الکترونیکی شدن خدمات دولتی به کجا رسید؟ با الکترونیکی شدن خدماتی مانند نقلوانتقال املاک مسکونی، ثبتنام سجام و خدمت یکپارچه استعلام شبا، اکنون حذف دفترچه بیمه، مالیات بر ارث و یکپارچهسازی قبوض در انتظار نوبت برای الکترونیکی شدن قرار دارند. به گزارش ایسنا، «دولتهمراه» راهاندازی شده تا با بهرهگیری از آن، مردم بهجای مراجعه حضوری […]
الکترونیکی شدن خدمات دولتی به کجا رسید؟
با الکترونیکی شدن خدماتی مانند نقلوانتقال املاک مسکونی، ثبتنام سجام و خدمت یکپارچه استعلام شبا، اکنون حذف دفترچه بیمه، مالیات بر ارث و یکپارچهسازی قبوض در انتظار نوبت برای الکترونیکی شدن قرار دارند.
به گزارش ایسنا، «دولتهمراه» راهاندازی شده تا با بهرهگیری از آن، مردم بهجای مراجعه حضوری برای دریافت خدمات دولتی، هر زمان و هر جا این خدمات را دریافت کنند و به همین دلیل است که حل چالشهای آلودگی هوا، اشتغال، حفظ محیطزیست، حقوق شهروندی و ایجاد بهرهوری، با بهرهگیری از خدمات دولت همراه میسر میشود.
همچنین بارها از سوی کارشناسان گفته شده اگر در راستای تسریع راهاندازی دولت الکترونیکی تلاش کنیم، فساد کاهش مییابد و مردم نباید برای دریافت خدمات به طبقات بالای یک ساختمان اداری بروند. در نتیجه با «دولت همراه» به جای اینکه نیاز باشد مردم برای دریافت خدمات مراجعه کنند، میتوان خدمات دولتی را همهوقت و همهجا به مردم ارائه داد. این ویژگی متمایز دولت همراه نسبت به گروههاست.
این روزها و در شرایطی که به دلیل شیوع کرونا در کشور، یکی از مهمترین راههای جلوگیری از گسترش بیشتر این ویروس، تا حد ممکن خانهنشینی و رعایت فاصلهگذاری اجتماعی عنوان شده، دولت الکترونیک و ارائه خدمات دولتی بهصورت غیرحضوری و الکترونیکی یکی از مهمترین اقداماتی است که میتواند مورد توجه افرادی که به این خدمات نیاز دارند قرار بگیرد.
هرچند به نظر میرسد برخی دستگاهها تمایل چندانی برای یکپارچه کردن خدمات الکترونیکی ندارند. برخی سازمانها میانهای با الکترونیکی شدن ندارند، برخی روش خود را برای ارائه خدمات به صورت الکترونیکی در پیش میگیرند و شاید تنها عده معدودی درخواست وزارت ارتباطات برای یکپارچه شدن خدمات را اجابت کنند. برای مثال یکی از قدمهایی که دولت میتواند در راستای الکترونیکی شدن بردارد، حذف قبوض کاغذی است و وزارت ارتباطات هم ادعا میکند ظرفیت کامل دولت الکترونیکی فراهم است که تمام قبوض را به صورت الکترونیکی صادر کند.
حذف دفترچههای بیمه هم از مواردی است که سالهاست مطرح شده البته هنوز به نتیجه نرسیده است. شیوه ساده برای این کار این است که با مراجعه بیمار، اسم شخص و کدملی را دریافت میکنند، اطلاعات از سیستم وزارت بهداشت وارد مرکز تبادل داده و به بیمه فرستاده میشود و در نهایت استعلام میکنند که مراجعهکننده از طرف بیمه استحقاق دارد یا خیر و اطلاعاتش به مرکز درمانی داده میشود که در شبکه نیز ثبت شده است.
در این راستا رضا باقریاصل؛ دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور در توئیتر خود نوشته است: از ۱۰ دسته خدمات الکترونیکی منتخب دور اول چند خدمت به نتیجه رسیده، نقلوانتقال املاک مسکونی، ثبتنام الکترونیکی سجام و خدمت یکپارچه استعلام شبا. منتظر نهایی شدن نسخه الکترونیکی، حذف دفترچه بیمه، مالیات بر ارث، یکپارچهسازی قبوض و مجامع الکترونیکی هستیم.
او همچنین در پاسخ به کابری که نوشته بود برای انجام هر یک از این کارها باید به دفاتر خدماتی مراجعه کرد، نوشت: ارجاع به هر دفتر خدماتی یا دکان ضددولت الکترونیکی است یا نقص خدمت الکترونیکی یا دوران گذار برای راضی کردن صاحبان فرآیندهای سنتی.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.