پرواز پراید به قله ۹۰۰ میلیون ریالی

پرواز پراید به قله ۹۰۰ میلیون ریالی     مهدی قره‌داغلی: تقریباً چند ماهی است که باز هم مثل همیشه خودرو در جاده گرانی سرعتش را زیاد کرد و با وجود همه هشدارها و تلاش‌ها نه‌تنها روند افزایشی قیمت خودرو متوقف نشد بلکه رکوردهای تازه‌ای در این بازار به جا مانده است این در حالی […]

پرواز پراید به قله ۹۰۰ میلیون ریالی  

 

مهدی قره‌داغلی: تقریباً چند ماهی است که باز هم مثل همیشه خودرو در جاده گرانی سرعتش را زیاد کرد و با وجود همه هشدارها و تلاش‌ها نه‌تنها روند افزایشی قیمت خودرو متوقف نشد بلکه رکوردهای تازه‌ای در این بازار به جا مانده است این در حالی است با وجود اعلام مسؤولین مبنی بر خروج پراید از خط تولید ولی در عین ناباوری حالا قیمت پراید به محدوده ۹۰ میلیون تومان رسیده و باعث شده که بازار خودرو در شوکی تازه به سر برد و در عین حال موجب تعجب کارشناسان و فعالان بازار شده است

این در حالی است که سهیل نوردرخشان؛ مدیر مالی و اقتصادی گروه خودروسازی سایپا گفت: قیمت درب کارخانه خودرو‌ها هیچ افزایشی نداشته است و آنچه این روز‌ها به عنوان افزایش قیمت خودرو مطرح است، ناشی از جو روانی و رواج دلال‌بازی در بازار خودرو است.

نوردرخشان با اشاره به افزایش شدید نرخ خودرو در روز‌های اخیر در بازار گفت: این افزایش قیمت خودرو در بازار هیچ ارتباطی با خودروساز و شرکت سایپا ندارد و این افزایش فقط در بازار رخ داده است.

وی افزود: قیمت مصوب آخرین فروش نقدی خودروی پراید درب کارخانه، که مربوط به چهار ماه قبل بود، ۳۷میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود و با توجه به اینکه تولید خودروی پراید اواخر تیرماه امسال متوقف خواهد شد و هیچ فروش دیگری بعد از آن صورت نگرفته است، تنها عامل افزایش قیمت خودرو، بازار بوده است.

در این رابطه امرا…‌امینی؛ استاد دانشگاه علامه گفت: وجود نقدینگی بالای مردم، حضور سودجویان در بازار خودرو و تحریم باعث شده، خودرویی مانند پراید که باید خط تولید آن متوقف شود، در بازار افزایش قیمت پیدا کند.

امینی با بیان اینکه شرکت‌های خودروسازی به جهت رعایت مسائل زیست‌محیطی و رعایت استانداردها مجبور به حذف برخی از خودروهای قدیمی‌از خطوط تولید خود هستند، افزود: در اقتصادی که نقدینگی مردم زیاد باشد میل برای خرید کالاهای سرمایه‌ای چون خودرو افزایش پیدا می‌کند لذا حذف هرگونه خودرو و نگرانی از کمبود خودرو در شرایط تحریم، باعث خواهد شد تا قیمت‌ها بالا برود.

استاد دانشگاه علامه تصریح کرد: برای کاهش تبعات منفی، حذف خودرو در بازار، جایگزینی خودرو جدید و جلوگیری از فعالیت سودجویان ضروری است.

وی افزود: اگر نقدینگی جامعه کنترل و سرمایه مردم در مسیر درستی هدایت شده بود، اکنون شاهد به‌هم‌ریختگی بازارهایی چون خودرو نبودیم، لذا در مقطع فعلی و برون‌رفت از رشد قیمت‌ها، دو شرکت خودروسازی باید سطح عرضه محصولات خود را بالا ببرند تا مردم نسبت به آرامش بازار اطمینان پیدا کنند.

این کارشناس اقتصادی اظهارداشت: از آنجا که نقدینگی مردم زیاد است و سودجویان همیشه در بازارهایی مانند ارز، طلا و خودرو فعال هستند، افزایش قیمت خودرو قابل پیش‌بینی بود.

وی در ادامه به شرکت‌های خودروسازی توصیه کرد: هر زمان که قرار است خودرویی از خط تولید حذف شود، بهتر است خودروی دیگر با سرعت جایگزین شود، تا بازار با چالش و رشد قیمت مواجه نشود، البته این را هم باید پذیرفت که جایگزینی خودروها و افزایش میزان تولید شرکت‌های خودروسازی به خاطر تحریم بسیار دشوار است.

استاد دانشگاه علامه گفت: با وجود شرایط تحریمی‌و سایر چالش‌ها، خودروسازان و قطعه‌سازان چاره‌ای جز افزایش تولید ندارند.

وی در ادامه خواستار اعمال قوانین سختگیرانه برای فروش خودرو شد و گفت: برای اینکه دست سودجویان از بازار خودرو کوتاه شود، بهتر است که دولت شرایط سخت‌تری را برای خرید خودرو وضع کند.

در این زمینه سعید عبداللهی؛ عضو اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت می‌گوید: ما نیز همچون سایر اقشار مردم از قیمت ۹۰میلیون تومانی پراید متعجبیم و معتقدیم که دلیل اصلی آن نبود عرضه خودرو در بازار است.

وی گفت: از ابتدای امسال تاکنون خودروسازان عرضه‌ای به آن صورت نداشتند که همین مسأله تأثیر روانی در بازار داشته است.

عبداللهی بیان داشت: «حتی با این قیمت شاهد خرید و فروش‌های اندک پراید در سطح بازار هستیم که آن هم سرمایه‌گذاران و دلالان هستند و نه مصرف‌کنندگان واقعی.»

این کارشناس بازار خودرو همچنین شایعه افزایش قیمت خودرو و عدم تصمیم‌گیری در این زمینه در ستاد تنظیم بازار را عامل دیگری برشمرد که در روزهای گذشته تأثیر روانی شدیدی بر بازار داشته است.