فاصله قیمتی خودرو از کارخانه تا بازار ساختگی است

رئیس سابق هیأت تحقیق و تفحص صنعت خودرو در مجلس فاصله قیمتی خودرو از کارخانه تا بازار ساختگی است رئیس سابق تحقیق و تفحص از صنعت خودرو، فاصله قیمت کارخانه و بازار را ساختگی دانست و گفت: این روند، بازی با صنعت خودرو است و باید سریعاً یک دستگاه نظارتی دست‌های پشت پرده را رو […]

رئیس سابق هیأت تحقیق و تفحص صنعت خودرو در مجلس

فاصله قیمتی خودرو از کارخانه تا بازار ساختگی است

رئیس سابق تحقیق و تفحص از صنعت خودرو، فاصله قیمت کارخانه و بازار را ساختگی دانست و گفت: این روند، بازی با صنعت خودرو است و باید سریعاً یک دستگاه نظارتی دست‌های پشت پرده را رو کند.

به گزارش مناقصه‌مزایده، علی علیلو؛ نماینده ادوار مجلس و رئیس سابق هیأت تحقیق و تفحص صنعت خودرو در یک برنامه رادیویی با گلایه از کم‌کاری شورای رقابت گفت: ما در زمان شریعتمداری وزیر وقت صنعت،معدن‌وتجارت که دست شورا را از نظارت و مأموریت کوتاه کرد بارها در مصاحبه‌ها و مناظره‌ها انتقاد کردیم اما متأسفانه پاسخی ندادند و غیرمسؤولانه از آن عبور کردند.

وی متذکر شد: البته شریعتمداری هم این تصمیم را به تنهایی نگرفت و قطعاً پشت او به رئیسجمهور و معاون اول گرم بوده که این تصمیم را گرفت زیرا کنار گذاشتن شورای رقابت از مأموریت اصلی و واگذاری مسؤولیت کامل به سازمان حمایت، که زیرمجموعه وزارت صمت هست کار آسانی نیست. وقتی وزارت صمت هم مجری است و هم سیاستگذار و ناظر چه کسی باید عارضه‌ها را شناسایی کند و جلوی انحصارها بایستد؟

رئیس سابق هیأت تحقیق و تفحص در صنعت خودرو یادآور شد: دست شورای رقابت دقیقاً زمانی از نظارت و مأموریت کوتاه شد که بازار انحصاری و شورای رقابت هم برای شکستن انحصارها ورود کرده بود اما دقیقاً قربانی همان انحصارها شد.

علیلو با بیان اینکه قیمتگذاری مأموریت اصلی شورای رقابت نیست، تأکید کرد: وظیفه اصلی این شورا شکستن و کنترل انحصارها در حوزه‌های تولید و صنایع است اما همین انحصارها و بازارسازی‌ها بازار خودرو را ملتهب و از استاندارد خارج کرد.

نماینده ادوار مجلس با بیان اینکه شورای رقابت در شرایط سوداگری و قیمتسازی طبق قانون می‌تواند ورود و قیمت‌گذاری کند گفت: اخیراً شورا این اقدام صحیح را انجام داد گرچه ما با فرمول قیمت‌گذاری شورا موافق نبودیم.

وی با تأکید بر اینکه فرمول قیمت‌گذاری باید بر مبنای قیمت تمام شده واقعی باشد، متذکر شد: فرمول فعلی در شرایطی که خودروساز صفر تا صد خودرو را خود بسازد فرمول درستی است اما در شرایطی که قطعات خودرو را به قیمت روز دریافت و مونتاژ می‌کنیم تورمِ بخشی از حیزانتفاع ساقط می‌شود.

علیلو یادآور شد: طبق تحقیق و تفحص مجلس نهم وجود ۶۲ هزار ماشین و در زمان مجلس کنونی هم ۷۰ هزار ماشینِ خوابیده در کف پارکینگ‌های «ایرانخودرو» عمدتاً به یک شرکت بزرگ برمی‌گشت که می‌خواست با اینها بازی کند.

وی با تأکید بر اینکه شورای رقابت باید خیلی جدی‌تر از قبل ورود کند، متذکر شد: قانون این توان را به شورا داده اما دست‌های مافیایی و انحصارطلب، شورا را محدود می‌کنند.

رئیس سابق هیأت تحقیق و تفحص صنعت خودرو تصریح کرد: فاصله قیمت کارخانه و قیمت بازار خودرو ساختگی است و خودروساز هنوز به قدری از اصلاح سایت فروش عاجز است که مردم عادی نمی‌توانند به سایت ورود کنند و بعد از یکربع هم اعلام می‌کنند که همه ماشینها فروخته شد در صورتی‌که همین موجب عطش شدید در بازار خودرو می‌شود. اینها بازی‌هایی است که با خودرو می‌شود و ضروری است که یک دستگاه نظارتی ورود کند و دست‌های پشت پرده را رو کند.