشین در کارت سوخت دارندگان وانت‌بار شارژ می‌شود.