عضو هیأت رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس آزادسازی واردات، خودروسازان را از خواب خرگوشی بیدار میکند عضو هیأترئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با تأکید بر اینکه انحصار در بخش خودروسازی باید شکسته شود، گفت: اخذ عوارض سنگین از خودروهای خارجی زمینه رقابت را از بین برده و مردم را مجبور به خرید خودروهای […]
عضو هیأت رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس
آزادسازی واردات، خودروسازان را از خواب خرگوشی بیدار میکند
عضو هیأترئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با تأکید بر اینکه انحصار در بخش خودروسازی باید شکسته شود، گفت: اخذ عوارض سنگین از خودروهای خارجی زمینه رقابت را از بین برده و مردم را مجبور به خرید خودروهای بیکیفیت داخلی میکند.
جلیل رحیمیجهانآبادی در گفتوگو با خانهملت، با اشاره به افزایش سرسامآور قیمت خودروهای داخلی، گفت: هنگامیکه عوارض غیرمنطقی را بر خودروهای خارجی با کیفیت و قیمت مناسب به عنوان یک دستورالعمل در کشور اجرا میکنیم، زمینه رقابت در اقتصاد را از بین برده و مردم را مجبور به خرید خودرو بیکیفیت داخلی با قیمت بسیار بالا میکنیم.
نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس شورایاسلامی، با بیان اینکه افزایش قیمت خودرو در شرایطی که رقابتی وجود ندارد، کاملاً طبیعی است، افزود: مؤلفههای کیفیت، قیمت مناسب، خدمات پس از فروش و ایمنی در شرایطی مفهوم پیدا میکنند که مردم حق انتخاب داشته باشند. اما متأسفانه مردم حق انتخاب دیگری جز خرید خودروهای داخلی بیکیفیت ندارند. از اینرو اگر دلالان هم قیمت خودرو را افزایش ندهند، خودروسازها و قطعهسازها افزایش میدهند.
این نماینده مجلس ایجاد فضای رقابتی میان خودروساز داخلی و بینالمللی را تنها راه برونرفت از بحران خودرو در کشور دانست و تصریح کرد: باید فضایی برای رقابت خودروسازهای داخلی و خارجی فراهم کنیم و خودروساز داخلی یا با سطح کیفی و قیمت پایین خودروسازهای بینالمللی رقابت کنند یا تعطیل شوند. امروز در دنیایی نیستیم که سالیان سال مردم را وادار به خرید خودروهای بیکیفیت و بدون استاندارد کنیم و با به خطر انداختن جان هزاران نفر، پول را به جیب خودروسازها قطعهسازان و دلالان بریزیم.
این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: برخی از خودروهای داخلی مانند پژو با پلتفرمی قدیمی و متعلق به دهه ۸۰ میلادی تولید میشود. از طرفی خودروی پراید نیز به دلیل استاندارهای پایین ایمنی ۴۰ سال است که در هیچ کشوری تولید نشده و حق تردد ندارد.
عضو هیأترئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، افزود: باید اجازه دهیم خودرو خارجی با عوارض متناسب، معقول و اندک وارد کشور شده و شرکتهای دولتی و خصوصی خودروسازی به رقابت با آنها بپردازند. در صورت فراهم شدن این فرآیند پس از یک دهه، افرادی در کشور میتوانند در تراز جهانی و هم سطح کشورهای پیشرفته خودرو تولید کنند.
وی با انتقاد از اخذ عوارض سنگین از خودروهای خارجی ادامه داد: چرا اجازه نمیدهید مردم خودرو باکیفیت سوار شوند؟ اقتصاد علم است و با جادوگری، سخنرانی و شعار مشکلی حل نمیشود. قانون اقتصاد مبتنی بر عرضه و تقاضا است، بنابراین مادامیکه رقابت و کیفیت را از تمام عرصههای خودروسازی حذف میکنیم، باید انتظار قیمت ۹۰ میلیون تومانی پراید را هم داشته باشیم.
جهانآبادی با بیان اینکه تعیین تکلیف صنعت خودروسازی در کشور باید از اولویتهای مجلس یازدهم باشد، گفت: تولید خودرویی پس از ۴۰ سال با کیفیت و ایمنی که روزبهروز کمتر میشود، ظلم آشکار به مردم و اشتباه بزرگ در اقتصاد کشور است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.