کاهش تقاضا، بازار بنزین را برهم زد

کاهش تقاضا، بازار بنزین را برهم زد  با شیوع ویروس کووید۱۹ در جهان، شاهد توقف بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی، نزدیک به صفر شدن تقاضای حمل‌ونقل هوایی و کاهش شدید مصرف نفت‌گاز و بنزین بودیم که سبب کاهش تقاضای پالایشگاه‌ها برای نفت شد و این موضوع کاهش شدید قیمت نفت‌خام و فرآورده‌های نفتی را به دنبال […]

کاهش تقاضا، بازار بنزین را برهم زد

 با شیوع ویروس کووید۱۹ در جهان، شاهد توقف بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی، نزدیک به صفر شدن تقاضای حمل‌ونقل هوایی و کاهش شدید مصرف نفت‌گاز و بنزین بودیم که سبب کاهش تقاضای پالایشگاه‌ها برای نفت شد و این موضوع کاهش شدید قیمت نفت‌خام و فرآورده‌های نفتی را به دنبال داشت.

به گزارش ایسنا، تقاضا برای بنزین در آمریکا و سایر کشورهای جهان با دستور مقامات برای ماندن مردم در خانه به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا که رفت‌وآمدها را محدود کرده، به شدت کاهش پیدا کرده، با دستور دولت آمریکا برای ماندن مردم در خانه، افت تقاضا برای بنزین شدت گرفت و در یک هفته ۳۰ درصد کاهش یافت. کاهش مصرف بنزین در آمریکا منعکس‌کننده وضعیت مشابه در اسپانیا و ایتالیاست که شدیدترین قرنطینه را در میان کشورهای اروپایی اعمال کرده‌اند. تقاضا برای بنزین در این منطقه حدود ۸۵ درصد کاهش داشته است.

آمار هفتگی دولت آمریکا نشان داد که عرضه بنزین در بازار کمترین میزان از سال ۱۹۹۴ بوده است. اگرچه این کاهش به شدت کاهش فروش بنزین به مصرف‌کنندگان معمولی نبوده است اما احتمالاً با دریافت سوخت کمتر از سوی فروشندگان، شدت خواهد گرفت. پالایشگاه‌ها تولیدشان را کاهش داده اند زیرا ذخایر سوخت در مخازن افزایش پیدا کرده و به نوبه خود باعث پایین رفتن قیمتهای نفت شده است. طبق برآورد برخی از تحلیلگران، تقاضای جهانی برای نفت ممکن است حداکثر ۳۰ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کند.

مشتری بنزین در اروپا کم شد

کشورهای اروپایی هم با کاهش مصرف بنزین روبه‌رو شده‌اند. طبق اعلام شرکت خط لوله CLH Group، تقاضا برای بنزین در اسپانیا در هفته منتهی به ۲۹ مارس بر مبنای سالانه ۸۳ درصد کاهش پیدا کرد. انجمن فروشندگان بنزین انگلیس هم اعلام کرد فروش بنزین در این کشور در اواخر مارس ۶۶ درصد در مقایسه با میانگین دو ماه پیش از آن کاهش داشت.

  بیژن زنگنه؛ وزیر نفت در رابطه با شرایط ایران در بازار بنزین گفت: در طول بیش از ۲۰ سالی که در صنعت نفت فعالیت می‌کنم و پیش‌تر از آن را هم دیده بودم، در تاریخ صنعت نفت سابقه نداشته که سوددهی پالایشگاه‌ها به‌شدت پایین بیاید و بسیاری از آنها به حد زیان‌دهی برسد، به‌نحوی که هم‌اکنون قیمت بیشتر فرآورده‌های خروجی پالایشگاه‌ها از نفت‌خام کمتر شده است و ترجیح می‌دهند تولیدی نداشته باشند.

به گفته وی، ذخیره‌سازی‌های نفت‌خام و فرآورده‌ها در ایران و دیگر کشورها افزایش قابل‌توجهی یافته به نحوی که ما اکنون به رقم بی‌سابقه‌ای در ذخیره‌سازی بنزین رسیده‌ایم که تاکنون سابقه نداشته است.

کاهش فروش فرآورده‌های نفتی و کاهش فعالیت پمپ بنزین‌ها نیز از دیگر تبعات اقتصادی ویروس کرونا در ایران است که بخشی از جایگاه‌های عرضه بنزین ناچار شدند نیروهای خود را تعدیل کنند.

همچنین حسن ضیاکاشانی؛ مدیرعامل اسبق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران درباره وضعیت بازار صادرات بنزین در ایران و دنیا به ایسنا، گفت: اوضاع عرضه بنزین و مصرف آن به دلیل شیوع ویروس کرونا کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: قبل از شیوع این ویروس میزان مصرف بنزین در ایران حدود ۱۱۰ میلیون لیتر در روز بود که اکنون این عدد به حدود ۶۰ میلیون لیر کاهش یافته که این اعداد بیانگر کاهش رفت‌وآمد و تقاضاست.

این کارشناس حوزه سوخت با بیان اینکه با کاهش مصرف از میزان صادرات کاسته می‌شود، تأکید کرد: تنها راه بهبود این مسأله ریشهکن کردن ویروس کروناست، باید کل دنیا به توصیه‌های بهداشت جهانی توجه کنند و به‌گونه‌ای رفتار شود که کرونا از روی کره‌زمین محو شود و یا حداقل بروز و ظهور آن تا این میزان آسیبزا نباشد.

کاشانی با بیان اینکه بازگشت به شرایط گذشته در زمان کم محقق نمی‌شود، تصریح کرد: هرچه برای از بین رفتن این ویروس تلاش بیشتری صورت گیرد، می‌توان نسبت به بازگشت به دوران سابق امیدوارتر بود.