توسعه خدمات مبتنی بر AI به علت شیوع کرونا

توسعه خدمات مبتنی بر AI به علت شیوع کرونا بررسی پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی فاوا از تأثیر اپیدمی‌کرونا بر وضعیت کسب‌وکارهای حوزه ICT نشان می‌دهد شیوع کرونا، خدمات هوش‌مصنوعی و تجارت الکترونیک را افزایش داد. به گزارش مهر، کووید۱۹ به طور مستقیم آثار اقتصادی منفی روی زنجیره عرضه، تقاضا، بازارهای مالی، سرمایه‌گذاری، تولید […]

توسعه خدمات مبتنی بر AI به علت شیوع کرونا

بررسی پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی فاوا از تأثیر اپیدمی‌کرونا بر وضعیت کسب‌وکارهای حوزه ICT نشان می‌دهد شیوع کرونا، خدمات هوش‌مصنوعی و تجارت الکترونیک را افزایش داد.

به گزارش مهر، کووید۱۹ به طور مستقیم آثار اقتصادی منفی روی زنجیره عرضه، تقاضا، بازارهای مالی، سرمایه‌گذاری، تولید و تجارت بین‌المللی دارد که نتایج آن می‌تواند موقعیت ژئوپلیتیک کشورها را در جهان دستخوش تغییر کند.

هرچند تاکنون آمار دقیق و رسمی‌درباره خسارت ظهور ویروس کرونا در جهان منتشر نشده اما در این رابطه پیشبینی‌های متعددی برای تغییرات رشد اقتصادی، کاهش اشتغال، تولید، سرمایه‌گذاری و هزینه‌های تحمیلی بر تجارت بین‌المللی توسط سازمان‌های بین‌المللی منتشر شده و تأثیرات این بحران، بر صنایع و کسب‌وکارها در همه بخش‌ها قابل لمس است.

اگرچه نحوه کنترل شیوع کرونا و کم شدن ارتباطات انسانی غیرضروری برای قطع زنجیره این بیماری روی مشاغل گوناگون با توجه به نوع خدمات و بستر ارائه آنها تأثیر گذاشته است، اما شواهد نشان می‌دهد که برخی از کسب‌وکارها به ویژه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در زمان قرنطینه نیز، فعالیت خود را ادامه داده و حتی نسبت به گذشته از رشد نیز برخوردار شده‌اند.

سیاست قرنطینه که با تغییر الگوی کاری و مصرف کاربران همراه بوده، اگرچه روی برخی بخش‌های اقتصادی تأثیر منفی داشته اما توانسته با ظرفیت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات، کشورها را از خطر تعطیلی کامل نجات دهد.

در این راستا پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی فاوا ، وضعیت کسب‌وکارهای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشورهای جهان را در پی بحران کرونا مورد بررسی قرار داده است.

پیمایش وضعیت کسب‌وکارهای فناوری خارجی در دوران کرونا

بررسی‌های پژوهشکده سیاستپژوهی و مطالعات راهبردی فاوا نشان می‌دهد که برخلاف کاهش شدید ارزش سهام در بخش‌های پتروشیمی‌و صنعتی، شرکت‌های حوزه فناوری در ابتدا و با شوک اولیه از بحران کرونا نرخ کاهشی محدودتری را در ارزش بازار تجربه کرده‌اند و در ادامه نیز برخی از شرکت‌ها مانند آمازون و نتفلیکس در مسیر رشد قرارگرفته اند.

بحران کرونا با تعطیلی کارخانجات در چین موجب شده بر زنجیره تولید و تأمین بسیاری بخش‌ها در کشورهای مختلف جهان تأثیرات مخربی به جای بگذارد.

با توجه به نقش کلیدی چین در زنجیره‌های تأمین جهانی می‌توان پیشبینی کرد که کاهش تولید در چین خیلی زود بر کسب‌وکارهای سراسر دنیا تأثیر منفی خواهد داشت.

در همین رابطه دولت فرانسه از شرکت‌ها خواسته است تا در مورد وابستگی بیش از حد به چین در رابطه با مواد خام و قطعات، تجدیدنظر کنند. اختلال در زنجیره تأمین، منجر به مشکلاتی در میزان فروش تلفن‌های هوشمند نیز شده است.

انتظار می‌رود میزان فروش این تجهیزات در چین برای فصل اول ۲۰۲۰ حدود ۲۰ درصد کاهش یابد که در سطح جهانی این میزان برابر ۱۰درصد است.

کمپانی هواوی نیز به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده گوشی هوشمند در چین و یکی از بزرگ‌ترین‌ها در جهان، به‌صورت مستقیم تحت‌تأثیر مشکلات ناشی از گسترش ویروس کرونا قرار گرفته است.

بررسی میزان ترافیک آنلاین حوزه‌های مختلف نیز نشان می‌دهد که میزان خرید و فروش در بسیاری صنایع مانند تجهیزات ورزشی، لوازم منزل، کالاهای لوکس و گردشگری رو به کاهش گذاشته و درنتیجه کاهش تراکنش‌های بانکی و بیمه‌ای آنلاین را نیز سبب شده است.

در مقابل، حجم خریدهای آنلاین سوپرمارکتی و خرده فروشی در کنار میزان عرضه و تقاضای خدمات رسانه‌ای و ارتباطاتی در بسیاری از مناطق دنیا افزایش داشته است.

برای مثال، شرکت آمازون اعلام کرده است که تنها در آمریکا ۱۰۰ هزار نیروی جدید استخدام می‌کند. همچنین، قرار است دستمزد کارکنان این شرکت در اروپا و سایر نقاط جهان نیز افزایش یابد.

در همین رابطه، فروش مواد غذایی آنلاین و برنامه‌های تحویل مواد غذایی روزانه با رشد بسیاری در چین روبه‌رو بوده است. به گفته خرده فروشی Carrefour میزان تحویل سبزیجات نسبت به سال گذشته رشد ۶۰۰ درصدی داشته است.

بررسی‌های پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی فاوا، همچنین نشان می‌دهد که توسعه خدمات مبتنی بر فناوری‌های نوین مانند هوش مصنوعی مانند چت روبات‌ها، روبات‌ها، عینک‌های ضد تب و پهپادهای ضد عفونی کننده و مراقبتی و پزشکی از راه دور نیز پیامدهای بحران کرونا در کسب‌وکارهای حوزه فناوری هستند.

متکی بر توسعه این خدمات و کسب‌وکارها پیش‌بینی شده است رشد بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات چین که در ابتدای سال ۲۰۲۰ با کاهش ۱۰درصدی روبه‌رو شده در انتهای سال ۲۰۲۰ به رشد ۵٫۵ درصد افزایش یابد.

برای مثال شرکت تجاری علی بابا یکی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌های تجارت الکترونیکی در چین با اتکاء به زیرساخت‌های ارتباطی و اطلاعاتی خود در حوزه مراقبت‌های بهداشتی ورود کرده است.

این شرکت خدمات تحویل دارو را برای افرادی که برای درمان بیماری‌های مزمن نیاز به دارو دارند، راه‌اندازی کرده است.

همچنین بازوی تحقیقاتی علی‌بابا، الگوریتم هوش‌مصنوعی جدیدی را برای تحلیل اسکن‌های توموگرافی کامپیوتری (CT) تهیه کرده است. واحد پردازش ابری شرکت تجاری علی‌بابا بسترهای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری خود را برای تسریع در یافتن توالی ژنوم ویروس و تولید واکسن بیماری در اختیار مؤسسات تحقیقاتی جهانی قرار داده است.

بزرگ‌ترین موتور جستجوی چین نیز در حال‌حاضر یک بستر مشاوره آنلاین برای هرگونه سؤال پزشکی و به صورت رایگان اجراء کرده است. همچنین این شرکت یک مدل هوش‌مصنوعی را برای شناسایی افرادی که ماسک محافظ ندارند تهیه کرده است.

شرکت تجاری Tencent یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های بازی‌های ویدیویی در جهان است که محبوب‌ترین پلتفرم پیامرسانی چین WeChat را نیز اجراء می‌کند. این شرکت خدمات مشاوره بهداشت آنلاین را از طریق WeChat راه‌اندازی کرده است.

بررسی‌های انجام شده، نشان می‌دهد که نظایر این خدمات توسط بسیاری از کسب‌وکارهای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشورهای مختلف مانند کره‌جنوبی، هنگ‌کنگ، استرالیا، سنگاپور، اسپانیا، فرانسه، سوئیس و سوئد توسعه یافته است.