تعطیلی ۳۰ درصد از قطعه‌سازان خودرو

تعطیلی ۳۰ درصد از قطعه‌سازان خودرو   گروه خودرو – به گفته کارشناسان قطعه‌سازان به عنوان اصلی‌ترین تأمین‌کننده خودروسازان این روزها با کمبود مواد اولیه مواجه هستند که آن را حاصل از افزایش هر روزه قیمت ارز و جابه‌جایی در پول و مواد اولیه می‌دانند که تولید در این حوزه را با مشکل روبه رو […]

تعطیلی ۳۰ درصد از قطعه‌سازان خودرو  

گروه خودرو – به گفته کارشناسان قطعه‌سازان به عنوان اصلی‌ترین تأمین‌کننده خودروسازان این روزها با کمبود مواد اولیه مواجه هستند که آن را حاصل از افزایش هر روزه قیمت ارز و جابه‌جایی در پول و مواد اولیه می‌دانند که تولید در این حوزه را با مشکل روبه رو کرد است ومعتقدند که افزایش قیمت اخیر خودرو هیچ تأثیر مثبتی در صنعت قطعه‌سازی ندارد.

احمدرضا رعنایی؛ رئیس انجمن قطعه‌سازان خودرو استان مرکزی و عضو انجمن قطعه‌سازان خودرو کشور گفت: در حال‌حاضر قطعه‌سازان کشور بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان از صنایع خودروساز مطالبه دارند که این امر باعث بلوکه شدن قسمت اعظمی ‌از سرمایه در گردش و نقدینگی قطعه‌سازان شده و به راحتی امکان تهیه مواد اولیه را از آنان گرفته است.

وی تصریح کرد: قطعه‌سازان کشور نه‌تنها با بلوکه شدن سرمایه خود مواجهند بلکه در تخصیص ارز نیز مشکلات جدی دارند به همین دلیل نمی‌توانند مواد اولیه را به راحتی وارد کنند و همین امر باعث خالی شدن انبارهای قطعه‌سازان شده است و اگر این روند ادامه یابد شاید قطعه‌سازان تنها برای دو ماه آینده بتوانند خط تولید خودرو را تغذیه کنند هرچند که در حال‌حاضر هم خط تولید با این کمبودها دست‌وپنجه نرم می‌کند.

عضو انجمن قطعه‌سازان خودرو کشور ترخیص کالا از گمرک و برخی قوانین دست‌وپاگیر را از دیگر چالش‌های پیشروی قطعه‌سازان دانست و گفت: ترخیص کالا از گمرک بسیار زمان‌بر شده است، اسناد حمل و خرید کالا باید به واسطه پست یا هواپیما به دست خریدار کالا برسد، اما در ماه‌های اخیر ارسال اسناد با تأخیر جدی مواجه شده است و گمرک هم حاضر نیست با اتکاء به سابقه‌کاری قطعه‌ساز، دریافت تضامین و براساس کپی اسناد اقدام به ترخیص کالا کند و همین امر چالش جدی برای قطعه‌سازان ایجاد کرده است که دولت باید به موضوع ورود کند.

رعنایی با بیان اینکه با وجود آنکه قیمت مواد اولیه ۴۰ درصد افزایش یافته است، خودروسازان هنوز این افزایش قیمت را در بحث قیمت تمام شده کالا قطعی نکرده‌اند، گفت: تمام این اتفاقات سرمایه در گردش قطعه‌سازان را به چالش کشیده است و خط تولید را با مشکل مواجه می‌کند.

وی نوسانات شدید قیمت خودرو در کشور را در گام اول مربوط به نبود ثبات در قیمت ارز بیان کرد و افزود: افزایش قیمت دلار باعث افزایش قیمت نهاده‌های تولید و افزایش قیمت خودرو شده است و دلالان و واسطه‌ها نیز از این فرصت نهایت سوءاستفاده را به عمل آورده و افزایش کاذب قیمت را ایجاد می‌کنند.

عضو انجمن قطعه‌سازان خودرو کشور تأکید کرد: در حال‌حاضر این شرایط نابه‌سامان باعث شده است که ۳۰ درصد واحدهای قطعه‌ساز کشور تعطیل و نیمهتعطیل باشند و ۷۰ درصد باقی واحدها نیزبه اندازه ۶۰ درصد ظرفیت خود فعال باشند به همین دلیل به سرعت باید نقدینگی به سمت صنایع قطعه‌سازی حرکت کند تا صنایع خودروساز با افزایش تیراژ خودرو قیمت تمام شده را کاهش دهند، در واقع در این صورت امکان کنترل بازار وجود دارد.