اوراق کردن یا مزایده ؛ سرنوشت خودروهای متروکه بالای ۲۵۰۰ سی‌سی

 اوراق کردن یا مزایده  ؛ سرنوشت خودروهای متروکه بالای ۲۵۰۰ سی‌سی طبق اعلام مسؤولان سازمان اموال تملیکی، براساس پیگیری‌های به‌عمل آمده و صدور بخشنامه‌ای از سوی گمرک ایران، خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی متروکه در حال تحویل به سازمان هستند. این خودروها در نهایت به شرط صادرات در مزایده‌های عمومی‌ مطرح و در صورت عدم فروش […]

 اوراق کردن یا مزایده  ؛ سرنوشت خودروهای متروکه بالای ۲۵۰۰ سی‌سی

طبق اعلام مسؤولان سازمان اموال تملیکی، براساس پیگیری‌های به‌عمل آمده و صدور بخشنامه‌ای از سوی گمرک ایران، خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی متروکه در حال تحویل به سازمان هستند. این خودروها در نهایت به شرط صادرات در مزایده‌های عمومی‌ مطرح و در صورت عدم فروش به شرط صادرات به صورت اوراقی تعیینتکلیف می‌شوند.

به گزارش ایسنا، حسین میرمعینی؛ عضو هیأت مدیره و معاون بهره‌برداری و فروش سازمان اموال تملیکی ، درخصوص اینکه چه ضوابطی در رابطه با خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی وجود دارد و آیا تاکنون اقدامی‌در رابطه با متروکه‌شدن آن‌ها انجام شده یا خیر، می‌گوید دررابطه با متروکه شدن خودروها و تحویل آن‌ها به سازمان اموال تملیکی مسائل و موانعی وجود داشت که مهم‌ترین آن‌ها ممنوع‌الورود شدن این وسایل‌نقلیه به داخل سرزمین اصلی بوده است. از سوی دیگر دلیل عدم امکان تعیین تکلیف خودروهای زیر ۲۵۰۰ سی‌سی، عدم صدور مجوز استاندارد است. برای اخذ مجوز استاندارد نیاز به اوراق فنی و وجود نمایندگی معتبر است، اما با توجه به این که سازمان اموال تملیکی واردکننده این خودروها نیست، لذا امکان صدور مجوز براساس ضوابط از سوی سازمان استاندارد امکان‌پذیر نخواهد بود و این موضوع باعث دپوی این اموال در انبارهای سازمان و گمرک می‌شود که کسر مدل، افت قیمت و خارج شدن از حیز انتفاع را به همراه دارد.

میرمعینی ادامه داد: براین اساس مقرر شد مراتب جهت استحضار و صدور اوامر طی گزارشی برای هیأت وزیران ارسال شود تا در صورت امکان راهکار اجرایی تعیینتکلیف اموال دولت خارج از ضوابط ابلاغی استاندارد بررسی شود.

عضو هیأت‌مدیره سازمان اموال تملیکی با اشاره به اینکه خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی متروکه می‌شوند و باید در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار گیرند، گفت: قبلاً این خودروها به دلیل ممنوعیت به سازمان تحویل نمی‌شدند اما در نهایت توانستیم براساس قانون نسبت به تحویل آنها دستورات لازم را اخذ کنیم و اکنون دو هفته‌ای است که طی بخشنامه صادره خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی به سازمان اموال تملیکی تحویل می‌شوند.

اما در حالی باید خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی متروکه شوند که در گزارش اخیر گمرک در رابطه با آخرین وضعیت ترخیص خودروهای دپوشده، اعلام شده بود که از حدود ۲۲۷ دستگاه موجود در گمرک خرمشهر ۷۳ دستگاه سفارش آمریکا و ۱۵۴ دستگاه بالای ۲۵۰۰ سی‌سی هستند که نسبت به ترخیص ۱۴۴ خودرو جهت تردد در منطقه آزاد و بار رعایت مقررات مربوطه اقدام شود.

بر این اساس درمورد خودروهای اروندی که بالای ۲۵۰۰ سی‌سی هستند نیز اقدام شده است که میرمعینی درباره آنها توضیح داد: مناطق آزاد طبق مقررات خود مدیریت شده و مجوزهای خاص دارند، از اینرو ترخیص خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی در این مناطق فقط جهت تردد در مناطق آزاد است و در سرزمین اصلی این اتفاق نخواهد افتد.

وی یادآور شد: خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی که در گمرک باقی مانده و امکان تردد در سرزمین اصلی را ندارند متروکه شده و در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار می‌گیرند که در نهایت به شرط صادرات در مزایده‌های عمومی ‌مطرح خواهند شد و در صورت عدم فروش به شرط صادرات به صورت اوراقی تعیینتکلیف می‌شوند.