تعیین قیمت خودرو در بورس

در نشست مشترک قطعه‌سازان و خودروسازان مطرح شد تعیین قیمت خودرو در بورس فعالان صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی با تأکید بر لزوم تثبیت قیمت مواد اولیه به منظور کاهش قیمت خودرو، پیشنهاد کردند که خودرو هم مانند مواد اولیه تولید این محصول، در بورس عرضه شود. به گزارش مناقصه‌مزایده، مازیار بیگلو؛ دبیر انجمن سازندگان قطعات […]

در نشست مشترک قطعه‌سازان و خودروسازان مطرح شد

تعیین قیمت خودرو در بورس

فعالان صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی با تأکید بر لزوم تثبیت قیمت مواد اولیه به منظور کاهش قیمت خودرو، پیشنهاد کردند که خودرو هم مانند مواد اولیه تولید این محصول، در بورس عرضه شود.

به گزارش مناقصه‌مزایده، مازیار بیگلو؛ دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در نشست مشترک قطعه‌سازان و خودروسازان با بیان اینکه صنعت قطعه‌سازی اگرچه یک هفته با تأخیر کار خود را در سال جدید آغاز کرده است، اما کمترین آسیب را از شیوع ویروس کرونا دیده است و بر این اساس، سعی کردیم که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم.

وی افزود: بر این اساس صنعت خودروسازی نیز با تیراژ خوبی امسال را آغاز کرده است، بنابراین امیدواریم که با حفظ تیراژ جلوی تلاطم بازار را بگیریم.

بیگلو از دستور رئیس قوه‌قضاییه برای عرضه خودرو در بورس خبر داد و گفت: اگر خودرو در بورس کالا عرضه شود، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد این در حالی است که قطعه‌سازان و خودروسازان با این تصمیم موافق هستند.

ضرر ۴۰ هزار میلیارد تومانی خودروسازان با فرمول قیمت‌گذاری شورای رقابت

همچنین احمد نعمت‌بخش؛ دبیر انجمن خودروسازان گفت: از ابتدای امسال ارز نیمایی به صنعت خودرو داده نشده است، این در حالی است که صنعت خودروسازی به دلیل عدم تصمیم‌گیری به موقع همواره آسیب دیده است، این در حالی است که ۱۶ ماه است که خودروسازان تغییرات قیمتی نداشته‌اند.

وی افزود: با قیمت‌های دستوری و قبل‌تر از آن نیز با فرمول قیمت‌گذاری، بالغ بر ۴۰ هزار میلیارد تومان ضرر دیدیم و در اسفندماه سال گذشته با تجدید ارزیابی دارایی‌ها از ورشکستگی خارج شده‌اند، اما خودروسازان هزاران میلیارد تومان به قطعه‌سازان بدهکار هستند.

نعمت‌بخش با بیان اینکه سازمان حمایت قول داده بود که قیمت را برای خودروسازان اصلاح کند، تصریح کرد: اسناد را به سازمان حمایت داده‌ایم، اما ۵۰ روز است که هنوز هیچ تغییر قیمتی نداشته‌ایم. این در حالی است که مصوبه سران قوا این است که هر جا که مسؤول قیمت‌گذاری است، باید حتماً در ستاد تنظیم بازار موضوع را مطرح کرده و مصوبه را بگیرد.

وی اظهار داشت: وقتی خودروسازان زیان می‌کنند، حتماً خودروسازان ورشکست می‌شوند و باید جمع کنند؛ ضمن اینکه در این فاصله میانگین سال ۹۷ به ۹۸ مواد اولیه از جمله مس، ورق‌های داخلی، چدن و دلار که اثرگذار در نرخ خودرو هستند افزایش داشته‌اند که به هر حال قیمت خودرو را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

دبیر انجمن خودروسازان پیشنهاد داد با توجه به اینکه همه نهاده‌های تولیدی خودرو در بورس عرضه می‌شوند، خود خودرو هم در بورس معامله شود، گفت: راه دوم این است که قیمت خودرو آزاد شود.

نعمت‌بخش گفت: یکی از دلایل افزایش قیمت خودرو و عدم تصمیم‌گیری به موقع دولت بوده است، اما یکی دیگر از دلایل مهم دیگر آن است که ایران‌خودرو ۱۲ هزار دستگاه خودرو آماده دارد که به دلیل اینکه استاندارد یورو۴ دارد، اجازه شماره‌گذاری ندارند؛ بنابراین از این خودروساز خواسته شده تا استاندارد یورو۵ را رعایت کنند.

وی افزود: اختلاف یورو۴ با یورو۵ در حد سه درصد اختلاف آلاینده ناکس است، در حالی‌که مشکل آلایندگی ایران به این فاکتور بستگی ندارد.

نعمت‌بخش گفت: موضوع ارتقای استانداردها در فرمول شورای رقابت دیده نشده است تا بتوان به یک قیمت عادلانه رسید.

افزایش قیمت خودرو، تنها راه‌حل صنعت خودرو نیست

همچنین در این نشست فرهاد به‌نیا؛ سخنگوی انجمن سازندگان و قطعات خودرو گفت: ما قائل به این نیستیم که افزایش قیمت خودرو راه‌حل است، اما از مسؤولان می‌خواهیم یک بار در این رابطه تصمیم‌گیری صحیح صورت گیرد. در این میان شورای رقابت واگذاری قیمت‌گذاری مواد اولیه خودرو به خود تولیدکنندگان صورت داد و با این کار، از سال ۹۱ معادل ۲۱درصد به طور متوسط افزایش قیمت در نهاده‌های تولید را شاهد هستیم.

وی افزود: اگر شورای رقابت می‌خواهد که کاری برای صنعت خودرو انجام دهد، طی این دو سال فرصت داشت تا به سراغ بنگاه‌های تولیدکننده مواد اولیه برود و با شجاعت آنها را وادار می‌کرد تا قیمت‌ها را رقابتی کنند؛ اما این کار را رها کرد.

به گفته به‌نیا، از سال ۹۷ و ۹۸ تا به امروز شرکت‌های تولیدکننده مواد اولیه بالای ۵۰ تا ۷۰ درصد سود را تجربه کرده‌اند که بر این اساس شرکت فولادمبارکه بالای ۵۰ درصد سود کرده‌اند و سود ۹۷ این مجموعه ۱۰۲ درصد بالاتر از سال ۹۶ بود.

وی اظهار داشت: شورای رقابت باید با مانع شدن افزایش قیمت مواد اولیه تولید خودرو، جلوی افزایش قیمت را می‌گرفت. این در حالی است که خودرو طی دو سال‌ونیم گذشته، افزایش قیمتی نصف افزایش قیمت نهاده‌های تولیدی خود داشته است.

به‌نیا توصیه کرد که اگر دولت می‌خواهد که قیمت خودرو کاهش یابد، باید نرخ مواد اولیه را تثبیت کند؛ اما حتی افزایش ۲۰درصدی قیمت خودرو نیز که اکنون مورد بحث است، سرکوب قیمتی است؛ بنابراین باید اجازه داد که قیمت خودرو نیز همانند قیمت مواد اولیه افزایش یابد.

وی اظهار داشت: بخش‌خصوصی کشور در حوزه خودرو، فقط بخش صنعت قطعه‌سازی است؛ در حالی‌که حتی خودروسازان نیز بخش دولتی به شمار می‌روند، در حالی‌که هیچ نماینده‌ای از سوی قطعه‌سازان در مجامعی مثل ستاد تنظیم بازار و شورای رقابت با حق رأی نتوانست شرکت کند، اما اگر دعوایی بین دولتی‌ها وجود دارد، بحث قطعه‌سازی باید از این دعوا مبرا شود.

به‌نیا درخصوص موضوع مالیات و تأمین‌اجتماعی نیز گفت: بسیاری از واردکنندگان از پرداخت مالیات فرار کردند، در حالی‌که سازمان امور مالیاتی قطعه‌سازان را ملزم می‌کند که دفاتر داشته باشند، در حالی‌که در زمان رسیدگی از قطعه‌ساز درخواست می‌کند که دفاتر خود را نادیده بگیرد، در غیر این صورت مالیات قطعه‌سازان را علی‌الرأس می‌کند، در حالی‌که باید با دستور رئیس‌جمهور، این کار متوقف شود.

وی افزود: با توجه به بحران‌های کرونا، قرار بود که تأمین‌اجتماعی، حق بیمه را تقسیط کند، اما هم‌اکنون نزدیک به ۸۰۰ هزار نیروی کار از سازمان تأمین‌اجتماعی کشور، وام بیکاری می‌گیرد، اما یک نفر پیدا نشده است که به جای پرداخت ۸۰۰ هزار بیمه‌بیکاری، به بنگاه‌های اقتصادی وام هشت‌درصدی یا کم‌بهره بدهد تا مانع از خروج کارگران از گردونه تولید شود.

به‌نیا گفت: بی‌تدبیری در بازار خودرو و اختلاف قیمتی که در این حوزه بین کارخانه و بازار خودرو رخ داد، سه هزار میلیارد تومان سود به جیب دلالان ریخت.

ارز نیمایی قطعه‌سازان نیز قطع شد

در ادامه محمد شهپری؛ عضو هیأت‌مدیره انجمن قطعه‌سازان گفت: پافشاری می‌شود که نرخ خودرو باید پایین آید. ما عملاً از آخر اسفندماه نتوانستیم به ارز نیمایی دسترسی داشته باشیم. امروز گفته شد که ارز نیمایی به قطعه‌ساز و خودروساز نمی‌رسد.

وی ادامه داد: تولیدکننده خودرو و قطعه‌ساز یک ایثارگر است. نرخ فولاد به شدت افزایش یافته است و این قضیه در مورد سایر مواد اولیه از جمله مس است. مس از کیلویی ۲۵ به ۱۰۰ هزار تومان رسیده است!

شهپری گفت: خودرو تبدیل به انحصار شده اما کاری به تولیدکنندگان مواد اولیه نداریم. با خودرو براساس مسائل سیاسی برخورد می‌شود. ضرر انباشته خودروسازان روزبه‌روز در حال زیان کردن هستند.

وی اشاره کرد: باید اجازه داده شود که شورای رقابت بر نرخ مواد اولیه نظارت کند در صورتی که این کار انجام نمی‌شود. با این هجمه که اتفاق افتاده اگر چاره‌اندیشی روی این مسأله صورت گرفته ضرر انباشته خودروسازان روزبه‌روز بیشتر می‌شود.

شهپری اظهار کرد: دلار سال گذشته ۱۱هزار تومان بوده و هنوز هیچ بازنگری روی قراردادها صورت نگرفته است. امروز ما مجبوریم برای این که خطوط تولید نخوابد دلار را با نرخ آزاد به علاوه ۲۵۰ تومان بگیریم.

شاپور سامعی به عنوان نائب‌رئیس انجمن قطعه‌سازان در همین رابطه گفت: فشارها به صنعت خودرو بیشتر شده و صف‌های ارز نیمایی طولانی‌تر شده است. تقریباً از پایان سال مطمئن بودیم که دیگر دلار نیما برای صنعت خودرو به خاطره‌ها پیوست. پیشنهاد شد که از ارز صادراتی استفاده کنید. این ارز صادراتی نیز بسیار مشکلات دارد. باید به داد صنعت خودرو و قطعه رسید چون در انتهای کار قرار داریم.