ایران در میان بالاترین نرخ رشد علمی در سال ۲۰۱۹ سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: کشورهای چین، ایران و ترکیه در سال ۲۰۱۹ میلادی بالاترین نرخ رشد علمیرا به خود اختصاص دادند. محمدجواد دهقانی در گفتوگو با ایرنا، به تأثیر احتمالی تحریمها بر رتبهبندی بینالمللی دانشگاههای ایران اشاره کرد و اظهار داشت: یکی […]
ایران در میان بالاترین نرخ رشد علمی در سال ۲۰۱۹
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: کشورهای چین، ایران و ترکیه در سال ۲۰۱۹ میلادی بالاترین نرخ رشد علمیرا به خود اختصاص دادند.
محمدجواد دهقانی در گفتوگو با ایرنا، به تأثیر احتمالی تحریمها بر رتبهبندی بینالمللی دانشگاههای ایران اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از مهمترین مسائلی که در آزمایشگاههای تحقیقاتی کشور وجود دارد، تجهیزات است که درحالحاضر بسیاری از دانشگاهها تجهیزاتی سفارش داده اما هنوز آن را دریافت نکردهاند.
وی افزود: دستیابی به مواد اولیه و تجهیزات برای انجام تحقیقات به میزان کم یا به سختی صورت میگیرد که باعث کاهش میزان فعالیتهای علمی میشود.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، دیگر مشکلات پیشروی محققان را محدودیتهای آنان برای شرکت در کنفرانسهای بینالمللی، ارائه مقالات یا چاپ آن در نشریات بینالمللی عنوان کرد.
دهقانی به رشد علمی ایران در سالهای ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ با وجود تحریمها اشاره کرد و گفت: با وجود این محدودیتها، رشد علمی ایران در سال ۲۰۱۹ نسبت به ۲۰۱۸ افزایش داشت و به چیزی حدود ۹٫۵۹ درصد در مقایسه با سال ۲۰۱۸ رسید.
این مسؤول پایگاه استنادی علوم جهان اسلام درباره میزان تولید علم ایران در سال ۲۰۱۹ اظهار داشت: در میان ۲۵ کشور برتر دنیا در زمینه تولید علم، کشورهای چین با ۱۱٫۹ درصد، ایران ۹٫۵۹ درصد و ترکیه ۶٫۲۵ درصد بالاترین نرخ رشد را داشته اند.
وی درباره سهم ایران در تولید علم دنیا در ۲۰ سال گذشته، خاطرنشان کرد: سهم ایران در تولید علم ۲۰ سال قبل فقط یکدهم درصد بود و در حالحاضر این سهم به دو درصد رسیده است. کشورهای اسلامیدر ۲۰ سال گذشته تاکنون سهم ۱۰درصدی از تولید علم به خود اختصاص دادند که در این میان، سهم ایران از این میزان دو درصد است.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، وضعیت ایران را از نظر تولید علم مناسب ارزیابی کرد و ادامه داد: ایران در زمینه فناوری نانو سرمایهگذاریهای مناسبی انجام داد و با ایجاد گفتمان، ستاد نانو در دفتر ریاست جمهوری تأسیس و با حمایت از مباحث علمی و کاربردی، ایران در این زمینه صاحبنظر شد.
دهقانی رتبه ایران در عرصه فناوریهای نانو را چهارم در دنیا عنوان کرد و گفت: اگر توجه ایران به سایر علوم به همین صورت باشد و هر دو بُعد کمیو کیفی مورد توجه قرار گیرد شاهد توسعه و شکوفایی علمیکشور خواهیم بود.
تأسیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در چهارمین نشست آموزشعالی و تحقیقات علمیکشورهای اسلامی در اکتبر ۲۰۰۸ در باکو پایتخت آذربایجان به تأیید رسید و بر این اساس دانشگاهها و مؤسسات تحقیقاتی کشورهای اسلامی موظف به همکاری با این پایگاه هستند.
در سال ۱۳۸۷ شورای گسترش آموزشعالی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایجاد این پایگاه بهصورت یک مؤسسه پژوهشی مستقل، اساسنامه و تشکیلات سازمانی آن را تصویب کرد. هماکنون تمام کشورهای اسلامیدر پنج منطقه مختلف از جمله جنوب شرقی آسیا، کشورهای عربی، کشورهای اسلامی غیرعربی قاره آفریقا، کشورهای آسیایمرکزی و منطقه قفقاز و سایر کشورهای اسلامیدر منطقه خاورمیانه، اروپا و آمریکایجنوبی امکان بهرهبرداری از خدمات ISC را دارند.
برخی فعالیتهای مهم این پایگاه از بدو تأسیس تاکنون عبارتند از:
– نمایهسازی نشریات معتبر کشورهای اسلامیدر تمام حوزههای موضوعی و به زبانهای مختلف به منظور ایجاد یک شبکه علمیدر جهان اسلام.
– ارزیابی مستمر نشریات با هدف ارتقای شبکه علمیکشورهای اسلامی.
-پایش مستمر جایگاه علمیکشورهای مختلف دنیا و بهخصوص کشورهای اسلامیبه منظور اطلاع از شکافها و نقاط قوت و ضعف کشورهای اسلامیدر حوزههای مختلف علمی.
– رتبهبندی و ارزیابی دانشگاههای دنیا، کشورهای اسلامی و نیز کشور براساس شاخصهای مصوب.
– تهیه گزارشهای مختلف در حوزه علم و فناوری کشورها و نیز دانشگاههای کشورهای اسلامیو برگزاری کارگاههای ارتقای اثربخشی پژوهش در دانشگاهها و مؤسسات پژوهشی.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.