قیمت سیان جی در ایران یکهفتم بنزین آزاد علیرغم مزیتهای سوخت سیانجی و ظرفیتهای موجود، آنطور که باید به این سوخت توجه نشده است و این در حالی است که قیمت سیانجی در ایران یکهفتم بنزین آزاد و یکسوم بنزین یارانهای است. بهگزارش ایسنا، با یک نگاه کلی به آمار جهانی میتوان گفت، تعداد ۲۷ […]
قیمت سیان جی در ایران یکهفتم بنزین آزاد
علیرغم مزیتهای سوخت سیانجی و ظرفیتهای موجود، آنطور که باید به این سوخت توجه نشده است و این در حالی است که قیمت سیانجی در ایران یکهفتم بنزین آزاد و یکسوم بنزین یارانهای است.
بهگزارش ایسنا، با یک نگاه کلی به آمار جهانی میتوان گفت، تعداد ۲۷ میلیون و ۷۰۰ هزار خودروی گازسوز در حال تردد هستند که ما به ازای آن ۳۲ هزار و ۵۰۰ جایگاه سوخت در اقصی نقاط جهان سیانجی این خودروها را تأمین میکنند. سهم برزیل در میان کشورهایی که از طرفداران و متقاضیان مصرف این نوع سوخت هستند، در حالی که مالکیت یکمیلیون و ۷۸۱ هزار و ۱۰۲ خودروی سیانجیسوز را از آن خود کرده است، به میزانی است که با داشتن ۱۸۰۵ جایگاه سالانه رقمی در حدود ۱۴۴میلیون و ۵۳۵ هزار و ۶۳۶ مترمکعب گاز میسوزاند.
هندیها نیز با داشتن یکمیلیون و ۸۰۰ هزار خودرو و ۹۳۶ جایگاه، در سال ۱۶۳ میلیون و ۲۱۰ هزار مترمکعب گاز میسوزانند، آرژانتین نیز با داشتن دومیلیون و ۴۰۰ هزار خودرو در کنار ۱۹۳۹ جایگاه سوخت، مصرف سالانهاش به ۲۳۹ میلیون و ۸۱۵ هزار متر مکعب میرسد. همچنین در حالحاضر در کرهجنوبی ۴۰ هزار و ۵۳۲ خودرو سیانجیسوز وجود دارد که با سوختگیریشان در مجاورت ۲۰۱ جایگاه سوختی که در این کشور وجود دارد سالانه عقربه مصرفشان به ۹۳ میلیون مترمکعب میرسد.
نکته قابلتوجهی که در این بخش خودنمایی میکند بر این مبناست که کشورهایی مانند برزیل، آرژانتین، هند و کرهجنوبی که هریک به ترتیب سهمشان از مجموع ذخایر گازی جهان ۰٫۱۹درصد، ۰٫۲۱درصد، ۰٫۵۷درصد و ۰٫۰۳درصد است، از جمله دولتهایی هستند که با داشتن منابع گاز طبیعی حداقلی و علیرغم محرومیت از این ذخایر با سیاستگذاری که در این راستا جهت سوق دادن بازار مصرف پیریزی کردهاند، به گونهای شرایط را مهیا ساختهاند تا با گازهای جایگزین از سناریوی توسعه مصرف سیانجی جا نمانند. چین که در آسیا گوی سبقت را از سایر کشورها ربوده است با داشتن ۱٫۵۹ درصد ذخیره گازی درجای از بزرگترین دارندگان خودروهای گازسوز محسوب میشود.
از سوی دیگر طبق اعلام شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران، قیمت CNG در دنیا به نسبت ایران تفاوت دارد، بهگونهای که در آرژانتین قیمت این سوخت یکسوم بنزین، در چین یکدوم قیمت بنزین، در برزیل یکسیزدهم بنزین، در پاکستان یکپنجم بنزین در روسیه یکسوم بنزین در هند یکدوم قیمت بنزین و در ترکیه ۰٫۸ قیمت بنزین است، اما در کشور ما با قیمت ۴۵۰ تومانی CNG معادل یکهفتم بنزین آزاد و یکسوم بنزین یارانهای است.
ایران با داشتن ۳۴تریلیون منابع گازی همچنان نتوانسته است از این ظرفیت خود در بخش سوخت جهت سوق دادن بازار به سمت سیانجی سوز ساختن خودروها قدم مؤثری بردارد که انتظار میرود با دریافتن اهمیت این موضوع گامهای جدیتری در این خصوص برداشته شود.
فریبرز رشیدی؛ استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر درخصوص مزایای سوخت سیانجی گفت: امسال ۳۰درصد به خودروهای سیانجی سوز در کل دنیا افزوده شده است، از این میزان سهم، چقدر به ایران تعلق دارد؟ در سالهای اخیر بهرغم افزایش ظرفیت تولید و توزیع سیانجی در کشور، زیرساخت استفاده از آن کمتر مورد توجه قرار گرفته است که با امضای مصوبه اخیر و همکاری خودروسازها میتوان امیدوار بود که سهم ایران در تولید یا ورود خودروهای دوگانهسوز دنیا افزایش یابد.
وی با بیان اینکه برخی دارندگان خودروهای دوگانهسوز از گزینه کاهش شتاب خودرو به عنوان نقص سوخت سیانجی نام میبرند، اظهار کرد: من معتقدم حتی اگر چنین گزینهای واقعیت داشته باشد، بهتر است که تمام خودروهای حملونقل عمومی از آن استفاده کنند، زیرا که باعث کاهش حوادث جادهای که در اثر سرعت پیش میآید، میشود. بنابراین اینکه از سوخت سیانجی برای حملونقل عمومی استفاده شود و وانتبارها، تاکسیها و ونها در اولویت نخست دوگانهسوز کردن باشند، در واقع مصداق این جمله تبدیل تهدید به فرصت تلقی میشود.
استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر از کاهش ۹۰درصدی گازهای سوخت سیانجی به نسبت بنزین در خودروها به عنوان مهمترین مزیت این نوع سوخت نام برد و افزود: این میزان از کاهش آلایندگی به حفظ محیطزیست کمک بسیار بزرگی میکند. هماکنون در کشورهای آمریکای جنوبی و شمالی استفاده از سیانجی به عنوان سوخت خودرو شتاب گرفته است و حتی کشورهایی نظیر پاکستان و هندوستان نیز در حال سبقت از ایران هستند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.