کرونا بیاموزد !

کرونا بیاموزد !       چند وقتی است که خیلی‌ها دست به قلم شده و در فواید کرونا و درس‌آموزی از این ویروس و قابلیت‌های این بزرگ تاج‌دار کوچک! یادداشت و دلنوشته و سخنرانی و حتی مقالات، فرمایش کرده‌اند و جَو جوری شده که ممکن است نامبرده را مستحق نشان و مدال افتخار دانسته و ردای […]

کرونا بیاموزد !

      چند وقتی است که خیلی‌ها دست به قلم شده و در فواید کرونا و درس‌آموزی از این ویروس و قابلیت‌های این بزرگ تاج‌دار کوچک! یادداشت و دلنوشته و سخنرانی و حتی مقالات، فرمایش کرده‌اند و جَو جوری شده که ممکن است نامبرده را مستحق نشان و مدال افتخار دانسته و ردای قهرمانی بر تن پوشانده، بر سر گرفته و حلواحلوا کنند!

     اما از انجا که جنابمان میل عجیبی داریم که به چشم آمده و خلاف جهت برویم که خلق ما را به هم نشان داده و ذوق‌مان را بکنند ! تصمیم گرفتیم سرنا را از سر گشادش بنوازیم و حال که بازار آموزش و یادگیری و تلمذ و استادی داغ است ما هم چند چیزی را به این ویروسی بدقلق ردای استاد بر تن کرده و در همه دنیا یله و رها شده عرض کنیم، شاید خلق‌ا… مجیز گو ما را هم تحویل گرفته و از استادی ما بر استادشان، درس‌ها آموخته و دست بالای دست بسیار است را از بر کنند !

      کرونا خان باید بفهمد که این تعریف و تمجید‌ها و درس‌آموزی و استاد استاد گفتن خلق‌ا… را خیلی جدی نگیرد و مراقب باشد مغرور نشود که همین مردمان، صبح تا شب با آب و صابون و الکل و وایتکس و حرارت و ماسک و خوردن میوه و گرمی‌جات و کلی پرهیز و مراقبت و مواظبت، کمر به قتل ایشان بسته‌اند و این تعریف‌ها نه از علاقه و ارادت است و حتی نه از تحقیق و تفحص، همه از سر ترس است و می‌خواهند با این کار، از مفتخر شدن به الطاف‌گیرایی آن جناب، جان سالم به در برند!

      امروز را نبینید که همگان در وصف بزرگی و استاد تمامی شما شعر و مقاله و فرضیه علمی صادر می‌کنند فرداروز که بار سفر بستی یا به کنج عزلت نشستی و گَرد پیری و بی‌رمقی بر چهره‌ات نشست، حتی یادشان می‌رود که نام جنابتان چه بود چه رسد که از رسم و راه و درس و مشقت  سخن بگویند و بر رفته و نرفته‌ات دعای خیر کنند!

     بزرگ‌شان که همان سازمان بهداشت جهانی است، اخیراً فرمایش کرده که ثابت نشده که کرونا از طریق تماس با سطوح، منتقل می‌شود، چهار روز پیش می‌گفت، جنابتان از طریق هوا منتقل نمی‌شوید، چند روز قبل‌تر گفته بود از زمینی و هوایی و دریایی منتقل شده و راه گریزی نیست! یک روز ماسک و دستکش را رد می‌کند یک روز ضرورت آن را گوشزد، گرما و سرما را هم که حرفش را نزن، گرمی و سردی را هم همین‌طور، ما که فکر می‌کنیم آنقدر شل‌کن سفت‌کن راه‌انداخته‌اند که خود شما را هم به شک انداخته‌اند، چه رسد به مردم گرفتار سر در گریبان را.

اینکه گفتیم مربوط به جهانی‌اش بود، داخل این ملک که کار از این هم بیشتر بیخ دارد. آن را نمی گوییم که هم در خماری‌اش بمانید و هم کیف چُرت نیم‌روزت مختل نشود!  

                                                                        هوشنگ‌خان