رشد ۲۰ درصدی قیمت لوازم یدکی طی دو هفته

سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی مطرح کرد رشد ۲۰ درصدی قیمت لوازم یدکی طی دو هفته سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی از رشد بیش از ۲۰ درصدی قیمت قطعه یدکی ظرف دو هفته گذشته خبر داد. سیدمهدی کاظمی‌ در گفت‌وگو با پرشین‌خودرو، افزود: بازار قطعه یدکی متأثر از اوضاع اقتصادی است به طوری که در هفته‌های اخیر […]

سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی مطرح کرد

رشد ۲۰ درصدی قیمت لوازم یدکی طی دو هفته

سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی از رشد بیش از ۲۰ درصدی قیمت قطعه یدکی ظرف دو هفته گذشته خبر داد.

سیدمهدی کاظمی‌ در گفت‌وگو با پرشینخودرو، افزود: بازار قطعه یدکی متأثر از اوضاع اقتصادی است به طوری که در هفته‌های اخیر با افزایش نرخ تورم و نوسانات بازار ارز قیمت قطعه یدکی نیز افزایش یافته است، بنابراین هرگونه توقع درخصوص کنترل قیمت در بازار قطعه یدکی در چنین شرایطی بی‌مورد است.

وی گفت: به طور قطع با کاهش نرخ ارز و تأمین به موقع مواد اولیه تولیدکنندگان و قطعات مورد نیاز، قیمت‌ها در بازار شکسته و با ایجاد بازار رقابت و فراوانی قطعات، نرخ قطعه یدکی نیز کاهش خواهد یافت اما در صورت ادامه مشکلات اقتصادی و رشد نرخ تورم و بازار ارز، قیمت قطعه یدکی رشد بیشتری را تجربه خواهد کرد.

کاظمی‌ همچنین با اشاره به برخی اظهارات درخصوص تأثیر قیمت خودرو بر بازار قطعه یدکی اظهار داشت: قیمت خودرو زمانی بر بازار قطعه یدکی اثر دارد که نرخ ارز موجب افزایش قیمت خودرو شده باشد.

این مقام صنفی در اتحادیه فروشندگان قطعه یدکی خودرو افزود: البته در صورت کمبود در بازار و کاهش عرضه خودرو و رشد قیمت‌هایی که امروز اتفاق افتاده، بازار قطعه یدکی نیز متأثر خواهد شد بنابراین با افزایش تولید و عرضه خودروسازان قیمت‌ها در بازار کاهش خواهد یافت.

کاظمی ‌در ادامه درخصوص وضعیت بازار قطعه یدکی و تأمین نیاز بازار خاطر نشان کرد: در حال‌حاضر کمبودی در بازار قطعه یدکی وجود ندارد اما با افزایش تردد خودروها و افزایش تدریجی نیاز بازار مسلماً با کمبود مواجه خواهیم شد.

وی در عین حال معتقد است در صورت همکاری بانک‌مرکزی، وزارت صمت، گمرک و استاندارد و تخصیص به موقع ارز برای بخشی از قطعات خارجی مورد نیاز و صدور به موقع مجوز برای واردات این نیاز نیز تأمین خواهد شد.

کاظمی‌ در ادامه از دولت درخواست کرد، مسیر ثبت‌سفارش برای واردات قطعات مورد نیازی که مشابه داخلی ندارند را باز کند تا با افزایش واردات قطعات یدکی مورد نیاز در دو ماه آینده با کمبودی در بازار روبه‌رو نشویم.

سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو در عین حال با اشاره مشکلات ارزی و عدم تأمین به موقع ارز برای تأمین مواد و قطعات مورد نیاز در کشور هشدار داد: با ادامه روند کنونی تأمین ارز ظرف ماه‌های آتی بازار قطعه یدکی با کمبود جدی مواجه خواهد شد.

کاظمی‌گفت: در صورتی که نرخ ارز به حدود ۱۰ هزار تومان کاهش یابد و دولت مسیر واردات را هموار سازد ضمن تأمین کل نیاز بازار کشور، قیمت قطعه یدکی را به نرخ سه سال قبل باز می‌گردانیم.

وی در پایان به آمار تولید قطعه یدکی در کشور اشاره و خاطر نشان کرد: با وجود تردد ۲۲ میلیون خودرو در کشور تردد و از سویی تعداد بالای کارخانجات تولیدی قطعه یدکی در کشور، همچنان هم این میزان تولید پاسخگوی نیاز این تعداد خودرو در کشور نیست و ناگزیر هستیم که حدود۳۰ تا ۴۰ درصد از نیاز بازار را وارد نماییم که این امر نیاز به اختصاص ارز با قیمت مناسب است.