راه‌اندازی سامانه رصد ارائه سرویس دسترسی پهن‌باند به شبکه ملی اطلاعات

راه‌اندازی سامانه رصد ارائه سرویس دسترسی پهن‌باند به شبکه ملی اطلاعات معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به تغییر رویکردها و نیازها به دسترسی پهن باند ثابت خانگی شبکه ملی اطلاعات، از امکان رصد زمان‌بندی و کیفیت ارائه سرویس‌های مذکور خانگی به وسیله سامان رصد این […]

راه‌اندازی سامانه رصد ارائه سرویس دسترسی پهن‌باند به شبکه ملی اطلاعات

معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به تغییر رویکردها و نیازها به دسترسی پهن باند ثابت خانگی شبکه ملی اطلاعات، از امکان رصد زمان‌بندی و کیفیت ارائه سرویس‌های مذکور خانگی به وسیله سامان رصد این سرویس‌ها خبر داد.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی‌ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مجید حقی با اشاره به شیوع بیماری کرونا و تغییر رویکردها برای ارائه و دریافت سرویس، گفت: به همین دلیل در حوزه ارتباطات ثابت و سرویس‌های مورد نیاز مردم در این حوزه در ارائه و کیفیت سرویس‌های ارائه شده تمرکز بیشتری انجام شد.

وی افزود: یکی از گام‌ها در این حوزه ارائه سرویس در زمان‌بندی مشخص است و اینکه مطمئن باشیم که اپراتورها در یک ضرب‌آهنگ متناسب به درخواست‌ها پاسخ دهند و سرویس‌های مورد نظر را ارائه کنند.

حقی با اشاره به اینکه برای رصد نحوه ارائه سرویس‌ها پنجره واحدی در این حوزه تعریف شد، تصریح کرد: با راه‌اندازی این سامانه مشتریان سرویس‌های ثابت می‌توانند درخواست خود را از طریق این پنجره واحد ارائه کنند و در همین زمان می‌توانند گزینه‌هایی که در مکان مورد نظر سرویس می‌دهند را انتخاب کنند.

معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی افزود: مشتریان می‌توانند همزمان با این سامانه از سامانه «نت‌سنج‌پلاس» سازمان تنظیم مقررات نیز استفاده کنند تا از سابقه ارائه سرویس اپراتورهای مختلف مطلع شده و انتخاب بهتر و جهت‌دارتری داشته باشند و بعد از این مرحله درخواست مشتری به اپراتور مورد نظر ارائه و براساس زمان‌بندی مشخص شده گزارش انجام کار از اپراتورها دریافت می‌شود.

وی با بیان اینکه زمان‌بندی تمام سرویس‌ها مشخص شده است، گفت: سرویس‌دهندگان ملزم هستند که براساس زمان‌بندی مشخص شده درخواست‌ها را پاسخ دهند و در صورت تأخیر یا ایجاد مشکل برای ارائه سرویس، اپراتور باید پاسخگو باشد.

حقی با اعلام xdslplus.ir به عنوان آدرس اینترنتی این سامانه، افزود: یکی از مزیت‌های این سامانه مشخص شدن علت تأخیر ارائه سرویس از طرف اپراتورها است و به دلیل اینکه تمام درخواست‌ها از یک سامانه ارائه می‌شود امکان ریشهیابی مشکلات و کمبودها وجود دارد.

معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به کمبودهایی که در حوزه سرویس‌های اینترنت خانگی وجود دارد، گفت: دلیل این عقب‌افتادگی‌ها عدم ارائه سرویس به موقع و کیفیت مناسب است در صورتی که این سرویس پایدارترین و ارزان‌ترین سرویس در مقایسه با دیگر سرویس‌هاست و در این شرایط نیز مردم رویکرد خوبی برای استفاده بیشتر از این سرویس دارند و اگر زمان‌بندی دریافت و کیفیت سرویس مناسب باشد مردم استقبال بیشتری از سرویس می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه بیشترین شکایت‌ها در حوزه ارتباطات ثابت موضوع دایری سرویس است، افزود: امیدواریم با رویکرد پنجره واحد بتوانیم مشکلات این حوزه را کاهش دهیم تا موجب افزایش رضایت مشترکین از این سرویس شود.

حقی با اشاره به رویکرد وزارت ارتباطات برای بالا بردن کیفیت سرویس‌های ارائه شده، تصریح کرد: براساس دستور وزیر ارتباطات تمام مشترکین در سطح کشور که در کیفیت سرویس‌های ثابت خود دچار مشکل هستند از طریق کمیته‌های کشوری و مدیران کل ICT استان‌ها رصد می‌شود و به صورت موردی اگر خط مورد نظر نیاز به اصلاح یا تعمیر دارد به سرعت انجام می‌شود.